هراز نیوز :سمینار یک روزه با عنوان ” مرکز رشد فرصت ها و چالش ها ” با سخنرانی دکتر رضایی، رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور، و دکتر معتمدزادگان، رئیس مرکز رشد طبرستان، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی برگزار شد.

 

دکتر محمد وحدت معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی در سمینار مرکز رشد فرصت ها و چالش ها گفت: مجوز راه اندازی مرکز رشد تا به حال به 11 واحد دانشگاهی در بین دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور اهدا شده است و واحد آیت الله آملی اولین واحد در سطح منطقه 3 است که این مجوز را دریافت کرده است.

 

وی گفت: در سال گذشته اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی 95 مقاله ISI ،5 مقاله ISC، 10مقاله علمی پژوهشی، 29 طرح پژوهشی خاتمه یافته و 27 طرح پژوهشی در دست اجرا داشته اند.

 

وحدت بیان داشت: در سال گذشته 11 نفر از اعضای هیات علمی واحد آیت الله آملی برای حضور در کنفرانس های بین المللی به سفر های خارجی اعزام شدند و در داخل کشور نیز در 14 همایش بین المللی، 18 همایش ملی و یک همایش منطقه ای حضور یافتند.

 

ایشان جذب طرح های برون دانشگاهی را از الویت های پژوهشی واحد برشمردند و از سیاست های تشویقی واحد برای اعضای هیات علمی که نسبت به این مهم اقدام نمایند خبر دادند.

 

معاون پژوهش و فناوری واحد آیت الله آملی با اشاره به اینکه سمینار یک روزه با عنوان ” مرکز رشد فرصت ها و چالش ها ” در راستای اجرایی شدن چرخه ایده تا محصول و نهادینه شدن منویات ریاست محترم واحد، دکتر فاضل لاریجانی، است بیان داشت: به دلیل آنکه مرکز رشد این واحد با محوریت گیاهان دارویی، مواد و صنایع غذایی، شیمی و داروسازی می باشد، لذا از دکتر رضایی، رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور، و دکتر معتمدزادگان، رئیس مرکز رشد طبرستان، به عنوان سخنران استفاده شده است.

 

دکتر علی معتمدزادگان مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری با اشاره به اهدافراه اندازی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری گفت:توسعه ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و توسعه ارتباط با صنایع پیشرو و فناور در سطح منطقه و استان جزو اهداف مرکز رشد محسوب می شود.

 

وی افزود: شناسایی منابع مالی جهت تامین بخشی از هزینه‌های شرکت‌های نوپا، برنامه ریزی در جهت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی مستعد و کارآفرین در مراکز رشد، تشویق و حمایت از حضور شرکت‌ها و هسته‌هاي فناور در نمایشگاه‌های بین المللی، بهره گیری از مدیریت توانمند، ماهر و باتجربه، شناسایی و جلب همکاری مشاورین تجاری و متخصصین مجرب از جمله اهداف دیگر مرا کز رشد است.

 

عضو هیات علمی واحد آیت الله آملی تصریح کرد: ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال و بسترسازي به منظور ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان دانشگاهي در زمينه هاي فناوري هم مورد توجه این مراکز است.

 

معتمدزادگان با بیان اینکه اغلب افراد مبتكر يا تمايلي براي توليد ندارند و يا در توليد، توانمند نيستند تاکید کرد: مرکز رشد با ايجاد بستر مناسب براي ایجاد دانش فنی، تولید و فروش محصول و دانش فني گام می نهد.

 

دکتر محمد باقر رضایی رییس انجمن گیاهان دارویی ایران با اشاره به اینکه هم کنون 1600تن انواع گیاهان دارویی در اراضی مستعد مازندران برادشت می شود بیان داشت: این مقدار دارو از سطح 840 هکتار اراضی واقع در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و میان بند استان برداشت می شود.

 

رضایی با اعلام گونه های گیاهان داوریی مهم مانند گل محمد، بیدمشک، باریجه، آویشن، پونه، همیشه بهار، مریم گلی، گل گاو زبان، بابونه، رزماری، گزنه و چند گونه دیگر تاکید کرد: متاسفانه فر آوری گیاهان دارویی در استان مازندران به روش سنتی انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 هزار گونه گیاهی شناسایی شده در ایران داریم بیان داشت: 2 هزار گونه در منطقه مازندران وجود دارد که سالانه 1600تن گیاهان دارویی ازان تولید می شود.

 

رضایی با اعلام اینکه در ایران 170 نوع داروی گیاهی تولید می شود اذعان داشت: با افزایش تعداد دارو های گیاهی تولید داخل از کمتر از 4 درصد به 20 درصد، تعداد داروهای موجود در دوره 5 ساله افزایش یافته است.

 

وی خواستار حمایت بیشتر دولت از اجرای تحقیقات کاربردی شد و تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که استاندارد سازی فرآورده های غذایی از لحاظ باقیمانده های دارویی مطابق با معیار های جهانی باشد تا در ارزیابی جهانی دچار مشکل نشویم. همینطور اهلی کردن گیاهان دارویی به خصوص کشت دیم را به علاقه مندان تولید گیاهان دارویی توصیه نمودند.

 

در پایان مراسم دکتر امینی، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، به ایراد سخن پرداخت و ضمن ارائه آمار اعضای هیات علمی و فعالیت های آن مرکز، از اعلام آمادگی کامل آن مرکز با واحد علوم و تحقیقات آیت ا…آملی در انجام پروژه های مشترک خبر داد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *