مستند، شامل مصاحبه با تاريخدانان و آكادميسين هاي ترك است كه از عظمت امپراتوري سني مذهب عثماني مي گويند؛ مستندي كوتاه است كه مي خواهد كل نخبگاني را كه در محدوده جغرافيايي عثماني مي زيسته اند، ترك نشان دهد؛ از جلال الدين مولوي گرفته تا ميكل آنژ و لئوناردو داوينچي!

روزنامه ديلي نيوز تركيه را از مهماندار هواپيما گرفتم؛ سخنان مداخله جويانه رجب طيب اردوغان عليه بشار اسد، همتاي سوري اش را در صفحه اول تيتر كرده كه گفته نميتوانم در برابر جنايات اسد عليه مردم سوريه ساكت بمانم!

تيتر يك روزنامه هم درباره بازديد آنجلا مركل، صدراعظم آلمان است كه از سامانه دفاع موشكي پاتريوت در تركيه كه در مقابل سوريه علم شده بازديد كرده و چند ارتشي ترك در عكسي كه از آسوشيوتدپرس چاپ كرده ديده مي شوند.

نمايشگرهاي هواپيما در حال پخش فيلمي درباره پيشينه تاريخي تركيه هستند، گوشي مخصوص را از مهماندار گرفتم اما فيلم به زبان تركي است كه خيلي كم متوجه مي شوم؛ مستندي است درباره تاريخ عثماني! همان كه باد توهمش در مغز اردوغان افتاده و خيال مي كند علي آباد هم دهي است!

مستند، شامل مصاحبه با تاريخدانان و آكادميسين هاي ترك است كه از عظمت امپراتوري سني مذهب عثماني مي گويند؛ مستندي كوتاه است كه مي خواهد كل نخبگاني را كه در محدوده جغرافيايي عثماني مي زيسته اند، ترك نشان دهد؛ از جلال الدين مولوي گرفته تا ميكل آنژ و لئوناردو داوينچي! بارها نقشه امپراتوري را با آميزه­اي از موسيقي و افكت هاي تصويري و اسلوموشن، نشان مي دهد تا لابد مخاطب مبهوت عظمت امپراتور جديد عثماني شود كه به خودش حق مي دهد در مسائل داخلي كشورهاي همسايه دخالت كند.

ناهار از بين مرغ و گوشت، مرغ را برگزيدم اما ترجيح دادم فقط كدو و گوجه و لوبيايش را بخورم و بيسكوييت و كيك با آب سيب از ذبح حلال! ترك ها خاطره خوشي ندارم؛ ياد رستوراني در برلين افتادم كه مال يك مسلمان ترك بود و من و همسفرانم پس از گرسنگي طولاني به گارسونش سفارش كباب استانبولي داديم و خورديم، موقع حساب و كتاب، از صندوقدار پرسيديم گوشت هاي كباب را كه ذبح شرعي است از كجا مي آوريد؟ گفت: از كشتارگاه پايتخت! حلال حلال است! گفتيم مگر آلماني ها ذبح شرعي دارند؟ گفت: نه! منظور ما ترك ها از حلال ميت، يعني گوشت گاو و گوسفند و بره و شتر و گوساله! و نه حرام ميت مثل خوك و سگ! با ذبحش كاري نداريم!

ساعت هفت صبح به وقت محلي تركيه، وارد فرودگاه آتاتورك استانبول شديم، با مترجم خبرنگار جامانده تسنيم و خبرنگار ايسنا هم پرواز بودم؛ حدود سه ساعت پس از فرود در استانبول و خواندن نماز مغرب و عشا در نمازخانه اين فرودگاه، با هواپيماي توركيش ايرويز، عازم آلماتي، پايتخت تجاري قزاقستان شديم.

نمايشگر لمسي مقابلم، منوي مفصلي از انواع بازي ها، فيلم ها، پويانمايي ها و اخبار و اطلاعات دارد، گزينه اطلاعات پرواز را برگزيدم، بخش special offers كه مقاصد مفيد و جذاب براي مسافران اين خط هوايي را به همراه تسهيلاتي مانند راهنمايي اخذ رواديد و رزرو هتل و برنامه ريزي براي مدت اقامت پيشنهاد مي دهد، صفحات مربوط به شهرهاي ديدني پيشنهادي تركيه را ورق ميزنم، آنكارا، تل آويو، استانبول و ٠٠٠

در همين حين، مهماندار منوي شام را به دستم مي دهد؛ گزينه ها را شروع به خواندن مي كنم، نخستين پيشنهادي كه بالاي صفحه درج شده، انواع نوشيدني هاي الكلي است و من باز هم مرغ سفارش دادم كه فقط مخلفاتش را خوردم؛ ترسيدم آشپز هواپيمايي تركيه هم مانند هموطن رستوران‌دار مقيم برلين بينديشد و ذبح اسلامي را با قرائت خودش از فقه، تفسير كند!

و اردوغان هم با چنين منوهاي پيشنهادي، مي خواهد رهبري جهان اسلام و تمدن بزرگ نوين اسلامي و امپراتوري مذهبي عثماني را در دست بگيرد و آينده چنين تمدني با اين سياست ها و اين فيلم ها و اين ديپلماسي و اين سبك زندگي، ناگفته، مشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *