استاد علی اکبر مرادی یکی از 50 نوازنده برتر سال 2010 از نگاه یونسکو، کنسرتی پژوهشی را در شهرستان آمل اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار سفیر هراز/ کنسرت پژوهشی موسيقی کردی و تنبور با حضور استاد “علی اکبر مرادی” در سالن همايش های مجتمع فرهنگی و هنری وليعصر (عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار شد.
در اين برنامه استاد علی اکبر مرادی که نشان درجه يک فرهنگ و هنر ایران را نیز دارا می باشند برای حضار از مفاهيم و مطالب متعددی مانند: تاريخچه تنبور، تنبور در شاهنامه فردوسی، مقامات تنبور در زمان و مکان های مختلف، بيان حالت ها در مقامات تنبور، نقاط مشترک موسيقی تنبور با موسيقی سنتی ايران، وزن ها و ادوار کهن در مقامات، کاربرد مضراب های مختلف در نوازندگی تنبور و اجرای اين ساز سخن گفت و در آخر هم اجرای زیبایی با این سازها انجام دادند.
استاد علی اکبر مرادی (متولد ۱۳۳۶ – شهرستان دالاهو استان کرمانشاه) نوازنده و استاد تنبور است. وی از شش سالگی نواختن اين ساز را آغاز کرد و در ده سالگی به عنوان يک نوازنده کامل تنبور شناخته شد.

مرادی نزد استادان برجسته و بنام اين ساز، به تکميل هنر خود پرداخت و در سن سی سالگی نواختن تمامی 72 مقام موسيقی مقامی کرمانشاه را با تنبور آموخت و از سال 1370 فعاليت های هنری خود را به طور مستقل ادامه و از آن زمان تاکنون موفق به دريافت جوايز مهمی از جشنواره های ايرانی شده و همچنين کنسرت های بسياری را در کشورهای مختلف دنيا اجرا نموده است.

اين هنرمند بزرگ که در سال 1381 از طرف شورای عالی ارزشيابی هنرمندان نشان درجه يک فرهنگ و هنر (معادل دکترا) را دريافت نمود، در سال 2010 نیز از طرف سازمان جهانی يونسکو به عنوان يکی از 50 نوازنده برتر جهان معرفی شد.
اين برنامه فاخر هنری با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و به همت موسسه فرهنگی هنری چاووش و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، با حضور هنرمندان و علاقمندان به هنر به ویژه اهالی موسيقی برگزار گرديد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *