هراز :جمعه ساعت ۳۰/۹ از ساری به طرف تهران حرکت و شب ساعت ۱۰ از تهران به فرودگاه بین المللی دوبی که ساعت ۷ صبح شنبه از فرودگاه بین المللی دوبی به طرف چین پرواز کردیم شنبه ساعت ۳ بعداز ظهر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲ وارد فرودگاه بین المللی شهر بی جین همان پکن شدیم پکن پایتخت کشور چین دارای ۲۰ میلیون نفر جمعیت و مرکز سیاسی و اداری کشور چین است و صبح روز یکشنبه ۲۳ دسامبر از دیوار چین بازدید داشتیم و عصر همان روز از میدان تی ین آن من و شهر ممنوعه بازدید داشتیم
میدان تی ین ان من یکی از بزرگترین میدانهای جهان با مساحت ۴۴۰ هزار مترمربع که یک میلیون نفر در آن اجتماع میکنند دروسط میدان بنای یادبود قهرمانان خلق قرار دارد که ۳۷متر و ۹۰ سانتی متر ارتفاع دارد در طرف جنوب تالار یادبود رهبر انقلاب چین مائوسته دون و در طرف شرق موزه تاریخ چین و موزه انقلاب چین و درطرف غرب آن تالار مجلس ملی نمایندگان خلق چین واقع است
دیوار بزرگ چین از دیدنی های باشکوه چین و از عجایب هفتگانه بشمار می رود طول دیوار بیش از ۵ هزار کیلومتر به قولی تنها اثر شهر که از کره ماه دیده می شود در طول حکومت های هفت گانه برای مقابله با دشمنان ساخته شد
صبح روز دوشنبه ۲۴ دسامبر از طریق قطار سریع السیر با سرعت ۳۰۷ کیلومتر از شهر پکن به شهر جی نن وارد شدیم شهری که دارای جمعیت ۵ الی۶ میلیون نفر و مرکز استان شن دونگ میباشدو هم عرض جغرافیایی با شهر ساری می باشد
صنایع مهم استان فولاد سازی و خودروسازی می باشد اصلا کویر ندارد نصف آن جلگه ای و نصف آن کوهستانی است
اخیرا ساختمانی بنام گلف با بیش از پانصد و چند متر در حال ساخت می باشد و از این نظر در حال کسب شهرت می باشد چونگ چینگ بزرگترین شهر استان دارای ۳۰ میلیون نفر جمعیت می باشد در شهر جی نن از کارخانه زباله سوز با قدمت ۱۱ سال به ظرفیت ۲۰۰ تن در روز بازدید کردیم که از تکنولوژی پیرولیز در امحاء زباله استفاده می کند در این بازدید پروفسور لی یو در حقیقت مخترع این سبک زباله سوز برای گروه ایرانی توضیح می داد او یکی از نفرات اصلی سازنده کارخانه زباله سوز در ایران میباشد که توضیحات فنی و تکمیلی را برای گروه می دادند
شب ۲۴ دسامبر ساعت ۱۰/۹ از شهر جی نن به شهر خان جو با ده میلیون نفر مرکز استان جی جیانگ با صد میلیون نفر در جنوب شهر شانگ های پروازداشتیم شب در این شهر در هتل شی ما انگلیسی هتل نارادا اقامت داشتیم چینی ها معتقدند خدا بهشت را در آسمان آفرید و خان جو را در زمین که مرکز تولید چرم و ابریشم و چای می باشد و از چیزهای مهم گرند بریج پل ۳۶ کیلومتری آن روی دریا می باشد
صبح ۲۵ دسامبر بصورت زمینی از شهر خان جو با ماشین به مدت ۵/۴ ساعت به سمت جنوب شرقی چین حرکت و نماز ظهر را دریک پمپ بنزین بین راهی خوانده حرکت کردیم و ساعت ۴۰/۲ به شهر لی شو ای در جنوب استان جی جیانگ رسیدیم ناهاردر یک رستوران مک دونالد صرف فورا از یک زباله سوز با قدمت دو ساله با ظرفیت ۳۵۰ تنی در دو خط ۱۷۵ تنی باتکنولوژی پیرولیز که بوسیله آقای لیومدیر همین شرکت ساخته شده بود بازدید نمودیم لازم به یادآوری است زباله سوز ساری از نوع همین زباله سوز باسه خط ۱۵۰ تنی با خط تفکیک زباله و انتقال با نقاله و ژنراتور آلمانی می باشد
۲۵ دسامبر شب در شانگهای اقامت داشتیم شانگهای مرکزتجاری و صنعتی کشور چین یکی ازمناطق چهارگانه اقتصاد آزاد می باشد که بزرگترین بندر دنیاست
۲۶ دسامبر صبح از برج اس دبلیو اف سی شانگهای ورد فاینانس سنتر مرکز تجاری فاینانس جهانی بلندترین برج شانگهای بازدید نمودیم وشب رادر شانگهای اقامت نمودیم
۲۷ دسامبر ساعت ۷ صبح با قطار حرکت کردیم به سمت شهر ینمبو پس از رسیدن به شهر بلافاصله با ماشین به سمت مرکز دفن زباله ها ینمبو که در ۴۵ کیلومتری ایستگاه قطار بود حرکت کردیم بعداز بازدید از مرکز دفن و مرکز تصفیه شیرابه ینمبو به داخل شهر برای نماز و نهار در رستوران لبنانی بازگشتیم بعد از آن به ملاقات و برگزاری جلسه با آقای با رئیس و سرمایه گذاراصلی شرکت سرمایه گذارزباله سوز درایران ادامه دادیم شهر نیمبو دومین شهر بزرگ استان ج جی یانگ که ۸ تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت و چهارمین بندر بزرگ دنیاست که هفتگی پنج هزار کشتی در آن لنگرمیگیرند بعد ازجلسه با ماشین به طرف شانگهای حرکت کردیم
۲۷ دسامبر شب ساعت ۱۱ ازفرودگاه بین المللی پو دونگ شانگهای به طرف دوبی پرواز نمودیم
صبح ۲۸ دسامبر ساعت ۴۵/۷ از فرودگاه بین المللی دوبی به طرف تهران پرواز کردیم
سید محمد آقامیری
عضو شورای اسلامی شهر ساری
معرفی مختصر کشور چین
چین سرزمین کهن
چین از نظر موقعیت جغرافیایی در شرق آسیا واقع شده است و پهناورترین اقیانوسها ، بلند ترین کوهها و یکی از بزرگترین بیابانهای جهان آن را در میان گرفته است در طرف شرق آن دریای زرد و دریای چین شرقی و خلیج کره واقع شده است و در طرف جنوب دریای چین جنوبی قرار دارد مناظر طبیعی چین که از آفتاب و مه های شناور ، صخره های سهمگین ، رودهای پرابهت ، تنگه هایی ژرف و آبشارهای تند کوهستانی مایه گرفته اند جلوه ای زیبا به این سرزمین کهن بخشیده است در جنوب چین ، در نزدیکی شانگهای ، رود یانگ تسه به طول ۴۸۰۰ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر جریان دارد و در شمال چین رودخانه زرد یا (هوانگ هو ) جریان دارد
مساحت کشور چین : ۹۶۰/۵۹۶/۹ کیلومتر مربع
مساحت خشکی : ۴۱۰/۳۲۶/۹ کیلومتر مربع
مساحت آبی : ۵۵۰/۲۷۰ کیلومتر مربع
کشورهای هم مرز : افغانستان – بوتان – برمه ۰ هند – قزاقستان – کره شمالی – قیرقیزستان – لائوس – ماکائو- مغولستان – نپال – پاکستان – روسیه – تاجیکستان – ویتنام
بلندترین قله : قله اورست۸۸۵۰ متر
منابع طبیعی : زغال سنگ ، سنگ آهن ، گاز طبیعی ، جیوه ، قلع ، تنگستن ، آنتی موان ، مولیبدینوم وانادیم ، مگنیت ، آلومینیم ، سرب ، روی ، اورانیوم و منابع غنی آبی
جمعیت : ۲۹۰/۱۱۱/۲۷۳/۱ نفر (۲۰۰۲)
نژاد :نژاد (هان)با ۹/۹۱% بیشترین جمعیت را در چین داراست و نژادهای (جوانگ ) (ای گور) (خویی) (تبت)(میاو)(منچو)(بویی) و دیگر اقوام ۱/۸% جمعیت چین را داراست
مذهب : دائویست ، بودائیست ، مسلمان (۳-۲%) – مسیحی (۱%)
زبان : چینی استاندارد یا (ماندارین) که بر اساس لهجه پکنی است زبان رسمی مردم چین است ولی درمناطق مختلف چین مردم با زبانها و لهجه های متفاوت صحبت میکنند ، ازجمله لهجه کانتونی (یوِا)و لهجه شانگهای (ووُ) و …
واحد پول چین : واحد پول چین یوآن است که علامت اختصاری آن CNY می باشد
تبدیل یوان به دلار : هر دلار معادل ۲۷۷۶/۸ یوان است (ژانویه۲۰۰۱)
بنادر چین : دالیان ، فوجو ،گانگ جو ،های کو ، هانگ بو، لین یوانگ ، نن جینگ ، نن تونگ ، نینگ بو ، چینگ داو ، چینگ خوانگ داو ، شانگ های ، شان تو ، تین جین ، شیامن ، شین گنگ ، ین تای ، جان جیانگ
استانها :آن خویی ، فوجین ، گانگ سونگ ،گوانگ دو ، گو آانگ سی، گویی جو،خَی نَن ، خِی بَی ، خِی لونگ جیانگ ، خه نَن ، خوبِی، خونَن، جیانگ سو ، جیانگ سی ، جی لین ،لیاونینگ ، مغولستان داخلی ، نینگ شیا ، جینگ خَی ، نینگشیا ، خَی ، شن سی ، شانگ دونگ ،شان سی ،سی چواَن، سین جیانگ ، تبت، یون نن ، جه جیانگ
شهرها مهم :پکن ، شانگهای ، چونگ چیاگ ، تین جین
پایتخت :پکن
دیدنی های پکن
میدان تی ین ان من
این میدان یکی از بزرگترین میدانهای جهان است ، مساحت کل آن ۴۴۰ هزار متر مربع است و یک میلیون نفر می توانند در آن اجتماع کنند شمال آن دروازه (تین ان من ) است و انتهای جنوبی آن دروازه (جین یان من ) است
در وسط میدان ، بنای یادبود قهرمانان خلق چین قرار دارد که ۳۷ متر و ۹۰ سانتی متر ارتفاع دارد .در طرف جنوب تالار یادبود صدر فقید (مائو تسه دون) و در طرف شرق موزه تاریخ چین و موزه انقلاب چین و در طرف غرب آن تالار مجلس ملی نمایندگان خلق چین واقع است
(تین ان من) دروازه اصلی شهر امپراتوری سلسله های (مین و تسین ) بود

دیوار بزرگ چین
دیوار بزرگ چین ازدیدنی های باشکوه چین است و ازعجایب هفتگانه دنیا بشمار می رود طول این دیواربه بیش از ۵ هزار کیلومتر می رسد
زمان بنای این دیوار عظیم در قرن هفتم قبل از میلاد است که در دوران حکومتهای هفتگانه ( چی – چو-ین-هن – جاو – وی – چین ) برای مقابله با دشمنان بنا شد . سال ۲۲۱ ق.م سلسله چین بر آنها مسلط شد و دیوارهای پراکنده را به هم متصل کرد و آن را دیوار بزرگ چین نامید در قرن دوم قبل ازمیلاد امپراطور (وو) از سلسله (هان) دیوار دیگری درگرد این دیوار کشید که طول آن به ده هاهزار کیلومتر بالغ شد و بیش از ۱۰۰۰ سال کار ساختمانی آن ادامه داشت و در سلسله (مین ) بصورت دامنه دار تعمیر شد که ۲۰۰ سال طول کشید
از درواره (جیا یو ) انتهای غربی آغاز می شود تا دروازه (شان هان گوانگ ) در شرق ادامه می یابد که تمام آن ۶۳۵۰ کیلومتر است و دیواری که گردآن کشیده شده بود بتدریج ویران شد در مسیر دیوار بزرگ چین دژها و برجهای متعددی وجود دارد

گزارش تفصیلی سفر و بازدید از نیروگاه زباله سوز در کشور چین
بدلیل اهمیت دفع بهداشتی زباله های جامد شهری از حدود یک سال گذشته موضوع احداث نیروگاه های زباله سوز با هدف بازیافت انرژی از عملیات مذکور به عنوان بهترین گزینه مناسب در شهرستان ساری مطرح گردید.
وجود دلایلی متعدد از جمله گرانی دفع بهداشتی، عدم امکان حمل طولانی ،کاهش خطرات زیست محیطی و بهداشتی زباله و شیرابه ناشی از آن و آزاد سازی زمین پیش بینی شده برای دفن با استفاده از این نیروگاه ها دلایلی بود که مدیریت شهری شهرستان ساری را به استفاده از نیروگاه های زباله سوز ترغیب نموده و بنابر توافقات صورت گرفته با هیأت مدیره شهرک صنعتی شهید مصطفی خمینی مقرر گردید که با توجه به توان تخصصی و تجربه ارزشمند مدیریت شهرک صنعتی در بخش ارزیابی صنعتی بازدیدی به منظور آشنایی با تکنولوژی مذکور و بررسی کارخانه هایی که توسط سازنده خارجی در کشور چین احداث گردیده صورت پذیرد. بدین منظور توسط هیأت مذکور طی دو مرحله با هماهنگی شرکت TTSبررسی حضوری و کارشناسی در کشور چین صورت پذیرفت که گزارش مذکور در ادامه خدمتتان ایفاد می گردد:
زباله سوزی روشی برای دفع زائدات جامد بوده که بر اساس آمار های موجود هم اینک در سر تا سر دنیا علاوه بر تولید حرارت بیش از ده هزار مگا وات برق که بخش عمده آن در کشور های اروپائی ،آسیای جنوب شرقی و آمریکای شمالی می باشد مشغول به فعالیت است.کشور آمریکا هم اینک برنامه نصب ۱۰ هزار مگا وات نیروگاه زباله سوز را تا سال ۲۰۲۵ در دست اقدام دارد. کشور ژاپن برنامه توسعه نیروگاه های زباله سوز خود را تا حدود ۵۰۰۰ مگاوات تا پایان سال ۲۰۱۳ پیش بینی نموده است.همچنین کشور چین به عنوان قدرت اقتصادی جدید هم اینک با امحاء زباله ۳۰ میلیون تن در سال توان نیروگاهی خود را در بخش نیروگاه های زباله سوز از ۸۰۰ مگا وات فراتر برده و با سرعت چشمگیر نسبت به توسعه آن اقدام نموده است.
زباله سوزی فرآیندی است که در آن زائدات آلی و قابل احتراق از طریق اکسیداسیون خشک در دمای بالا، به مواد غیر آلی و قابل احتراق تبدیل می شوند و در نتیجه حجم و وزن زایدات به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد.در اثر سوختن ترکیبات ارگانیک مقادیر زیادی در غالب گاز منتشر گردیده که می توان به بخار آب،دی اکسید کربن،اکسید های نیتروژن و مواد سمی نظیر فلزات و اسید های هالوژنه و ذرات معلق به اضافه مقادیری باقی مانده های جامد به شکل خاکستر اشاره نمود.زباله سوز مورد نظر نیز همانند دیگر زباله سوزها با همین روش مشغول به کار بوده و دارای تاسیسات بازیابی انرژی در قالب تولید الکتریسیته می باشد .نوع سیستم اصلی این زباله سوز Gasification pyrolisمی باشد.
اساس این فرآیند شامل احتراق نسبی سوخت کربن جهت تولید یک سوخت گازی قابل احتراق می باشد که می توان این سوخت را تحت شرایط تزریق هوای اضافی در یک موتور احتراق داخلی یا توربین گازی یا رآکتور بخار سوزاند و از این طریق حرارت مورد نیاز به منظور تولید بخار آب را در بویلرهاو سپس چرخش ژنراتور و تولید انرژی برق را از آن صورت می پذیرد.
زباله سوز مذکور دارای دو کوره اولیه و ثانویه بوده و پروسه احتراق در آنها دو مرحله ای است،در داخل کوره اول رطوبت و بخش فرار پسماند تبخیر گردیده و باقی مانده مشتعل می گردد و گاز های فرار به کوره دوم وارد و در آنها همانگونه که بیان گردید با تزریق هوای اضافی احتراق کامل صورت می گیرد و انرژی حرارتی مورد نیاز را جهت تولید بخار آب در بویلر ها به منظور حرکت ژنراتور ها تولید می نماید.
گاز های خروجی از زباله سوز حاوی خاکستر است که ترکیبی از فلزات سنگین،دی اکسین ها،فوران ها،ترکیبات آلی مقاوم و مواد دیگر می باشد و در بخش گاز ها اکسید های نیتروژن، گوگرد،کربن و هالید های هیدروژن وجود دارد.انجام عمل تصفیه طی دو مرحله در ارتباط با زباله سوز ها صورت می پذیرد :مرحله اول حذف ذرات از جریان گاز ها و مرحله دوم شستشوی گاز ها با مواد قلیایی جهت حذف هالید های هیدروژن و اکسید های گوگرد می باشد.
در ادامه تصویر شماتیک از زباله سوز مورد بازدید ارائه گردیده است.
نکات قابل تامل در زباله سوز مذکور:
۱-در خصوص ذخیره سازی زباله و تغذیه کوره می توان گفت زباله های جمع آوری شده توسط خودرو های شهرداری در داخل محل پس از تخلیه ذخیره سازی می گردد.بر اساس بررسی صورت پذیرفته در کارخانجات مورد بازدید زمان ماندگاری به طور میانگین حدود ۵-۷ روز بوده که به وسیله جرثقیل های چنگک دار به داخل قیف ورودی زباله تخلیه می شود.احتمال تولید بو و انتشار آن در منطقه از دغدغه هایی بوده که مدیریت شهرک صنعتی را ترغیب به بازدید و بررسی کارشناسانه نمود.با توجه به عملیات تزریق اکسیژن جهت انجام احتراق و وجود مکنده های قوی هوا در داخل مخزن زباله و از سوی دیگر داخل کوره ها باعث ایجاد جریان هوا از بیرون محفظه زباله به داخل گردیده و لذا این دغدغه که امکان انتشار بو در اطراف مخزن زباله را ممکن می کند از بین خواهد رفت و تیم بررسی کننده بوی تعفن را در محدوده کارخانه احساس ننمودند.
۲-وجود چند خط موازی سوزاندن زباله و تولید انرژی برق در طرح پیش بینی شده دغدغه های تیم بازدید کننده را در ارتباط با ماند طولانی مدت زباله در موقعیت و تولید بو و انتشار آن به خاطر احتمال وجود اشکال در روند سوزاندن زباله و تولید برق در کارخانه مزبور را از بین برد.همانگونه که استحضار دارید کارشناسان شهرداری نیز در طرح مذکور سه خط ۱۵۰ تنی را نسبت به منطقه مورد مطالعه پیش بینی نموده اند که با فرض از کار خارج شدن هر یک از خطوط سوزاندن زباله و تولید برق به دلایل تعمیرات احتمالی و یا تعمیرات دوره ای احتمال خاموش شدن سیستم و یا قطع کامل سیستم را به شدت کاهش می دهد.
۳-خاکستر های تولید شده حاصل از کوره احتراق اولیه در منتهی الیه کوره جمع می شود و بعد از تخلیه از شبکه کوره دوار در مخزن آب تحت محفظه ای مخروطی شکل ریخته می شود و پس از خیس شدن توسط چرخ نقاله ای به داخل وسیله انتقال ریخته شده و برابر با توضیحات ارائه شده از سوی تولید کنندگان با سرمایه گذاری شهرداری می توان از آن به عنوان مواد اولیه ساخت بلوک ساختمانی استفاده نمود .بنابر این با تدبیری مهندسی جلوگیری از نشر و آلودگی محیطی توسط خاکستر های ناشی از تکنولوژی مذکور صورت می پذیرد.
۴-طراحی محفظه های احتراق به گونه ای است که درج اطلاعات درجه حرارت در مانیتور های اتاق کنترل صورت می گیرد.حرارت در محفظه دوم احتراق در حد ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و با زمان ماند گاز ها به مدت ۲ ثانیه می باشد.خوراک محفظه دوم احتراق گاز های ترکیبی حاصل از احتراق کوره اول می باشد که با تزریق هوا کاملاً سوزانده می شود.نیروی کنترل درجه حرارت با هدف ثابت نگه داشتن در دمای مورد نظر توسط نیروی حاصل از خود سیستم صورت می پذیرد و تنها در مرحله آغاز عملیات و شروع کار سیستم نیازمند سوخت کمکی (گازوئیل)می باشد.لذا با روش مذکور دغدغه های انتشار آلودگی های ناشی از زباله به صورت قطعی برطرف خواهد گردید و مابقی روند تولید برق که شامل توربین،ژنراتور،خنک کننده ها همانند دیگر مولد های تولید انرژی عملکرد ثابتی داشته که مسئولیت تولید برق مورد انتظار را که در حدود ۵ مگا وات ساعت می باشد را بر عهده دارد.
۵-از دیگر دغدغه های پیش روی گروه اعزامی بررسی گاز های خروجی بعد از جذب انرژی توسط بویلر ها بود که بدین منظور کارخانه سازنده از جدا کننده های سیلیکونی در مرحله نخست به عنوان غبار گیری و جمع کننده ذرات معلق استفاده نموده بود .گاز های خروجی از بویلر، حرارتی در حد ۲۴۰ خواهد داشت که پس از ورود به ستون اسید شوئی به ۱۶۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و خاصیت اسیدی آن تقلیل می یابد و سپس وارد دستگاه جمع آوری گرد و غبار می گردد و بعد از آن وارد ستون جذب کربن فعال به منظور حذف فلزات سنگین شده و با کمک فن گاز مورد نظر از طریق دودکش در اتمسفر با حرارت ۱۲۰ درجه سانتی گراد منتشر می شود.با توجه به سنسور هایی که بر روی دود کش نصب گردیده ترکیبات گاز های خروجی مطابق با استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا(EPA)از دود کش خارج می گردد که این عمل توسط آلار مهای هشدار دهنده از سوی سنسور های نصب شده در دودکش اشکالات احتمالی را به سیستم مونیتورینگ اعلام و عوامل اجرایی سریعاً به عیب یابی و رفع مشکل اقدام می نمایند.
۶-بر اساس بررسی صورت گرفته یک سیستم کنترل هوشمند موارد زیر را نمایش ، پایش،تحلیل و به اتاق کنترل انتقال می دهد:
۱-درجه حرارتها در کوره شماره یک و در بخشهای مختلف کوره شماره دو ،ورودی گاز ها به ستون حذف اسیدی، گاز دودکش در خروجی دیگ حرارتی زباله ،دودکش قبل از فن کمکی
۲-کنترل فشار
۳- ترکیبات گاز دودکش(شامل نمایش آن لاین غلظت اکسید کربن ، O2- SO X – NO X -CO توسط نمایشگر شبکه های کامپیتوری)
نتیجه گیری:
با توجه به بررسی های صورت گرفته از حداقل ۲ کارخانه زباله سوز با قدمت های کمتر از ۲ و ۱۲ سال و یک مرکز تصفیه شیرابه و در کشور چین که با هماهنگی شرکت
Tai yuan chen feng environmental سازنده مربوطه انجام پذیرفت.از نظر گروه اعزامی تکنولوژی مذکور مورد تائید بوده و دغدغه های حاصل از توسعه آلودگی های زیست محیطی با توجه به توضیحات پیشگفت از بین رفته و امیدواریم با کمک و همکاری تمامی دست اندرکاران مدیریت شهری و بخش صنعت در استان بتوانیم زمینه ساز توسعه تکنولوژی های نوین در سطح استان باشیم.در این راستا بر خود واجب می دانیم که از همکاری استاندار محترم،فرماندار عزیز،شهردار دلسوز اعضای محترم شورای شهر ساری مرکز استان به عنوان پیشگامان ،توسعه سلامت که در کمال صداقت و با تمام توان در جهت احداث این نیروگاه با هدف خدمت رسانی به مردم غیور و سلحشور این خطه از کشور عزیز اسلامیمان تلاش می نمایند تقدیر و تشکر به عمل آورده و شخصا آمادگی خود را به منظور همه گونه همکاری در تحقق این اهداف ارزشمند اعلام می دارم.
و درپایان جهت تسریع در اجرایی نمودن احداث نیروگاهزباله سوز نکات ذیل را متذکر می شوم:
۱- تشکیل کارگروه ویژه احداث نیروگاه زباله سوز ساری در شهرداری ساری با عضویت اعضاء لزوم شورای شهر
۲- تشکیل جلسات هفتگی با حضورنماینده محترم شرکت و شهردار یا نماینده تام الاختیار شهردار
۳- الزام به قرارداد سیستم نظارتی زیست محیطی
۴- تدوین جدول زمان بندی پروژه جهت نظارت
۵- پیگیری از طریق نمایندگان مجلس جهت تعیین باقیمانده بودجه پروژه در بودجه ۹۲ دولت

2 thoughts on “گزارش گام به گام سفر بازدید از نیروگاه زباله سوز چین دسامبر ۲۰۱۲”
  1. تقاضا دارم این متن برای نگارنده این گزارش فرستاده شود.
    این مرکز دانشگاهی علاقه مند به دریافت اطلاعات و قیمت این کوره های زباله سوز است . لطفا با شماره 021-64542611 تماس بگیرید.

  2. لطفا از موضوع جمع آوری و دفع و دپوی زباله شهر آمل درست در داخل دریاچه “سد مخزنی هراز” یک گزارش تهیه کنید همانطور که در جریان هستید متاسفانه و به دلایل نامعلوم محل جمع آوری پسماند شهرستان آمل در مسیر جاده هراز توسط شهرداری و سازمان مدیریت پسماند آمل در حال انجام هست. از یک طرف با صرف هزینه میلیاردی در حال احداث بزرگترین سد مخزنی شمال کشور در منطقه منگل هستیم از طرفی دیگر در حال دپوی زباله درست وسط دریاچه مخزن سد!!!
    همین الان هم شیرابه های ناشی از دفع غیر کارشناسی وارد آب های زیر زمینی منطقه و رودخانه هراز شده است…
    لطفا پس از بررسی و روشن شدن صحت این موضوع حیاتی برای جنابعالی اطلاع رسانی نمایید.
    با تقدیم احترام. “محمدرضارضایی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *