در شرایطی که هر بار با شدت گرفتن آلودگی هوا در کلان‌شهرهای گوناگون، سخن از آلاینده بودن خودروهای تولید داخل به عنوان یکی از ریشه‌های این معضل اوج گرفته و نقل محافل می‌شود، این بار نامه خودروسازان مبنی بر معاف شدن محصولاتشان از ارتقا به استاندارد جهانی یورو چهار، سبب شد تا رئیس پلیس راهور، واکنش نشان داده و پیش از اینکه پاسخ وزیر به این نامه اعلام شود، نخستین مخالفت با این درخواست عجیب رقم بخورد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد: از شماره‌گذاری خودروهایی که مطابق با استاندارد جهانی یورو ۴ نباشند از اول فروردین ماه سال ۹۲ جلوگیری می‌شود.

سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه برگزاری نشست بازآموزی رانندگان حمل و نقل عمومی به خبرنگاران گفت: در خصوص بازآموزی رانندگان حمل و نقل عمومی به ویژه دارندگان اتوبوس‌های مسافربری در دو مرحله این طرح اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، وی افزود: در مرحله نخست، جلسات با رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز داشته‌اند و کسانی که دفترچه رانندگی آن‌ها توقیف شده بود، برگزار شد و در مرحله دوم همه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلاس‌های بازآموزی در کل کشور به جهت آشنایی با شرایط جدید قوانین راهنمایی و رانندگی و بالا رفتن سطح امنیت ناوگان مسافربری حضور داشتند.

سردار مؤمنی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اجرای طرح زوج و فرد گفت: موضوع طرح زوج و فرد از در منازل یک کار همیشگی نیست و بنا به مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای از بین رفتن آلودگی هوای تهران اجرا شده و دراز مدت شدن این طرح و ماندگاری آن خوب نیست.

وی گفت: ما باید در این زمینه به سمت از بین بردن سرچشمه آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها به ویژه شهر تهران در حوزه آلودگی‌های صنعتی و حوزه تولید خودرو باشیم و با تولید خودرو بنا بر استانداردهای جهانی پیش برویم که طبق قوانین اخیر از اول فروردین ماه از شماره‌گذاری خودروهای بدون استاندارد جهانی یورو ۴ خودداری خواهیم کرد.

سردار مؤمنی افزود: در این حوزه همه باید با هم کمک کنیم و هر شخصی که می‌تواند کمتر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کند و از ناوگان حمل و نقل عمومی برای کمتر شدن آلودگی هوا استفاده کنیم که این همکاری سازمان‌های گوناگون اعم از اتوبوسرانی و تاکسیرانی را می‌طلبد.

سردار مؤمنی همچنین درباره نقص جاده‌ها در پدید آمدن حادثه‌ها و تصادفات گفت: نقص جاده‌ها در ایجاد تصادفات و بروز برخی حادثه‌ها بی‌تأثیر نیست و پلیس هم در هنگامی که حادثه‌ای بر اثر نقص اتفاق بیفتد، این نقص را در درصدی از علت حادثه در نظر می‌گیرد اما باید بگوییم که رانندگان هم می‌توانند با مهارت و رعایت نکات ایمنی نقص‌های جاده‌ای را پوشش بدهند.

وی در ادامه اجرای طرح باطل شدن دفترچه رانندگان حادثه‌ساز که منجر به حادثه‌های فوتی و جرحی شده‌اند از آبان ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت بیش از صد راننده متخلف حادثه‌ساز باطل شده است که این رانندگان صرفا پس از یک سال با گذراندن دوره‌های بازآموزی مجاز به گرفتن دفترچه و ادامه فعالیت خود هستند.

گفتنی است، در شرایطی که بر پایه مصوبه سال گذشته هیأت وزیران، از آغاز سال ۹۲ تنها خودروهایی قابل عرضه هستند که استاندارد جهانی یورو چهار داشته باشند، به تازگی خودروسازان با فرستادن نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تعلیق این مصوبه شده و دلایل عجیبی را در توجیه این درخواست برشمرده‌اند؛ نامه‌ای که ظاهرا هنوز با پاسخی از جانب وزیر روبه‌رو نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *