عضو سابق جبهه پایداری گفت:‌ شاید اگر جلیلی کاندیدا شود آقای لنکرانی به نفع وی انصراف دهد.

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این سوال که کاندیدای اصلح باید چه ویژگی ها و شرایطی داشته باشد؟ گفت: شرایط کشور در هر دوره ای به شاخص هایی نیاز دارد که از دیگر شاخصه ها برحستگی بیشتری دارد که این ویژگی ها نیز با توجه به اشراف و تسلط بر شرایط کشور توسط مقام معظم رهبری تبیین می شود. در مقطع فعلی نیز من فکر می کنم با توجه به وضعیت فعلی کشور جمله ای که مقام معظم رهبری در مشهد فرمودند مبنی بر اینکه نیاز امروز کشور روی کار آمدن فردی هست که محاسن دولت فعلی را دارا و معایب آن را نداشته باشد، یک شاخصه کلی را به ما نشان می دهد.

رسایی در ادامه افزود: ما برای تشخیص کاندیدای اصلح نیاز به یک سری از شاخصه های سلبی و شاخصه های ایجابی داریم یعنی کاندیدای اصلح باید شرایطی را داشته باشد و ویژگی هایی را هم نباید داشته باشد؛ این جمله رهبر انقلاب خلاصه شده این شرایط سلبی و ایجابی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: علاوه بر این برای تشخیص کاندیدای اصلح نمی توان به تمام ملاک ها یک امتیاز داد بلکه برخی ملاک ها و شاخصه ها از ضریب برخوردار هستند؛ یعنی اهمیت آن ها از بقیه شاخصه ها بیشتر است تا جایی که اگر برخی شاخص ها نباشند دیگر شاخصه ها اعتباری ندارند.

وی گفت: دو شاخصه برای کاندیدای اصلح وجود دارد که اگر نباشند نمی توان به دیگر شاخصه ها امتیاز داد؛ یک شاخصه ولایت مداری و دوم شاخصه کار آمدی و توانمندی کار اجرایی و اداره کشور.

رسایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وظیفه افراد اصلح که یک مطالبه عمومی برای ورود آنها وجود دارد چیست؟ گفت: یکی از شاخصه های کاندیدای اصلح این است که از قدرت فراری باشد، امام (ره) در جمله ای فرزند بزرگوارشان می فرمودند: “حتی با نیت خدمت به خلق خدا در کسب قدرت و مقام تلاش نکن”. آدم گاهی اوقات باید خودش را عرضه کند ولی دست و پا زدن برای قدرت خودش یکی از شاخصه ها سلبی است. استفاده از تبلیغات باهزینه های هنگفت و ابزار های غیر اخلاقی برای قبولاندن خود به جامعه نشان می دهد که این فرد اصلح نیست.

رسایی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی این ویژگی ها را در خود می بیند که می تواند به مردم خدمت کند باید از طریق شیوه های قانونی و اخلاقی خود را عرضه کند.

مدیر مسئول هفته نامه ۹دی گفت: برای اینکه یک حماسه سیاسی خلق کنیم علاوه بر شاخصه هایی که توسط مقام معظم رهبری تبیین می کنند نیاز به بصیرت و دقت مردم در احوالات و سوابق کاندیداها برای انتخابی آگاهانه و در کنار این، نیاز به احزاب و گروه ها و کاندیدا های داریم که بتوانند با فعالیت های خود جنب و جوش سیاسی بوجود آورند و در کنار سه عامل مذکور رسانه های نیز با طرح مطالبات مردم در خلق فضایی زنده و شاداب سیاسی و  رقابتی سالم نقش جدی دارند.

نماینده مردم تهران در پاسخ با این سوال که با توجه به اینکه بحث کاندیداتوری آقای جلیلی جدی تر شده است شما ویژگی های فرد اصلح را در آقای جلیلی می بینید؟ افزود: آقای جلیلی سوابق و عملکردش در جایگاه هایی که بوده است نشان داده که ایشان جزء چهره های دیپلمات به معنای عمومی آن نیست بلکه چهره ای انقلابی، صریح و صادق و پایبند به اصول و مبانی است.

رسایی تصریح کرد: چون تاکنون آقای جلیلی صحبتی نکردند و هنوز وارد برخی مباحث نشدند ما نمی توانیم به صورت قطعی اعلام نظر کنیم اما آقای جلیلی از امتیازات خاصی برخوردارند و در بدنه ای که سوم تیر را خلق کردند از جایگاه ویژه و توجه عمومی برخوردارند؛ درکل آقای جلیلی را یکی از گزینه هایی می دانم که جزء گفتمان عدالت، مبارزه و پیشرفت خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص فضای رقابتی انتخابات گفت: علی رغم حضور کاندیداهای متعدد در حال حاضر رقابت را بین دو جریان داریم یکی جریان ارتجاع و سازش و دیگری جریان عدالت، پیشرفت و مبارزه است؛ آقای جلیلی قطعا یکی از گزینه هایی است که در این جریان قرار می گیرد و می توان جهت گیری وی را جهت گیری پیشرفت و عدالت دانست.

رسایی در پاسخ با این سوال که اگر آقای جلیلی کاندیدا نشوند آقای لنکرانی می توانند جای وی را پر کنند یا خیر؟ گفت: الان این را نمی توان گفت که آقای جلیلی می تواند جایگزین آقای لنکرانی باشد یا آقای لنکرانی جایگزین آقای جلیلی خواهد بود؟ آن چیزی که آقای لنکرانی اعلام کرده اند این است که امثال من و جلیلی با هم رقابت نخواهیم کرد، و هر دو گزینه نیز از قدرت فراری اند و برای رسیدن به قدرت دست و پا نمی زنند.

وی افزود: اما اینکه کدام یک از این دو گزینه اصلح هستند طبیعتاً اگر آقای جلیلی اعلام کاندیداتوری کنند با بررسی برنامه های این دو گزینه ما می توانیم به جمع بندی برسیم؛‌ البته شاید با آمدن آقای لنکرانی، آقای جلیلی دیگر کاندیدا نشوند یا اگر جلیلی کاندیدا شد آقای لنکرانی به نفع وی انصراف دهد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جبهه پایداری آقای لنکرانی را به عنوان گزینه خود معرفی کرده است و با این وضع احتمال حضور جلیلی وجود دارد یا نه؟ گفت: بنده نه سخنگو آقای جلیلی هستم و نه سخنگوی آقای لنکرانی اما معتقدم که این دو برادر با تفکری نزدیک به هم و همچنین دغدغه ها و برنامه هایی شبیه به هم هستند. بدنه رأی ساز این دو نفر یعنی کسانی که مانند موتور محرک باید ستاد مردمی بزنند، فعالیت کنند و افکار عمومی را به سمت یک کاندیدا جلب کنند نیز بدنه ای واحد است و فکر می کنم برای همین  آقای لنکرانی اعلام کرده که از میان آنها فقط یک نفر به رقابت نهایی ورود می کند و تا آن روز حدود یک ماه باقی مانده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *