=======================
به همان اندازه و دلیلی که پاره ای از گفتمان و رفتارهای به دور از عقلانیت و اعتدال رییس جمهور احمدی نژاد و هم اندیشان  او در مدیریت کشور و جامعه با ایجاد برخی  نابسمانی ها در سیاست های داخلی و بین المللی و آسیب های تاشی از آن برای مصالح نظام و منافع ملی، موجی گسترده از نارضایتی از رویکردهای به دور از عقلانیت و اعتدال را در جامعه برانگیخته است، هرگونه امید به عبور از تنگناها و مشکلات موجود و کاهش آسیب های ناشی از آن تنگناها و مشکلات ، از راه مدیریت عقلانی و اعتدال در افکار و رفتار در مدیریت اجرایی کشور و جامعه می گذرد.
گفتمان عقلانیت و اعتدال به ما می آموزد که حفظ و تقویت اقتدار و عزت ملت و مصالح نظام و منافع ملی با هر نوع افراطی گری و خشونت طلبی مغایرت دارد.افراطی گری از هر نوع آن در سرشت خود قادر به حفظ مصالح نظام و منافع ملی نیست. بی پروا باید گفت به رغم شعارهای انقلابی رییس جمهور احمدی نژاد پاره ای از افکار و رفتارهای افراطی گرایانه او در سیاست داخلی و خارجی ، که به افزایش مشکلات داخلی و دشمن سازی های بلاوجه بین المللی انجامیده است به شدت مصالح نظام و منافع ملی را به خطر انداخته است. در چنین شرایطی حساس و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بدون تردید برای همه کسانی که داعیه ی علاقه و پایبندی به مصالح نظام و منافع ملی را دارند،باید این واقعیت جدی گرفته شود که جامعه ی ایران به ویژه در شرایط کنونی به شدت نیازمند رویکردهای عقلانی و اعتدالی است.
لاجرم و بدون اینکه بتوان پاره ای  انتقاد از عملکرد پیشین آیت الله هاشمی رانادیده گرفت ،توجه به واقعیت سوابق و کارنامه درخشان هاشمی از یک سو و پاره ای تحولات نواندیشانه آیت الله در درک شرایط و مطالبات جدید،از این ضرورت خبر می دهد که  در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه ، ازهاشمی به مثابه بهترین ترجمه از عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی کشور نمی توان عبور کرد.

هاشمی به اعتبار سوابق و عملکرد خود نشان داده است که حتی در بحرانی ترین مقاطع و شرایط، از توانایی های فراوانی برای خویشتن داری و اتخاذ تصمیم و رفتار در چهارچوب عقلانیت و اعتدال برخوردار است. افزایش اعتبار بین المللی ایران از یک سو و کاهش مشکلات داخلی از سوی دیگر، حداقل دستاورد حضور هاشمی در مدیریت اجرایی کشور است.منزلت و اعتبار نسبی بالای هاشمی در عرصه های کنش و واکنش های بین المللی از یک سو و جایگاه نسبی بالای او در میان بسیاری از اعتدال گرایان جناح ها و طیف های مختلف اصلاح طلبان و اصولگرایان ،از آیت الله هاشمی به ویژه در شرایط کنونی و با توجه به پتانسیل بالای او به عنوان حلقه مفقوده وفاق بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان  معتقد به افکار و رفتارهای برخاسته از عقلانیت و اعتدال،چهره ی بی بدیلی ساخته است .به نظر می رسد هاشمی یک ضرورت و نیازدر شرایط کنونی برای حفظ و تقویت مصالح نظام و منافع ملی است. لاجرم جامعه ایرانی نباید و نمی تواند خود را از هاشمی و توانایی هایش برای برخورداری کشور و ملت از مواهب رویکرد متکی بر عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی،بی نیاز احساس کند.

لطف الله آجدانی،مورخ و مدرس دانشگاه

17 thoughts on “نظر آجدانی در خصوص اعتدال و عقلانیت آیت الله”
  1. استاد شما که طرفدار قالیباف بودی و چند بار در جلسات ایشون در آمل حضور داشتی چیشد طرفدار هاشمی شدی؟
    اگه احمدی نژاد افراطی بود حداقل عزت مردم ایران را حفظ کرد. هاشمی بره فائزه …. و مهدی رو جمع کنه.

  2. آقا یا خانم محسنی ! عزت مردم ایران !!! ببخشید این عزت در کجا حفظ شد !؟ بورکینافاسو و ونزوئلا و بولیوی و گینه و روستاهای اطراف آنها آره ؟ این عزت رو وجدانا از کجات درآوردی !؟

  3. جناب آملی،اون زمانی که کشورهای اروپایی رفتند سراغ افریقا مگر چیزی داشت؟بحثم احمدی نژاد و دیگران نیست.یک اصل کلی در سیاست خارجی هر کشوری بالاخره ظرفیت هایی داره و اساسا کشور بی ظریفیت ِ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و را نیمشه تصور کرد.برای همین رابطه با یک کشور که مثلا مشهور و معروف نیست که ضعف محسوب نمیشه.تازه شما که میگی بولیوی، مگه عدم ظرفیت هاش را شناختی؟دیدی؟خب نه رفتی و نه دیدی و نه البته میدانی.منم هم نمیدانم.فقط نمیتونم باور کنم که کشورهایی از این دست خالی از ظرفیت هستند.البته همه اینها دلیل نمیشه آدم با کشورهای قدرتمند رابطه نداشته باشه.بله به سیاست خارجی احمدی نژاد انتقادی زیادی وارد است بدون شک.ولی باید انتقاد را آگاهانه و عالمانه کرد.راننده تاکسی مسیر هراز، توی ِ آملی و من از سیاست خارجی و دیپلماسی چه میدانیم که حرف می زنیم؟

  4. درضمن آقای آجدانی…
    شما که اصلاح طلبی کاش اشاره میکردی که دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی چه اتفاقات سیاسی-امنیتی رقم خورد.من اگر اینجا اشاره کنم، شاید نظر من تایید نشود.ولی شما جسارتا یک سرچی بکنید در تاریخ که چه اتقاقاتی ناگواری داشتند نوسینده ها..غیر اینه؟

  5. آقای آجدانی
    این همه که میگی قبول.اینها – به فرض پذیرش-متعلق به هاشمی دهه شصت و هفتاده.این بحران و این چیزا که البته من قبول ندارم.
    هاشمی با توجه به سنش-80سال-شاید از فلکه تا مصلا را نتونه پیاده بره.غیر اینه؟اون وقت بار سنگین کار اجرا رو بگذاریم رو دوشش؟که مثلا شاید از صندلی بلند شه و بره جایی دیگه 50دقیقه طول بکشه؟میتونه بیایسته و تو صحن سازمان ملل سخنرانی کنه؟میتونه شهر به شهر رو ببینه؟اصلا حوصله اش داره؟میتونه در جلسات متعدد شرکت کنه؟و بحث کنه؟مخالفت کنه؟موافقت کنه؟هان؟میتونه مجلس بره و رای اعتماد بگیره.برای هر وزیر صحبت کنه و دفاع کنه؟(بلحاظ توان جسمی میگم)میتونه؟حالا شاید شما بگی که وزار و معاونین و سایر کارگزارانی که انتخاب میشن از قوت و علم برای اداره کشور برخوردارند.خب بله.اما رئیس جمهور خودش باید حداقل توان را داشته باشه که دستکم 13ساعت در روز کار کنه.هاشمی شاید یه نماز صبحش نیم ساعت طول بکشه(از جهت کیفیت عبادت نمیگم.از جهت عدم توان جسمی و پیری و آرام آرام خواند)دوستان بگن.غیر اینه؟همون در اطرافمون افراد80ساله یا نزدیک به این سن داریم.تصور کنیم مسئولیت استانداری یک استان را بدیم به آن80ساله.میشه؟مسلما نمیشه حالا چه رسد به ریاست جمهوری

  6. آقا آجدانی، پاسخ بده..به اسم یک ناشناس پاسخ بده!!

  7. حکیم فردوسی : سپهدار لشکر کهنسال باد- که کودک دهد تخت شاهی به باد

  8. آقای آجدانی، نمیدانم این ناشناس تو هستی یا یکی از هاشمی چی های آمل…به هر حال، باشی یا نباشی، فرقی نمیکنه…مهم اینه که پاسخی نداری به این سوالات..

  9. آقای آجدانی ِ حامی هاشمی جواب بده

  10. دوباره سوالات را تکرار میکنم: در کامنت بعد…

  11. هاشمی با توجه به سنش-۸۰سال-شاید از فلکه تا مصلا را نتونه پیاده بره.غیر اینه؟اون وقت بار سنگین کار اجرا رو بگذاریم رو دوشش؟که مثلا شاید از صندلی بلند شه و بره جایی دیگه ۵۰دقیقه طول بکشه؟میتونه بیایسته و تو صحن سازمان ملل سخنرانی کنه؟میتونه شهر به شهر رو ببینه؟اصلا حوصله اش داره؟میتونه در جلسات متعدد شرکت کنه؟و بحث کنه؟مخالفت کنه؟موافقت کنه؟هان؟میتونه مجلس بره و رای اعتماد بگیره.برای هر وزیر صحبت کنه و دفاع کنه؟(بلحاظ توان جسمی میگم)میتونه؟حالا شاید شما بگی که وزار و معاونین و سایر کارگزارانی که انتخاب میشن از قوت و علم برای اداره کشور برخوردارند.خب بله.اما رئیس جمهور خودش باید حداقل توان را داشته باشه که دستکم ۱۳ساعت در روز کار کنه.هاشمی شاید یه نماز صبحش نیم ساعت طول بکشه(از جهت کیفیت عبادت نمیگم.از جهت عدم توان جسمی و پیری و آرام آرام خواند)دوستان بگن.غیر اینه؟همون در اطرافمون افراد۸۰ساله یا نزدیک به این سن داریم.تصور کنیم مسئولیت استانداری یک استان را بدیم به آن۸۰ساله.میشه؟مسلما نمیشه حالا چه رسد به ریاست جمهوری

  12. پاسخ بدهید لطفا…حامیان هاشمی پاسخ بدهید

  13. علی بمون نمون چیه چرا واسه پاسخ این همه حرص میزنی؟ فعلا همین جور کامنت بده تا فشار خونت تنطیم بشه. منتظر جواب چی هستی؟ مگه نشنیدی جواب ابلهان خاموشیه.

  14. آقای جمشید بسم اله!
    بحث نداشتن جواب هست.و الا جمشید ع و ناشناس و دیگر همان اجدانی است.

  15. سهراب سپهری:

    من قطاری دیدم که سیاست می برد
    و
    چه خالی می رفت…

    ———————
    این نشه اون.. من هنوزم حرفم اینه.. تا وقتی که ما ایرانی ها منتظر یه منجی و معجزه گر از بین کاندیداها باشیم وضعمون درست نخواهد شد..

    باید از خودمون شروع کنیم. از وجدان خودمون. هر وقت در همون شغلی که هستیم واقعن با وجدان رفتار کردیم در سطح کلان نیز می تونیم از رئیس جمهورمون اننتظار صداقت در گفتار و کردار داشته باشیم..و بالعکس البته..
    الناس علی دین ملوکهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *