هراز نیوز :رييس‌جمهور با بيان اينكه ساختارهاي اقتصادي و سياسي جهان تبعيض‌آميز و تناقض‌آلود است، بر ضرورت اصلاح و تغيير اين ساختارها تاكيد كرد و گفت: مديريتي كه بعد از جنگ جهاني دوم سلطه خود را بر جهان تثبيت كرد و پنج دهه بر دنيا ادامه داشت، امروز در اداره جهان به بن‌بست رسيده و دچار بحران‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي شده است كه بايد اين ساختارها با مشاركت همه ملت‌ها اصلاح شود تا شاهد جهاني سرشار از عدالت و پاكي باشيم.
دكتر محمود احمدي‌نژاد در كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي آمريكايي و نمايندگان رسانه‌هاي بين‌المللي كه در حاشيه شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد، اظهار داشت: مجمع عمومي سازمان ملل مركز بيان نظرات، تبادل افكار و تصميم گيري براي مديريت بهتر جهان است و حضور بنده در اين مجمع براي بيان مواضع جمهوري اسلامي ايران و تلاش براي رسيدن به تفاهم در سطح بين‌المللي مي‌باشد.

تحقق آرزوهاي بشر در مديريت مشترك تمامي ملت‌ها خواهد بود

رييس‌جمهور با بيان اينكه اكثريت ملت‌ها از وضعيت كنوني جهان ناراضي هستند، گفت: علت نارضايتي ملت‌ها اين است كه مطالبات و آرزوهاي فكري و نظري مورد نظر خودشان را در شرايط كنوني جهان قابل تحقق نمي‌بينند.
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه تحقق آرزوهاي بشر در مديريت مشترك تمامي ملت‌ها خواهد بود، گفت: امروز جامعه بشري نه تنها از چارچوب قوم، قبيله، رنگ و نژاد بلكه از جغرافياي سياسي هم عبور كرده و نگاه بشريت به سرعت در حال جهاني شدن است و ضرورت برپايي نظم عادلانه بر جهان هر روز بيش از پيش در انديشه و اراده ملت‌ها شكل مي‌گيرد.
رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: عده قليلي كه بر قدرت و ثروت جهان حاكم شدند، قادر نيستند آرزوهاي فطري بشري را كه عدالت، آزادي و كرامت انساني جزء كوچكي از آنهاست، براي بشر به ارمغان بياورند.

هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج فارس وجود ندارد

دكتر احمدي‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشيتدپرس مبني بر اينكه آيا ايران حاضر است يك خط ارتباط اختصاصي با آمريكا به منظور جلوگيري از رويدادهاي احتمالي نيروهاي نظامي در خليج فارس ايجاد كند؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هر تدبيري كه مانع از برخورد شود استقبال مي‌كند؛ البته ضرورتي هم به برخورد نيست؛ اما شايد بهترين و اصلي‌ترين راه حل اين باشد كه نيروهاي بيگانه خليج فارس را تخليه كنند چرا كه هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج فارس وجود ندارد و ملت‌هاي منطقه قادر هستند امنيت اين حوزه را به طور كامل برقرار كنند.
رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: ممكن است عده‌اي امنيت انرژي در خليج فارس را بهانه‌اي براي حضور نيروهاي بيگانه مطرح كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت ده‌ها سال است كه كشورهاي منطقه امنيت خليج فارس را برقرار كردند و امروز نيز قاطعانه اعلام مي‌كنيم كه اگر نيروهاي ناتو، آمريكا و انگليس از منطقه خارج شوند، ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس مي‌توانند امنيت انرژي را در خليج فارس به طور كامل تامين كنند.

بايد ديدگاه‌ كشورها در مورد مسايل كلان جامعه بشري مطرح شود

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال شبكه پرس تي وي در مورد اهداف ديپلماتيك ايران براي شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل با اشاره به اينكه مجمع عمومي از دو بخش كاملاً مجزا تشكيل شده است، اظهار داشت: بخش اول سخنراني‌ها و بيان ديدگاه‌هاست كه به منظور نزديك شدن انديشه ملت‌ها انجام مي‌شود و بخش دوم كميته‌هاي تخصصي به منظور تصميم‌گيري مي‌باشد؛ كه جمهوري اسلامي ايران در هر دو بخش حضوري فعال دارد.
رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: در مجمع عمومي سازمان ملل بايد ديدگاه‌ كشورها در مورد مسايل كلان جامعه بشري مطرح شود و جمهوري اسلامي ايران شش سال قبل از معدود كشورهايي بود كه ضرورت تغيير و اصلاحات اساسي را بيان كرد و امروز مشاهده مي‌كنيم كه در اكثريت سخنراني‌هاي اين مجمع، لزوم تحقق تغيير مورد تاكيد قرار مي‌گيرد.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ان.اچ.كي ژاپن درباره توقف غني سازي بيست درصد و اينكه ايران چه تضميني براي توقف اين غني‌سازي مطالبه دارد، گفت: طبق قانون آژانس بين‌المللي اتمي اعضايي كه سوخت 20 درصد توليد مي‌كنند، بايد بدون هيچ پيش‌شرطي درخواست سوخت ساير اعضا را تامين كنند و ايران براساس قانون نياز خود را مطرح كرد، اما كشورهايي كه داراي سوخت بودند به جاي تامين آن شرايطي خارج از قانون قرار دادند كه ما نيز مجبور شديم سوخت بيست درصد را در كشور توليد كنيم و امروز آمادگي داريم هر زماني سوخت بيست درصد در اختيار ايران قرار دهند، بلافاصله توليد آن را متوقف كنيم و هيچ تضميني هم غير از تحويل سوخت بيست درصد مطالبه نداريم. نمي‌توانيم اجازه دهيم راكتوري كه براي هشتصد هزار بيمار، راديو دارو توليد مي‌كند، تعطيل شود و اين بيمارها دچار مشكل شوند.

جهان را نمي‌توان بدون مشاركت جهاني اداره كرد

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بي‌سي نيوز مبني بر اينكه ويروس كامپيوتري استاكس‌نت چه ميزان به تاسيسات هسته‌اي ايران صدمه وارد كرده و چه كشورها و گروه‌هايي اين ويروس را در تاسيسات هسته‌اي ايران وارد كردند؟ گفت: كساني كه مخالف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران هستند، دست به اين كار زدند ولي صدمه قابل توجهي وارد نشد و متخصصين كشورمان به سرعت آن را كنترل كردند.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال واحد مركزي خبر درباره هدف نهايي ايران از پيشنهادات 15 گانه در مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: اصولاً سازمان ملل براي سازماندهي مديريت جهاني تشكيل شده و معتقديم نمي‌توان جهان را بدون مشاركت جهاني اداره كرد. مشكلات جهان از جايي شروع شده كه چند دولت به تنهايي اصرار دارند سياست‌ها و اراده خود را به بشريت تحميل كنند و در اين راستا براي خود حقوق انحصاري در نظر گرفته و همواره به دنبال تأمين منافع گروه خاصي هستند.
رييس‌جمهور گفت: پيشنهادات ايران براي اصلاح و تغيير شرايط حاكم بر جهان و براي مشاركت همه ملت‌ها در مديريت جهاني بر پايه عدالت، آزادي و احترام است و معتقديم هر كس در برابر اين موضوع مقاومت كند، كنار گذاشته خواهد شد؛ چرا كه موج بيداري ملت‌ها اين ارزش‌ها را مطالبه مي‌كند كه در آينده نزديك با اراده ملت‌ها محقق مي‌شود.
وي اظهار اميدواري كرد: سلطه‌گران نيز با اراده ملت‌ها همراهي كنند و بدانند كه اگر همه در اين مديريت مشاركت كنند و مردم دنيا در رفاه و امنيت و آرامش باشند، براي آنها هم بهتر خواهد بود.

دولت و ملت ايران همواره از حق حاكميت فلسطين حمايت مي کنند

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال اي اچ بي درباره به رسميت شناخته شدن دولت فلسطين، گفت: ملت فلسطين از گذشته‌هاي دور وجود داشته است و طبق منشور سازمان ملل هر ملتي حق حاكميت دارد؛ اما سال‌هاي طولاني است كه اشغالگران اين حق را از ملت فلسطين سلب كردند و بايد توجه داشت كه هيچ ملتي حاضر نيست حق حاكميت ملي و استقلال خود را به مذاكره بگذارد.
وي افزود: دولت و ملت ايران همواره از حق حاكميت فلسطين حمايت كرده و همچنان از آن حمايت خواهند كرد.

ايران براي ارتباط با افكار عمومي جهان اهميت خاصي قايل است

رييس‌جمهور با بيان اينكه جامعه بشري وارد دوران جديدي شده است، گفت: دوره‌اي كه مناسبات بر مبناي قدرت، سلاح‌ اتمي و سيطره‌ رسانه‌اي استوار بود به پايان رسيده و جامعه بشري در حال گذار به دوران جديدي است و ديگر اين موضوعات در ساماندهي مديريت جهاني تأثيري ندارد؛ امروز دوران انديشه و فرهنگ و اراده‌هاي انساني آغاز شده است و منطق قوي‌تر حاكم و انديشه انساني‌تر رايج خواهد شد و در اين دوره گفتگو، اساس تعاملات و اثرگذاري‌هاي بين‌المللي خواهد بود.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران براي ارتباط با افكار عمومي جهان اهميت خاصي قايل است، گفت: اگر چند سال قبل ملت ايران در فرياد كردن عدالت، آزادي و كرامت انساني تقريباً تنها بود، اما امروز اكثريت ملت‌ها اين ارزش‌ها را فرياد مي‌زنند و براي تحقق آن تلاش مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران مطالبه آزادي را وظيفه خود مي‌داند، حتي اگر اين مطالبه در مقطعي پژواك مناسبي نداشته باشد.

رابطه ملت ايران و مصر تاريخي، عميق و دوستانه است

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز مبني بر اينكه به چه دليل ايران غني‌سازي اورانيوم را به تاسيسات زير زمين انتقال داده است؟ گفت: در تمام كشورها تاسيسات اتمي در مكان‌‌هاي امن ايجاد مي‌شود و اين هم به خاطر رعايت استانداردهاي ايمني هسته‌اي است؛ ضمن اينكه تاسيسات نطنز از ابتدا با تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زير زمين احداث شده است.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال روزنامه مصري درباره روابط ايران و مصر در دوره جديد گفت: رابطه ملت ايران و مصر تاريخي، عميق و دوستانه است؛ چرا كه دو ملت، تمدن‌ساز و از فرهنگ غني برخوردار بوده و در مناسبات منطقه‌اي و جهاني اثرگذار هستند و معتقديم مناسبات سياسي بايد انعكاس مناسبات مردمي باشد.
وي اظهار داشت: در گذشته مانع اصلي در روابط دو كشور، فشارهاي بيروني و دولت آمريكا بود و امروز نيز هنوز انتخابات برگزار نشده و دولتي كه با راي مردم حاكم شود، روي كار نيامده و منتظريم دولت با راي مردم در مصر حاكم شود تا همكاري‌هاي خود را دنبال كنيم.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ايتارتاس درباره احداث نيروگاه جديد توسط روسيه در ايران و روابط تهران – مسكو اظهار داشت: ايران در برنامه‌ريزي خود توليد بيست هزار مگاوات برق هسته‌اي را پيش‌بيني كرده كه هزار مگاوات آن توسط شركت‌هاي روسي ايجاد شده و 19 هزار مگاوات ديگر نياز داريم و مذاكراتي در جريان است كه بخشي از آن را به شركت‌هاي روسي واگذار كنيم. البته پيشنهاد ايران براي تاسيس اين نيروگاه‌ها عمومي است و از همه شركت‌ها براي مشاركت در ساخت اين نيروگاه‌ها دعوت به همكاري مي‌كنيم.
رييس‌جمهور افزود: روابط ايران و روسيه نيز روابط همسايگي است و همسايه ها لزوماً بايد با يكديگر دوست باشند. دو كشور در تلاش هستيم همكاري‌هاي راهبردي را برنامه‌ريزي كرده و در پيش بگيريم.

خيزش‌هاي منطقه عليه ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب است

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال روزنامه ژاپن درباره تحولات منطقه و شمال آفريقا و نقش سازمان ملل در خصوص اين تحولات گفت: ايران آزادي، عدالت، ‌انتخاب و احترام را حق همه ملت‌ها مي‌داند و به طور قاطع از آن حمايت مي‌كند اما معتقديم اين حق از طريق بمب و موشك‌هاي ناتو و دخالت بيگانگان حاصل نخواهد شد.
رييس‌جمهور اضافه كرد: خيزش‌هايي كه در منطقه آغاز شده عليه ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب است، اما بعضي مدعي هستند كه اين خيزش‌ها را مديريت مي‌كنند و حتي در سازمان ملل اعلام كردند كه اين تحولات همان تغييري است كه آن را وعده داده بودند. باورمان اين است كه شوراي امنيت وظيفه خود را در اين خصوص به درستي انجام نداده و اين به خاطر وجود مشكلات ساختاري در سازمان ملل است.
وي تصريح كرد: شوراي امنيت در اختيار آمريكا و چند كشور اروپايي قرار دارد نه در خدمت حق و عدالت و اميدي هم نداريم كه با روند فعلي در خدمت منافع ملت‌ها قرار بگيرد و از حقوق آنها بتواند دفاع كند چرا كه به هيچ وجه قادر به انجام آن نيست.
دكتر احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه ملت‌ها از سلطه و چپاول غرب و سالها رفتار تحقيرآميز دولت‌هاي غربي ناراضي هستند، اظهار داشت: دير يا زود همه ملت‌ها آزاد خواهند شد چرا كه يك موج عظيم بيداري در راه است و اين موج اروپا و آمريكا را هم در بر خواهد گرفت و تنها به كشورهاي شمال آفريقا و كشورهاي عربي محدود نخواهد بود. همه انسان‌ها به دنبال آزادي و آزادگي هستند و بدانيد كه اين مطالبات بشري محقق خواهد شد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اينكه آيا ايران حاضر است مجدداً در مذاكرات ورود پيدا كند؟ گفت: ايران هميشه طرفدار گفتگو بر پايه قانون، احترام و عدالت بوده است و امروز هم براي مذاكره و گفتگو در هر سطحي آمادگي داريم و تنها راه حل مسايل و اختلافات را گفتگو و پايبندي بر منطق و قانون مي‌دانيم.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه خبر درباره احتمال وتوي به رسميت شناخته شدن دولت فلسطين از سوي دولت آمريكا گفت: بعضي علاقه داشتند كه ملت فلسطين را از جغرافيا حذف كنند و در اين راستا زشت ‌ترين اقدامات در طول ساليان متمادي را عليه ملت فلسطين انجام دادند. بيش از 5 ميليون نفر فلسطيني آواره و عده‌ زيادي در شرايط سختي قرار دارند اما با همه اين شرايط فلسطين باقي مانده است؛ چرا كه ملت فلسطين ملتي زنده و ريشه‌دار است و در مقابل اشغالگري مقاومت كرده است و امروز اين مقاومت گسترده‌تر و عميق‌تر از شصت سال قبل ادامه دارد.
رييس‌جمهور گفت: شايد موضوع وتو چندان جدي نباشد، چرا كه اگر دولت آمريكا اين كار را انجام دهد در حقيقت مهر تاييدي بر ظالمانه بودن شوراي امنيت و احقاق حقوق ملت‌ها زده است؛ بلكه احتمال دارد طرح‌هاي ديگري براي برخورد با درخواست به رسميت شناخته شدن دولت فلسطين در كار باشد اما مهم اين است كه ملت فسطين راه خود را پيدا كرده و آن را ادامه خواهد داد؛ حتي اگر دولت آمريكا اين موضوع را وتو كند، ملت فلسطين و حاكميت فلسطين همچنان وجود خواهد داشت.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال شبكه سي ان ان مبني بر اينكه مايل هستيد چه دستاوردي از دوره رياست جمهوري خود براي ملت ايران باقي بگذاريد؟ گفت: بهترين كار ادامه خدمت به ملت ايران است؛ البته در اين مدت طرح‌هاي بزرگي در كشور محقق شد؛ ايران هسته‌اي شد، به فضا دسترسي پيدا كرد، سرعت رشد علمي ايران رتبه اول را به دست آورد. اصلاحات بزرگ اقتصادي انجام شد و سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در بخش‌هاي صنعتي و كشاورزي صورت گرفت و بالاتر از آن تنظيم رابطه رييس‌جمهور با مردم بود. رييس‌جمهور جز خادم مردم، در كنار مردم و براي مردم نيست و اين ترازي است كه در تاريخ ايران به ثبت رسيد.

ملت‌ها در فضاي دوستي و تفاهم درباره سرنوشت خود تصميم بگيرند

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه نيوزويك مبني بر اينكه در موضوع هسته‌اي ايران تصميم‌گير نهايي چه كسي است؟ گفت: تصميم‌ گيران اصلي در ايران ملت هستند و رهبري عزيز و دولت هم نظرات ملت را دنبال مي‌كنند. مواضع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران هم كاملاً روشن است. آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه ايران هسته‌اي شد و تحريم‌ها و فشار هم در اين مسير مانعي ايجاد نكردند.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال نشريه ميامي هيالز درخصوص مواضع تركيه در برابر سوريه خاطر نشان كرد: همه ملت‌ها بايد از حقوق اساسي برخوردار باشند و امروز بسياري از كشورها در دنيا از جمله در اروپا، آمريكا و خاورميانه نيازمند اصلاحات هستند؛ اما اين اصلاحات بايد توسط ملت‌ها و در فضاي دوستي و آرامش انجام شود، چرا كه دخالت ديگران شرايط را پيچيده‌تر مي‌كند. هيچ كس نبايد در امور ديگران دخالت كند و بايد اجازه داده شود، ملت‌ها در فضاي دوستي و تفاهم درباره سرنوشت خود تصميم بگيرند.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار راديو ارمني درباره وضعيت ارمني‌ها در ايران و استقلال قره‌باغ گفت: در ايران اقوام گوناگون در نهايت صلح و آرامش در كنار هم زندگي مي‌كنند و از حقوق برابر برخوردار هستند؛ ارمني‌ها با اينكه تعدادشان نسبت به جمعيت ايران كم است اما چند نماينده در مجلس دارند.
رييس‌جمهور در خصوص موضوع قره‌باغ نيز خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با ارمنستان و جمهوري آذربايجان روابط دوستانه‌اي دارد و ما به هر دو كشور توصيه مي‌كنيم كه با گفتگو و براساس عدالت مشكلات خود را برطرف كنند و چنانچه بر اين اساس عمل كنند، مشكلي وجود نخواهد داشت.
دكتر احمدي‌نژاد در پايان اين نشست خبري در سخناني با اشاره به ديدارها و گفتگوهاي خود با اقشار مختلف مردم آمريكا در سفر به نيويورك گفت: در تمام اين سفرها بيداري و حركت عمومي ملت‌ها به سمت ارزش‌هاي انساني به طور واضح قابل مشاهده است.
رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: امروز جهان دچار بحران اقتصادي، سياسي و اجتماعي شده و ساختارهاي كنوني قادر نيستند اين بحران‌ها را برطرف كنند و علت آن اين است كه آنها در چارچوب ساختارهاي تبعيض‌آلود تصميم مي‌گيرند.
دكتر احمدي‌نژاد گفت: خارج شدن از بن‌بست كنوني نيازمند اصلاح ساختارهاي جهاني و جايگزين شدن مديران صالح به جاي افراد ناصالح است.
رييس‌جمهور به اقدام دولت‌هاي غربي در سودان اشاره كرد و گفت: منطقه جنوب سودان منطقه‌اي حاصل‌خيز بوده و بخش زيادي از نفت سودان در آنجا وجود دارد و اين در حالي است كه دولت‌هاي غربي و آمريكا از برگزاري رفراندوم تجزيه در اين كشور حمايت كردند در صورتي كه سال‌هاي طولاني است كه مردم ايرلند، ولز در انگلستان، كرك در فرانسه و باسك در اسپانيا به دنبال استقلال هستند، اما شوراي امنيت و دولت‌هاي غربي حتي اجازه نمي‌دهند كه حرف رفراندوم در اين مناطق مطرح شود و اين تبعيض و تناقض آشكاري است كه پيش‌روي ملت‌ها قرار دارد و به خاطر همين اقدامات دوگانه و تبعيض‌آلود راهكارهاي موجود نمي‌تواند مشكلات جامعه بشري را برطرف كند و ضرورت دارد كه با مشاركت همه ملت‌ها اصلاح شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *