وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های مادر کشور با کاهش ظرفیت‌های خود در دوره کارشناسی، ظرفیت‌های خود را برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش دهند.

خبرگزاری فارس: ظرفیت جذب 20 هزار دانشجوی دکتری را داریم/پاسخگو نباشیم متقاضیان خارج می روند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیرو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری و تصمیم جلسه اخیر این شورا مبنی بر “بررسی چگونگی برگزاری آزمون دوره دکتری و افزایش دانشجو در این مقطع” جلسه‌ای با حضور محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان برخی دانشگاه‌های کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه صاحب‌نظران و نمایندگان دانشگاه‌های کشور بر افزایش ظرفیت دانشجویان دوره دکتری تأکید و اتفاق‌نظر داشتند و در خصوص نحوه عملیاتی شدن، نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و راه‌کارهای آن پیشنهاداتی ارائه کردند.

* با ظرفیت هیئت علمی فعلی می‌توانیم 20000 دانشجوی دکتری داشته باشیم

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با اشاره به اینکه امروز در دانشگاه‌های کشور 40000 هزار عضو هیئت علمی با مرتبه استادیار و بالاتر وجود دارد، گفت: اگر هر 2 نفر از این اعضای هیئت علمی 1 دانشجوی دکتری را راهنمایی کنند باید بتوانیم 20000 دانشجوی دکتری داشته باشیم.

* اگر پاسخ‌گوی متقاضیان دکتری نباشیم، تعداد زیادی از آنها به دانشگاه‌های دیگر کشورها خواهند رفت

وی افزود: در حال حاضر 130000 هزار متقاضی برای مقطع دکتری در کشور وجود دارد و اگر ما پاسخ‌گوی آنها نباشیم، تعداد زیادی از این افراد به دانشگاه‌هایی در دیگر کشورها برای تحصیل خواهند رفت و علاوه بر معضلات فرهنگی که برای آنها ممکن است به ‌وجود آید، سطح علمی قابل قبولی نیز نخواهند داشت چرا که دانشگاه‌های ما از بسیاری از این دانشگاه‌ها به لحاظ علمی بالاتر و مقبول‌تر هستند.

* تعداد زیادی از دانشگاه‌های ما از نظر امکانات و تجهیزات دارای سطح قابل قبولی هستند

وزیر علوم تصریح کرد: تعداد زیادی از دانشگاه‌های ما از نظر امکانات و تجهیزات دارای سطح قابل قبولی هستند و برخی تمهیدات نیز متناسب با افزایش ظرفیت اندیشیده شده است.

* باید بسترهای لازم برای گرفتن دانشجوی دکتری را در اکثر دانشگاه‌ها فراهم کرد

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های برخی شهرها، ماندگاری اساتید به‌دلیل اینکه اجازه گرفتن دانشجوی دکتری وجود ندارد پائین است، گفت: باید بسترهای لازم برای گرفتن دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های این  مناطق را فراهم کرد و فاصله این دانشگاه‌ها را با دانشگاه‌های مراکز استان‌ها کم کرد.

* اساتید دانشگاه‌های ما به لحاظ علمی از دانشگاه‌های دیگر کشورها چیزی کم ندارند

دانشجو در پایان خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه‌های ما توان راهنمایی تعداد بیشتر دانشجویان مقطع دکتری را دارند و به لحاظ علمی از دانشگاه‌های دیگر کشورها چیزی کم ندارند.

وی در پاسخ به برخی از اظهارنظرها مبنی بر بی‌کیفیت بودن خروجی‌های دانشگاه‌های کشور، گفت: اگر این مطلب صحت دارد، چرا کشورهای دیگر به دنبال جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما هستند.

دانشجو در این جلسه پیشنهاد داد که “دانشگاه‌های مادر کشور” با کاهش ظرفیت‌های خود در دوره کارشناسی، ظرفیت‌های خود را برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *