در حالی این روزها روابط محمد رویانیان و علی دایی صمیمی شده که مروری بر آن در ماه هاي گذشته گویای برخی نکات قابل توجه است.
به گزارش مشرق، از روزی که محمد رویانیان قدم به ساختمان باشگاه پرسپولیس گذاشت، با پروژه ای به نام علی دایی مواجه شد. شخصی که از باشگاه بدهی داشت و همین سر آغاز اختلافی شد که موجب مشاجرات و درگیری های فراوانی میان این دو شد. فصل گذشته شاهد جدی این اتفاقات است که گاها با تشنج بالایی نیز همراه بود.
این اختلاف ادامه داشت تا چندین بار زمینه آشتی طرفین فراهم شد؛ اما هر بار به دلیلی این چنین نشد که ریشه در عدم تمایل دایی داشت. این موضوع بدانجا کشید که وی راضی به حضور در اماکن و برنامه هایی که رویانیان در آن شرکت داشت، نمی شد. اما به یکباره اتفاقی روی داد که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد؛ سرمربیگری پرسپولیس.
در چنین شرایطی بود که رویانیان و دایی با هم دیدار داشته و کدورت هایی که رنگ خصومت و دشمنی داشت را کنار گذاشتند. این چرخش ناگهانی با شگفتی بسیاری همراه بود. مروری بر صحبت های طرفین در این چند وقت، می تواند روشن کننده اذهان عمومی باشد تا ریشه بسیاری از مجادلات را دریابند.

× علی دایی چه گفته است؟
علی دایی که مشهور به عصبانیت و تندخویی است، در این مدت سخنانی بر زبان آورده که در نوع خود جالب توجه است. وی که اکنون در فرانسه به سر می برد، آخرین و جدیدترین مواضعش را درباره مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعلام نداشته تا بتواند میزانی برای قضاوت باشد.
مروری بر نظرات وی می تواند در قضاوت امروز، یاری دهنده اذهان پرسشگر باشد. البته، بایستی در انتظار بود تا به ایران بازگردد و پاسخ برخی ابهامات را بدهد.

× همه علی دایی را می‌شناسند. این آقایانی یک باره پیدا شده‌اند و دایه مهربانتر از مادر هستند. به غیر‌راهنمایی و رانندگی در جایی دیگر این آقایان را دیده‌اید؟

× اگر پرسپولیس 20 تومان به من داده، 10 برابرش را از طریق ترانسفر به این تیم برگرداندم. “یا خدا” و “یا زهرا” گفتنم را رقص و پایکوبی می‌دانی؛ اما بدان مسلمانی به ریش نیست واعتقاد به ریشه است. تو هستی که توسط یک بنده خدا یک روز است به این فوتبال آمده‌ای و یک روز هم که آن بنده‌ خدا برود، می‌روی. من از یک من ریش تو نمی‌ترسم. شما آمده‌اید کهکشان به راه انداخته‌اید تا برای خودت تبلیغ کنی. این آدم‌ها از کجا‌ها آمدند، دایی از کجا آمده است. من از آن بالایی می‌‌ترسم. در مسلمانی نباید به مردم دروغ بگویند.

× شما نگاه کنید به امثال دایی بدهکار است؛ اما می‌خواهند خودشان را نشان بدهند قهرمان وزنه‌برداری و پرتاب دیسک را به پرسپولیس می‌آورند. بدبختی ورزش ما همین است. آن بنده خدا برود تو هم رفتنی هستی. امثال علی دایی و علی کریمی‌ها در این کشور می‌مانند.

× من با افرادی که دنبال پایمال کردن حقم هستند کاری ندارم. وقتی کسی قبل از بازی با ما سه بیانیه می‌دهد و علیه من صحبت می‌کند و با آبرویم بازی می‌کند، نمی‌توانم در یک مراسم نمادین با او آشتی کنم.

× مگر می‌توانی با دو مشاوره غلط دایی را مقابل مردم قرار بدهی، خدا به من کمک کرد و عزت داد و همه چیز به دست آوردم. پرسپولیس و تیم ملی وسیله بود. همه می‌دانند من چطور کسب درآمد می‌کنم. از شما می‌پرسم که مدیر دولتی هستی تویی که می‌گویی از وزارت ورزش هم پول نمی‌گیری این پول‌ها را از کجا آوردی؟ نکند مولتی میلیاردر بودی و من خبر نداشتم. من هرچه دارم از آن بالایی است.

