مجله مهر: اگر یک روز کمک کردن داوطلبانه به دیگران برای شما عملی و امکان پذیر است، امروز روزی است که باید قدم بردارید و در روزی که به نام «کار داوطلبانه» در دنیا معرفی شده است، به دور و بریهایتان کمک کنید. امروز شروع هفته جهانی کار داوطلبانه است که مردم سراسر دنیا از 16 تا 23 اردیبهشت (6تا 13 می) دست به کار میشوند تا یک قدم بدون چشمداشت برای کمک به دیگران بردارند.
روز کار داوطلبی حدود دو دهه در دنیا سابقه دارد. انگلیسی ها که از 20 سال قبل در این کار پیش قدم شدند، شعار «Give and Gain» را مبنای کارشان قرار دادند تا بده بستانی فرهنگی و اجتماعی بین شرکت ها و مردم ایجاد کنند: سود ببر و سود برسان. حالا بعد از 20سال این موج مسئولیت پذیری اجتماعی به ایران هم رسیده است و چند نفر دور هم جمع شده اند تا شرکت های کوچک و بزرگ را به کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه ترغیب کنند.
فاطمه کاشی، نماینده این گروه غیر دولتی است که از 5سال قبل با نام «مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی» کار میکنند و حلقه ای از یک زنجیره جهانی به شمار میرود. میگوید: «این زنجیره جهانی تلاش میکند بنگاه های اقتصادی را متوجه مسئولیت های اجتماعی شان کند تا از جامعه تنها برای سودآوری اقتصادی بهره نبرند و سودی هم به مردم برسانند. مثلا در حوزه محیط زیست، آموزش، کاریابی و… یک مشکل را انتخاب کنند و برای حل آن پیش قدم شوند.»
روی همین اصل هم امسال 30 شرکت با کارمندانشان دست به کار شده اند تا هر کدام یک گوشه از مشکلات اجتماعی را برطرف کنند. مشارکتی که به گفته کاشی فقط محدود به کمک های مالی نیست و باید با حضور مستقیم کارکنان شرکت ها انجام شود. این شرکت ها از یکی دو ماه قبل، از طریق تبلیغات اینترنتی و ایمیل هایی که مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی ارسال کرده بود با فعالیت های روز کار داوطلبانه آشنا شدند و آمادگی شان را برای یک روز کار خیرخواهانه اعلام کردند.
کاشی میگوید: «با شهرداری هماهنگ کرده ایم و فضایی را گرفته ایم تا شرکت مبین نت با کارمندانش شروع به توزیع کتاب در بین مردم کند. البته لا به لای این کتاب ها، فرم های عضویت در خیریه مهرآفرین را هم قرار میدهیم تا از این طریق به نفع مددجویان هم قدمی برداشته باشیم. خیریه مهرآفرین هم با همکاری دو شرکت دیگر خانه چند مددجو را بازسازی میکند. یکی از خانه ها رنگ میشود و خانه دیگر برق کشی. شرکت یونیلور هم داوطلب شده تا برای مدرسه ای در اسلام شهر باغچه بسازد و این کار فردا انجام میگیرد.»
ایساتیس برای زنان سرپرست خانواده کارگاه های نظافت و آموزش مهمانداری برگزار میکند تا بعد از گرفتن مدرک، وارد بازار کار شوند. ان جی اوی مهاد هم دانشجوهای مستعدی را که مشکل مالی دارند، بورسیه میکند و شرکت کامپیوتری چارگون با برگزاری کارگاه های آموزشی، مهارت های کامپیوتری را به جوانان نیازمند آموزش میدهد. موسسه توریسم و گردشگری زورق هم داوطلب شده تا با برگزاری کارگاه های ایرانگردی برای دانش آموزان، فرهنگ گردشگری را در خانواده ها رواج دهد.
یک قدم برای بچه های افغان و زنان ویژه
کمک های داوطلبانه ای که امروز انجام میشوند، فقط محدود به شرکت ها نیستند. خیلی از آنهایی که آستین بالا زده اند تا امروز یک کار خیر داوطلبانه انجام دهند، آدم معمولی هایی هستند که خط و ربطی با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی ندارند اما دوست دارند مهارت هایشان را برای کمک به دیگران خرج کنند. کاشی میگوید که مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی این افراد را با ان جی او ها و شرکت ها و سازمان های داوطلب ارتباط میدهد تا همراه با آنها خدماتشان را ارائه دهند. مثل دو روانشناس و چند دانشجوی مهندسی و هنر که در سرای محله نواب برای مردم کارگاه ریاضی، کامپیوتر، نقاشی و جلسات مشاوره تربیت فرزند و مشاروه تحصیلی و … برگزار میکنند.
خانه کودک پویش هم یکی دیگر از سازمان های مردم نهادی است که امروز با همکاری کلینیک دندانپزشکی امام خمینی(ره) راهی جنوب شهر شده و قرار است کارگاه بهداشت دهان و دندان را برای بچه های افغان برگزار کند و بعد از معاینه دندان هایشان به آنها وقت معالجه رایگان دهد. این بچه ها که امکان مدرسه رفتن ندارند، در خانه کودک پویش درس میخوانند و دوره های مهارت آموزی میبینند. ان جی او امیدمهر اما وعده توانمندسازی زنان 15 تا 25 ساله را داده که عموما از زنان ویژه (زنان خیابانی) هستند. آنها زیر نظر کتایون سپهری، عضو اتاق بازرگانی آموزش کارآفرینی میبینند و بعد از 3سال آموزش دیدن در رشته های حسابداری و کامپیوتر میتوانند مدرک فنی دریافت کرده و وارد بازار کار شوند. آموزش پیانو و آشنایی با سازها هم برنامه دیگری است که این ان جی او برای مددجویانش در نظر گرفته است. کاشی میگوید: «بعضی از این همکاری ها بعد از امروز باز هم ادامه پیدا میکند و اصلا هدف ما همین است. این که انجام کارهای داوطلبانه را بین افراد جا بیندازیم. امروز شروعی برای ادامه این روند است.»
یک قدم از گوگل و کوکاکولا
خارجی ها که سابقه برگزاری روز کار داوطلبانه شان به اندازه دو دهه از ما جلوتر است، تا به حال قدم های زیادی در این زمینه برداشته اند. معروف ترین شان شرکت گوگل در سانفرانسیسکو است که این روز را شروع فعالیت های خیرخواهانه اش در استعدادیابی و مشاوره مالی و خوداشتغالی به زنان کم درآمد قرار داده است.
کارکنان شرکت کوکاکولای فرانسه برای پایین آوردن نرخ بیکاری در سال 2008 به 2700 دانشجو تدریس کردند که برابر با تعداد خود کارکنان این شرکت بود. یعنی هر کارمند، به یک دانشجو آموزش داد. کاری که نه فقط به کاهش بیکاری کمک میکرد، بلکه روی روحیه، اخلاق و رفتار خود کارکنان هم تأثیر مثبت داشت.
شرکت MITIE در انگلستان هم در برنامهای به مدت 10 هفته با عنوان Real Appentice به ناتوانان ذهنی و جسمی بیکار کمک کرد. این برنامه 197 نفر مشارکت کننده داشت که از میان آنها 134 نفر مهارتهای خاصی برای ورود به بازار کار کسب کردند و از بین آنها هم 98 نفر در شرکتهای مختلف مشغول به کار شدند.