مراسم جشن میلاد امیرالمومنین امام علی (ع) در شب ولادت آن حضرت در امامزاده علی اکبر چیذر برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجتالاسلام شهاب مرادی آغاز شد و سپس محمود کریمی مدیحهسرایی کرد.
به گزارش عقیق، کریمی در ابتدای مراسم با اشاره به شایعات به وجود آمده از ماه محرم نسبت به نحوه عزاداری و استفاده از سنج و دمام در مجالسش همراه با نوای عربی «یا حسین» مدعی شد: اگر آقا فرمودند دمام نزنید، دلایل خاص خودش را داشت و البته بعضی از دلایل هم گفتنی نیست؛ هر چند کار ناشایستی صورت نگرفته بود!
وی ادامه داد: ما در حقیقت «سنج و دمام» را از بقیه آلات موسقی جدا کرده بودیم و عین کلام حضرت آقا در محرم این بود که مراقب باشید چیزی به اینها اضافه نشود.
کریمی به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب در ایام فاطمیه نیز اشاره کرد و افزود: این بار که من حضرت آقا را زیارت کردم (شام شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها) آقا به من فرمودند: «آقای کریمی دیگه سنج و دمام نزن» و من هم به حضرت آقا عرض کردم چشم!
کریمی با گلایه از شایعات به وجود آمده در اینباره گفت: این مسئله فرق میکند با شایعاتی که گفتند. بعضیها حکم را میگیرند و بعد هم میگویند نظر آقا اینچنین بود و آنچنان نبود. یکسری هستند استفتاء میکنند و حلال میدانند. یک سری هم میروند استفتاء میکنند و حرام میدانند.
این مداح اهل بیت اضافه کرد: فردای قیامت یقه همه کسانی را که به ناحق پشت سر من حرف زدند، میگیرم و اعلام میکنم که از شما شاکی هستم! شماها مجتهد نبودید و چنین حرفی زدید. ذرهای هم حرف هیچکس برای من مهم نبوده. مرجع من حضرت آقاست و به ایشان هم گفتم چشم.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مداحان گفت: بعد از مراسم ولادت حضرت زهرا (س) خیلیها به من زنگ زدند و ابراز خوشحالی کردند و گفتند که منظور حضرت آقا شما بودید. در حالی که طرف صحبت حضرت آقا در آن فرمایش در اصل با کسانی بود که در مراسم جشن، دم میدهند و سینه میزنند.
وی در ادامه تاکید کرد که بعضی وقتها صحبتهای رهبر انقلاب را درست انتقال نمیدهند و در این باره توضیح داد: پس از مراسم به آقا عرض کردم اگر مراسم جشنی در شب جمعه که مصادف با شب زیارتی حضرت اباعبدالله است، برگزار شود، چه کنیم؟ آقا خودشان فرمودند روضه امام حسین نمک مجلس است.
این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به ایام پیش رو و انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: انشاءالله هر کسی که انتخاب میشود و میخواهد رئیسجمهور شود، باید «چشم» گفتن به آقا را بلد باشد و البته عمل کردن به این چشمها را هم باید بلد باشد.
در طول تاریخ ادبیات عرب و پارسی مدیحه گویان شیعی زیادی بوده اند که نگرشی بر زندگی سیاسی و اجتماعی آنها مشخص می سازد که آنها صرفن و صرفن از بابت اعتقادی که داشته اند به دفاع از حقانیت شیعه می پرداختند و هیچگاه در شعرشان با مویه بازاری که برخی از به اصطلاح مداحان در کشور راه انداخته اند سراغی نداریم.. وقتی اشعار عربی دعبل ، فرزدق و حتی حسان بن ثابت را ورق می زنیم می بینیم سرتاسر آن اشعار دفاع از حقانیت بوده و استفاده از وزن، موسیقی، وازگان و ایماژ تنها در خدمت رسایی شعر شیعی بوده است.. اما مداحان امروز که تظاهر و ریای آنها بر خیلی از دوست داران واقعی اهل بیت پوشیده نیست از اهل بیت به عنوان بازاری در جهت رسیدن به منافع خود استفاده کرده اند که باید در این موارد به آنها تذکر جدی داده شود..
شما از همین آقای کریمی بپرسید برای هر مجلس چقدر می گیرد؟
آیا حاضر است بیایید درروستای محروم ما ده روز با قیمت پایین مداحی کند؟
اینها شیفته ی چه هستند؟
—————-
امان از روزی که از اعتقادات دینی مردم برای منافع دنیوی استفاده گردد.. خدایا.. همه ی مارا هدایت فرما.
یاداوری دو نکته را واجب میدانم :
اولا:
افزایش آگاهی مداحان عزیز امروزه یکی از واجبات دین است،چون
ناخداگاه مورد حجمه و توجه مخاطبان به ویژه جوانان قرار میگیرند
نوع بیان و گفتار مداحان در خارج از مجالس نیز اهمیت خاصی دارد و تاثیر گذارند
کسی که نام اهل بیت را بر زبان میراند و در عذا و جشن پیش قراول است،بسیار مهم است که چه نوع ادبیاتی در خارج از مجالس به کار میبرد و چه منشی دارد!
ادبیات کوچه بازاری و داش مشتی گری در این زمانه جایی ندارد،عصری که عصر ارتباط است و جوان و نو جوان ما خوراک مناسب فرهنگب خود را میخواهند
دوما:
نبود موسیقی و ملودی مناسب برای مجالس عزیزان اهل بیت بیداد میکند!
برای شهادت،وفات،میلاد ،جشن وسرور از یک ملودی استفاده میشود،
با این تفاوت که در یکی سینه میزنند و در دیگری کف!
سلام آقای غفار محمدی
چرا فکر میکنید اگه مداحی یا روضه خوانی برای مجلسش مبالغ زیاد بگیرد برای غیر خدا کار میکند مگر اینا مخارج زندگی ندارن!؟
بدان اینایی که معروفند مخارج زندگیشون هم بیشتره!
جای تاسف زمانیست که بعضیا برای مجاس جشن مطرب میارن برای یک شب چند میلیون میدن پولی که دادن وگرفتن آن حرام است!
یاد نگرفتیم که برای دینمان خرج کنیم امام صادق (ع) مجلس عزا برای امام حسین(ع) میگرفت مداح و واعظ و شاعر دعوت میکرد ودر آخر مجلس کیسه پول را در مقابلشان میگذاشت ومیفرمود هرچه نیاز دارید بردارین!
نه جناب آقای سعیدی متوجه نشدید.اون مجالس طرب و گناه رو که ما کاملا رد میکنیم و پولی که از راه گناه به دست میاد حرامه.حتی اگر مجلس گناه هم نباشه مثل یه کنسرت مجاز پول گرفتن عجیب نیست و کسی نمیتونه اعتراض کنه.ولی درمورد مجلس روضه و مداحی اهل بیت قضیه کاملا متفاوته.ارزش چنین مجالسی خیلی بالاتره.کسی که به این مقام (مداحی اهل بیت) می رسه نباید خدمت خودشو بفروشه به پول.حالا اومدیم بانی مجلس خواست هدیه ای داد مشکلی نیست.ولی نرخ تعیین کردن که مثلا شبی انقدر هم متعارف مجالس اهل بیت نیست و هم نمود بدی از مداحان در ذهن بعضی ها و از همه بدتر بهانه دست دشمنان و معاندان اهل بیت.
برادران عزیز به این مساله دقت کنید.اگر در مجالس کریمی حضور داشته اید حتما چهره های عجیبی که خالکوبی دارن یا مدل موی فلان دارن و… دیده اید.
به نظر شما ارزشمند نیست که از هر طیفی به مجلس امام حسین(ع) کشیده میشوند؟
یا ساعتها (گاهی چهار یا پنج ساعت)زودتر در حسینیه حضور پیدا میکنند …؟
مسلما این کششها مرهون حضور این مداح (نوعی) است.
مگر نذری که برای امام حسین(ع) میدهیم باید یقه قصاب یا کاسب را بگیریم که چرا برای گوشت یا برنج پول میگیرد؟
مگر در روایات نداریم همینطور که دوستمون فرمودن امام صادق هزینه کردند؟
بعدا کسی که پول رو میده راضیه .من چکاره هستم؟
خیلی هنر داشته باشم به سهم خودم نخودی توی آش میریزم بجای گیر دادن به بانیان و مجریان مجالس.مگر من در دل آقای کریمی هستم که ریا کار است یا نه؟
بر مبنای همون خبری که میفرمایین فلان قدر پول میگیرد منم میگم همه پولش رو کمک میکند به نیازمندان.
چقدر روایت داریم که مثلا فلان یهودی یک بار سینه زد و چه جایگاهی نصیبش شد…..
هیچ کس جز خداوند از دل افراد مطلع نیست.آقای کریمی به ظاهر مداح و دوستدار امام حسین است و من معتقدم : انی سلم لمن سالمکم.
اگر کسی غیر این فراز زیارت عاشورا نظری دارد که دیگه……..
من بی مقدار.من ناقابل و هیچ و پوچ در بین این همه دریای همه کس و همه چیز و عاشق.اگر روزی پولی داشته باشم با کمال میل میدم تا چهار نفر بیشتر بر غم و عشق حسین به سوگ بشینند.
آقاي كريمي جمعيت برايش مهم تر است. چرا بايد بياد در روستايي كه به زور جمعيتش به هزار نفر ميرسه؟ وقتي در تهران مداحي ميكنه از شهرستان ها هم ميتونن بيان و از مداحي ايشون استفاده كنن
دقیقا نکته همین جاست
کسی که برای جمعیت بخواند، قطعا اخلاص ندارد (طبق نظر امام خمینی در کتاب چهل حدیث)