× میکروفن را جلویت می‌گذارند و هرچه می‌خواهی می‌گویی، قبل از بازی نامه و بیانیه دادند و به فدراسیون و همه جا هم ابلاغ کردند. بعد می‌گوید برای مبارزه با ناپاکی فوتبال آمده‌ام. وای به حال پرسپولیسی که تو دم از مدیریتش بزنی، وای به حال پرسپولیسی که تو بخواهی علی کریمی و علی دایی را خراب کنی. تا حالا که مجیزمان را می‌گفتی حالا ما آدم بدی شدیم؟

× محمد رویانیان چه گفته است؟
در حالی که دایی حملات لفظی عجیبی را به سمت مدیرعامل داشت، رویانیان نیز تلاش داشت تا مسائل را بی جواب نگذارد. البته بایستی اذعان داشت که عموما از اظهار نظر تند خودداری می کرد و تلاش داشت تا به مصالحه با مربی آن روزهای راه آهن مواجه شود که البته، نتیجه ای نداشت. در زیر واکنش های وی به صحبت های دایی را می توانید مروری کنید که دارای نکات قابل توجهی است.

× برادر پرسپولیسی که تا فصل گذشته در این تیم حضور داشتی و خیلی از موفقیت‌های خود را از پرسپولیس داری و همیشه در حرف‌هایت خودت را مدیون این تیم می‌دانستی؛ باعث تاسف است که برخی حرف‌ها را به زبان می‌آوری.

× عزیز پرسپولیسی! تمام شهرت و درآمد خود را از پرسپولیس داری. تمام موفقیت خود و رفتن به تیم‌های خوب اروپایی را از پرسپولیس داری اما تاکنون حرمت‌ها را نگه نداشتی در حالی که ما این کار را انجام دادیم.

× باز هم بر حسب وظیفه باید حرمت شما را نگه دارم اما این را بدان که هر چه داری از پرسپولیس است و نباید گذشته خود را به راحتی فراموش کنی. آقای عزیز! لطفا در مصاحبه‌هایت همه چیز را رعایت کن و حرمت پیراهن بزرگ پرسپولیس را نگه دار.

× آقای عزیز! شما حق داری از پرسپولیس بابت پولت شکایت کنی، شما حق داری از تیمی که همه زندگی و دارایی خود را مدیون آن هستی شکایت کنی، ما حرمت شما را بر حسب وظیفه نگه می‌داریم و این وظیفه ما است اما نباید فراموش کنی فصل گذشته وقتی که پرسپولیس را شکست دادی، چگونه مقابل هواداران ناراحت و غم‌زده ما، بالا و پایین می‌پریدی و شادی می‌کردی؛ آن وقت نشان می‌دادی قلبت با پرسپولیس است؟!

× آقای عزیز! قلب تو برای خودت می‌تپد نه پرسپولیس و بارها این موضوع را ثابت کرده‌ای. امیدوارم بیشتر موفق باشی و خدا بیشتر به شما بدهد اما نباید خیلی از مسائل را فراموش کنی.

× آقای عزیز! برخی صحبت‌های به جا مانده را باید بگویم؛ شما انگار نمی‌دانی درباره چه تیمی صحبت می‌کنی، انگار نمی‌دانی مقابل هواداران ناراحت پرسپولیس چگونه پایکوبی می‌کردی، اینها را از ذهن خودت دور نکن. باز هم به تو می‌گویم حق داری به خاطر پول از پرسپولیس شکایت کنی و این حق طبیعی توست اما امیدوارم هیچ وقت گذشته خود را فراموش نکنی. هواداران پرسپولیس آنقدر بزرگ هستند که در روزی که تو سرمربی‌شان نبودی تو را تشویق کردند اما مزد زحماتشان را با تهدید و شکایت گرفتند.

× و ناگهان هوا خوب و بهاری شد!
مروری بر این موضعگیری ها نشان از آن دارد که طرفین در نهایت درگیری و خصومت بوده اند؛ اما به یک باره، به دوستان و شریکان همدیگر تبدیل می شوند. این که چه عاملی موجب روی دادن چنین اتفاقی می شود، شاید بتوان جوابش را در ریشه یابی شروع اختلاف کرد. آغاز درگیری رویانیان و دایی به موضوع مالی برمی گردد که موجب شد تا آنها چنین صف بندی هایی داشته باشند. بدهی باشگاه پرسپولیس زمینه ساز مشاجرات دامنه دار و دنباله دار شد و اکنون نیز پیان ماجرا به همین نقطه می رسد.

اکنون که توافقات برای هدایت این تیم توسط دایی در دوران مدیریت رویانیان صورت گرفته، نکته دیگر نیز شرط راه آهن برای این انتقال است؛ درج نام شرکت روی پیراهن سرخ ها. به نظر می رسد در این ماجرا، همه طرف ها نگاهی اقتصادی و تجاری داشته و دارند و به نوعی نیز به خواسته خود رسیده اند. در این بین، فقط هواداران هستند که باید با هر توافقی بسازند و بسوزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *