در اينترنت هيچ کس مصون از تهديد نيست، گاه سايت هاي اينترنتي به عنوان تهديدي براي کاربران مطرح مي شوند و گاه بر عکس …

مقدمه:

اينترنت مانند هزاران ابزار مدرن ديگر مي تواند در جهت مثبت و يا منفي مورد بهره برداري واقع گردد.

سوء استفاده هاي مالي و تجاري و کلاهبرداري هاي اينترنتي گونه اي ديگر از سوء استفاده از اينترنت مي باشد که در سالهاي اخير مورد توجه بزهکاران قرار گرفته است. خلاصه کلام اينکه اينترنت بازاري است که در سطح جهان گسترده است و در آن همه چيز يافت مي شود و هرکس به فراخور حال،خوشه اي از آن بر مي گيرد.  کاربران زيادي روزانه به اينترنت سر مي زنند و از امکانات آن بهره مي گيرند و در همين حال افراد سودجو با ايجاد سايت هاي خاص خود سعي مي کنند تا اين مشتريان رابه سمت خود جلب نموده و به مقاصدخود نائل آيند. از طرفي بسيار ي از مراکز علمي ، تجاري ، فرهنگي و خبري و … نيز به دنبال استفاده صحيح از اين شاهراه اطلاعاتي هستند و بدين لحاظ با ايجاد سايت هاي مناسب مترصد انجام امور مثبت مي باشند. اما عده اي سودجو يا مغرض به اشکال گوناگون به سايت هاي آنان حمله کرده و مبادرت به خرابکاري مي نمايند و اين بدان معناست که در اينترنت هيچ کس مصون از تهديد نيست.  گاه سايت هاي اينترنتي به عنوان تهديد ي براي کاربران مطرح مي شوند و گاه بر عکس کاربران سودجو و يا مغرض تهديدي جدي براي سايت هاي اينترنتي پديدار مي گردند.

تهديدات اينترنت:

1- اشاعه فساد و فحشاء

2- کلاهبرداري و ساير جرائم غير امنيتي در اينترنت

3- جاسوسي

4- خرابکاري

5- فعاليت هاي سياسي اعتقادي در اينترنت

به هر صورت بحث فرهنگ و سياست و تبليغات ديني و اعتقادي يکي از اساسي ترين مباحث مطرح در اينترنت محسوب مي گردد.

بايد مورد توجه مسئولان و دلسوزان اسلام عزيز واقع شود و اين عزيزان بايد قبول نمايند که از اين طريق مي توانند سخنان حق را به گوش جهانيان برسانند و ياوه گويان مخالفان اسلام را بر ملا و خنثي سازند.

عوارض و پيامدهاي اينترنت:

1- تضعيف هنجارهاي جامعه و دگرگوني ارزش ها.

2- از بين رفتن روابط غير اخلاقي در کانون گرم خانواده.

3- به وجود آمدن روحيه خشونت گزيني در بين جوانان و نوجوانان.

4- قرارگرفتن جوانان در جهت تحقيق اهداف سياسي سلطه جويان دشمنان .

پيشگيري جرايم رايانه اي:

– بخاطر داشته باشيد که دسترسي غير مجاز به رايانه و اطلاعات آن و پست الکترونيکي کاري غير ممکن نيست .

– از ذخيره کردن «کلمه هاي عبور» اينترنت و پست الکترونيکي خود از مراکز اينترنتي مطمئن استفاده کنيد.

زيرا بزهکاران با نصب نرم افزارهاي خاص بر روي رايانه شما ، قادر خواهند بود کلمات تايپ شده توسط شما را کشف و به راحتي به «شناسه» و « کلمه عبور» شما دست يابند .

– همان طور که مراقب فرزندانتان درمورد خطرات احتمالي موجود در محيط کوچه و خيابان هستيد ، آنها را از خطرات نهفته در اينترنت آگاه نماييد.

– بهتر است رايانه را در مکاني ازمنزل قرار دهيد که در ديد و دسترس کليه اعضاء خانواده باشد.

– پدران و مادران بايد بدانند که فرزندان آسيب پذيرند و بايد براي مقابله و پيشگيري از لغزش و انحرافات آمادگي داشته باشند.

چگونه مي توان کودکان را براي استفاده صحيح اينترنت کمک نمود :

نمي توان از کودکان خواست وارد اينترنت نشوند،نوجوانان از جمله کاربران اصلي اينترنت هستند و علاقه زيادي دارند از طريق (چپ دوم) در اينترنت با ديگران گفتگو نمايند.
– با فرزندان خود درباره آنچه در اينترنت انجام مي دهند صحبت کنيد و آنها را تشويق کنيد به هنگام گشت و گذار در اينترنت ، پدر و مادر ، آموزگار يا سرپرست خود را در جريان بگذارند.

– متخصصين و کارشناسان توصيه مي کنند رايانه اي که کودک از آن استفاده مي کند بايد در نشمين گاه خانه ، جايي که والدين و سرپرستان بر آن نظارت دارند قرار داده شود.

اين اقدام کودکان را تشويق مي کند وقتي به مسأله نگران کننده اي برخورد کردند بزرگترها را در جريان بگذارند.

– بکارگيري نرم افزارهايي که به والدين امکان دهد محتويات اينترنت را کنترل کنند مي تواند مفيد باشد ، برخي فيلتر گذاري هاي پيش پا افتاده است وسايت هاي مفيد را نيز مسدود مي کند .

– بسياري از والدين بيش از پيش نگران پيام هاي نامناسبي هستند که صندوق ايميل کودکان ارسال مي شود. اين پديده ناشي از اين واقعيت است که محصولات پور نوگرافي از جمله شايع ترين انواع ايميل هاي تبليغاتي است.

– يکي ازراه هاي پرهيز از اين دردسر ايجاد دو آدرس ايميل براي کودکان است.

يکي از اين آدرس ها،ايميل خصوصي است که براي ارسال پيام با آشنايان و دوستان کودک مورد استفاده قرار مي گيرد و ديگري يک آدرس عمومي است براي گشت و گذار در اينترنت و ثبت در وب سايت هاي مختلف به اين ترتيب ايميل هاي ناخواسته،وارد صندوق عمومي خواهد شد و والدين مي توانند آن را کنترل کنند.

تهيه شده در : اداره مستندات و  اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *