حجت‌الاسلام حسین مهدیان صبح امروز در سومین همایش یاوران وقف ویژه واقفان، متولیان، هیئت امنا، خادمان، خیران و مستأجران خوش حساب این شهرستان در دانشکده علوم قرآنی گفت: یک‌هزار و 185 موقوفه در این شهرستان وجود دارد که 485 موقوفه منفعتی و 700 موقوفه انتفاعی شامل موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی است.

وی افزود: برابر آخرین آمار در سال 91، 30 هزار و 375 رقبه به تفکیک 29 هزار و 675 فقره منفعتی و 718 فقره انتفاعی در این شهرستان وجود دارد.

مهدیان با اعلام این‌که 429 مسجد نیز در حوزه فعالیت اوقاف و امور خیریه جای دارد، تصریح کرد: 130 حسینیه، 134 مهدیه، هشت فاطمیه و چهار زینبیه به همراه 98 بقعه متبرکه در این شهرستان وجود دارند.

وی ادامه داد: سامانه جامعه موقوفات و رقبات از اولویت‌های این اداره است که به عنوان نخستین شهر مازندران تمام اطلاعات درآمد موقوفات و بقاع متبرکه و همچنین اطلاعات اولیه موقوفات را به صورت کامل در سامانه ثبت کردیم.

مهدیان با اعلام این‌که با اسکن تمام اسناد موقوفات و رقبات به همراه پرونده‌های‌ آن‌ها به همراه اطلاعات کامل بقاع متبرکه، میزان عرصه دخل و تصرف و تصاویرشان در سامانه جامع اوقاف به ثبت رسیده است.

این مسئول با ابراز این‌که 80 درصد اطلاعات و آمار مساجد آمل نیز به ثبت و درج در سامانه درآمده است، این شهرستان را از شهرهای شاخص مازندران دانست که ساخت آستان مقدس امامزاده‌عبدالله (ع) در آن یکی از پروژه‌های شاخص اوقافی مازندران است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل ادامه داد: این آستانه با همت بالای مردم این شهرستان و شهرهای مجاور در حال ساخت است و تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

فرماندار آمل نیز در این همایش با اعلام این‌که وقف، سنت حسنه و جاریه‌ای است که برای همیشه در جامعه اسلامی زنده و جاری است، گفت: وقف میراث اجداد ما است و اموال را ماندگار کرده و در جهت فقرزدایی برمی‌آید.

یدالله اکبرزاده با تأکید بر این‌که آمل یکی از شهرهای شاخص مازندران است که در امور خیر، وقف و مدرسه‌سازی مردم آن پیشقدم هستند، عنوان کرد: امروزه وقف و واقفان در عرصه‌های مختلف جامعه ورود پیدا کرده و حتی در زمینه علمی، آموزشی و دانشگاهی گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

به گفته فرماندار آمل، باید در زمینه فرهنگ‌سازی وقف همه وارد عرصه شوند تا این سنت حسنه و نیک برای همیشه ساری و جاری بماند.

گفتنی است، در پایان این مراسم به واقفان، متولیان، هیئت امنا، خادمان برتر، خیران و مستأجران خوش حساب هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

 

منبع :فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *