هرازنیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تعیین تکلیف سازمان عمران سواحل تا 10 روز آینده خبر داد و در مورد ایجاد این سازمان با مرکزیت مازندران گفت: بهترین جایگاه برای استقرار اداری این سازمان، مازندران است.
اسدالله محمدپور در مورد ضرورت گردشگری حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای گفت: در دنیا گردشگران به دو گروه حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: گردشگران حرفه‌ای کسانی هستند که براساس آمار سازمان جهانی گردشگری وحود یک میلیارد نفر در دنیا در این مسیر حرکت می‌کنند و این تعداد 960 میلیارد دلار صرفه اقتصادی ایجاد می‌کنند و از این حیث گردشگری بعد از صنعت و خودروسازی در چرخه اقتصادی کشورها نقش دارند.

* هر گردشگر خارجی باید یک شغل مستقیم ایجاد کند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه در سال 88 ورودی گردشگر خارجی به کشور یک میلیون و 400 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: براساس اعلام سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر خارجی باید یک شغل مستقیم ایجاد کند و در بخش گردشگری داخلی نیز ورود هر 60 گردشگر باید یک شغل مستقیم ایجاد کند که در کشور ما چون هنوز گردشگری حرفه‌ای جا نیفتاده است در دنیا میزان اشتغالزایی در این بخش 350 میلیون نفر است اما در ایران یک دهم درصد است.
وی در پاسخ به سئوال فارس در مورد آماری که از سوی مسئولان این نهاد درباره ورود گردشگر به استان می‌شود و چرخه اقتصادی از این بخش نیز ابراز داشت: به عنوان نمونه از ابتدای سال تاکنون 17 میلیون مسافر وارد مازندران شدند و براساس استانداردها باید 200 هزار شغل در این حوزه ایجاد شود اما در مجموع میزان افراد شاغل در این بخش حدود 42 هزار نفر است که با این روند با گردشگری حرفه‌ای فاصله زیادی وجود دارد.

* ورود یک میلیون و 185 هزار مسافر در 3 روز
محمدپور با اعلام اینکه در سه روز تعطیلات عید فطر نیز یک میلیون و 185 هزار نفر وارد مازندران شدند و این آمار براساس اعلام پایانه‌های استان است، ادامه داد: اینکه این تعداد گردشگر میزان صرفه اقتصادی مطلوب که به ازای هر گردشگری داخلی باید 60 تا 80 هزار تومان درآمد ایجاد شود را فراهم کرده است یا خیر، نمی‌توان اظهارنظر کرد چون هنوز گردشگر حرفه‌ای نداریم.
وی مشکل این بخش را عدم توسعه تورهای گردشگری برشمرد و اظهار داشت: چه بخواهیم و نخواهیم یکی از کانال‌های اقتصادی توسعه استان گردشگری است که باید این مسئله تحقق پیدا کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه بعضی از شهرستان های مازندران فقط توانمندی پذیرش گردشگر را دارند، گفت: ساماندهی این بخش نیز نیازمند برنامه است.

* مشخص نبودن مقصد در مبدا سفرها
وی با بیان اینکه برای پذیرش گردشگر حرفه‌ای و معرفی توانمندی‌های مازندران در این بخش به چهار استان سمنان، تبریز، ارومیه و اردبیل مسافرت کردم و در برنامه زنده تلویزیونی به معرفی قابلیت‌های گردشگری این استان پرداختم، اظهار داشت: شرکت در برنامه زنده تلویزیونی استان‌های تهران، خراسان رضوی و شمالی و فارس نیز در دستور کار است.
محمدپور یکی از ضعف‌های عدم گردشگری حرفه‌ای را مشخص نبودن مقصد در مبدا سفرها عنوان کرد.

* استقبال از استقرار سازمان عمران سواحل در مازندران
وی در ادامه در مورد اجرای طرح‌های دریا در استان نیز گفت: در بخش سواحل امسال اقدامات بهتری نسبت به قبل انجام شد که در این بخش براساس آمارهای اولیه نشان از رضایت‌مندی نسبی گردشگران از سفر به مازندران بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه برای طرح‌های دریا دو طرح کوتاه و بلند مدت تدوین شده است که طرح کوتاه مدت طرح‌های سالم‌سازی سواحل بود که در سال جاری اجرا شد و طرح بلندمدت نیز که از زمان سفر سوم هیئت دولت به استان پیگیری شد، تصریح کرد: در ایجاد سازمان عمران و توسعه سواحل، دولت مکلف است از ابتدای برنامه پنجم توسعه برای تشکیل سازمان عمران سواحل نشست‌هایی را برگزار کند که تاکنون اساسنامه این سازمان تهیه و در کارگروه‌های تخصصی بررسی کند.
وی با اعلام اینکه اساسنامه این سازمان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: نقطه نظرات و کلیات طرح تهیه شده است.

* راه‌اندازی سازمان عمران سواحل در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود
محمدپور با یادآوری این نکته که راه‌اندازی سازمان عمران سواحل در برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود، گفت: به دلیل نرسیدن به مدیریت واحد در این بخش راه‌اندازی این سازمان تاکنون به نتیجه نرسید.
وی با اشاره به اینکه در قانون پیش‌بینی شده است برای این سازمان باید 260 میلیارد تومان اعتبار از محل فروش مجتمع‌های ساحلی دولتی برای سازمان عمران سواحل در نظر گرفته شود، ابراز داشت: در استان های شمالی بیشترین مجتمع های ساحلی در مازندران وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تعیین تکلیف شدن این سازمان تا 10 روز آینده خبر داد.
وی در مورد ایجاد این سازمان با مرکزیت مازندران نیز گفت: بهترین جایگاه برای این سازمان مازندران است به دلیل اینکه مازندران بیشترین وسعت سواحل در سه استان شمالی را دارد و در مرکزیت سه استان شمالی قرار دارد.

منبع فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *