فارس: تهیهکنندگان اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، ضمن انتقاد از نظریهپردازیها در بازه زمانی طولانیمدت، مدعی هستند این نقشه را عملگرایانه و مبتنی بر 27 چالش اصلی نظام طراحی کردهاند.
در نشست معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی که در محل این خبرگزاری برگزار شد، حجتالاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت و بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس و عضو شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی توضیحاتی را درباره اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی ارائه کردند.
اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در واقع پاسخی مبسوط به سفارش علمی رهبر معظم انقلاب در موضوع تولید الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت محسوب میشود که خبرگزاری فارس در راستای انجام رسالت خود و برای زمینهسازی برای نقد این اثر علمی، به بررسی این نقشه راه پرداخته است. مشروح این نشست را در ادامه میخوانید.
*در ابتدا به صورت مختصر فعالیتهای شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی را تشریح کنید.
حجتالاسلام کشوری: فعالیت های آموزشی و پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای پاسخ به سوالِ «چگونه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را تولید کنیم؟» در سه سطح زیر سامان یافته است:
1. سطح اول فعالیت های این شورا، شامل برگزاری نشست های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی است؛ بر اساس مفاهیم این نقشه راه، در ابتدای نشستها، مسئله الگوی پیشرفت اسلامی تبیین و سپس برای چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی پیشنهادی روشن ارائه میشود.
همچنین در این نشستها مخاطبین با مأموریتهای 27 گانه این نقشه راه آشنا میشوند. با پیگیری این مأموریتها، علاوه بر حلِ مشکلاتی مهم در جامعه اسلامی، مسیر تولید الگوی پیشرفت اسلامی مورد بررسی نخبگان و مسئولین قرار میگیرد.
البته برخی از مأموریتهای 27 گانه نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی از سوی هیچ نهادی پیگیری نمیشوند، ولی برخی دیگر از این مأموریتها ساختارِ متکفل دارد. به عنوان مثال یکی از مأموریتهای این نقشه راه مسأله مهم پیش گیری از جرم است؛ که خوشبختانه در قوه قضائیه مرکزی برای به ثمر رساندن این مسأله ایجاد شده است.
2. سطح دوم فعالیت های این شورا، تلاش برای ارتباط گیری با نهادهای نظام جمهوری اسلامی-مبتنی بر مأموریت های 27 گانه اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- است.
به عنوان مثال در مورد مأموریت مهم «پیش گیری از جرم» شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بر اساس «تئوری پیشگیری بنیادین اسلامی» در تلاش برای ارتباط گیری موثر با قوه قضائیه است. این شورا مبتنی بر این تئوری، در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه هائی را قابل پی گیری می داند.
3. سطح سوم فعالیتهای شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، شامل پژوهش هائی، برای پیشنهاد سیاست های کلان و احکام برنامه متناسب با این سیاستها، در فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم کشور است.
***نخبگان کشور نگاه خوبی به توسعه غربی دارند
این مأموریتهای 27 گانه سه ویژگی دارند: اولین ویژگی این مأموریت ها این است که با پردازش آنها آسیب های توسعه غربی تبیین می شود. این مسئله آنگاه اهمیت می یابد که ما توجه داشته باشیم؛ نخبگان کشور نگاه خوبی به توسعه غربی دارند. خیلی از نخبگان با دیدگاه مثبت به توسعه نگاه میکنند و عیبی در توسعه غربی نمیبینند.
به عبارت دیگر این 27 مأموریت عیبهای توسعه غربی را آشکار میکند. دومین ویژگی پردازش این مأموریت ها حل برخی از مسائل فعلی نظام مبارک جمهوری اسلامی است. اگر ما به این ماموریتهای زمین مانده بپردازیم 27 مشکل از نظام به صورت نسبی حل میشود.
به طور مثال مسئله پیشگیری از جرم اگر حل شود بخشی از مشکلات قوه قضائیه حل میشود کثرت پرونده های ورودی به قوه قضائیه نگران کننده است.
سومین ویژگی پرداختن به این مأموریت ها این است که با استفاده از راه حل های پیشنهادی این نقشه راه به نوعی قوانین و تخصیص های فعلی کشور به سوی الگوی پیشرفت اسلامی هدایت می شوند.
به عبارت دیگر با استفاده از تئوری های این نقشه راه -که مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی دوران گذار است- به نوعی – با حل یکسری چالشهای نظام – الگوی پیشرفت اسلامی را معرفی مینمائیم.
* درباره نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی چطور؟
بهرام بیرانوند: در ابتدا باید بگویم؛ که در حکومت پهلوی و سلاطین قبلی، به هر دلیلی اجازه ورود به مباحث حکومتی وجود نداشت و اگر کسی به مسایل حکومتی ورود میکرد حاکمان تند برخورد می کردند.در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی، هر کس به حاکمیت نزدیک شد متهم میشد؛ که تودهای است ولو اینکه دخالت کننده مجتهد بود، این اتهام و اتهاماتی دیگر به او زده می شد. در سالهای حکومت طاغوت، روشنفکران نیز در فضای خاص خود بودند. ولی به فضل خدا، با منتی که خدا – با برانگیختن حضرت امام- بر سر ملت ما گذاشتند ، فرصت پرداختن به مسائل حکومتی بازتر از قبل شده است.
در گذشته هر فردی به حاکمیت ورود کرد تاوان سختی داد. تاوان سختِ ورود شیخ فضلالله نوری در عرصه سیاست، جان شیرینش بود! اما حضرت امام فضای سیاسی کشور را باز کرد. پیروزی انقلاب اسلامی فضائی جدید برای ملت و نخبگان ملت فراهم کرد و ما توانستیم حکومت دینی را شکل عینی بدهیم.
*** بعد از انقلاب به علت شرایط جنگ حرکت زیگزاگی داشتیم
بعد از تشکیل حکومت و در شرایط جنگ و در سالهای اولیه انقلاب، – به قول مقام معظم رهبری – ما در مسئله برنامهریزی، حرکت زیگزاگی داشتهایم.
در بحث اقتصاد مدتی، چپ و راست رفتیم و بسیاری از فرصتها را در این فضاهای چپ و راست از بین بردیم. البته نباید فراموش کنیم که در شرایط اولیه انقلاب، تنها نقشه موجود برای اداره کشور، نقشهای بود که سایر جوامع بر اساس آن اداره میشدند؛ بنابراین ما نیز رو نوشت برداشتیم و آنرا اجرا کردیم منتها در پسوند، قید اسلامی به آن چسباندیم. نه آن شدیم، نه این. شبیه زاغی شدیم که میخواست به ظرافت کبک راه برود! حضرت آقا این نقطه ضعف را شناسایی کردند و به تبیین این موضوع پرداختند و تربیت نسلی را آغاز کردند؛ که این نسل، این مشکل را حل کند.
تعدادی از دوستان ما دیدهبانی حضرت آقا را متوجه شدند و مباحث حضرت آقا را جمعبندی کردند. لازم به ذکر است که حضرت آقا از خودشان چیزی نمیگویند. یک پشتوانه جدی برای حضرت آقا وجود دارد. کلام و رفتار ایشان پشتوانه فقهی و کلامی دارد.
بر این اساس، در نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، یک تصویری از کلام حضرت آقا ترسیم شده است؛ که این تصویر به ما کمک کند، انقلاب اسلامی را از این مرحله و این آسیب عبور دهیم.
*** 27 مأموریت نقشه برگرفته از ادبیات رهبر انقلاب است
ما 27 نقطه را مشخص کردیم که شامل تغییر در ساختار و رفتار است. برگرفته از ادبیات حضرت آقاست. نسخهای است که طراحی و ادعای بزرگی دارد. فعلا تنها نسخهای است که چنین ادعای بزرگی دارد. البته مدعی هم نیستم که کامل است. مدعی هستیم اولین کاری است که انجام شده است. از بحث تبیین نقاط ضعف حریف(توسعه) شروع میشود و تا ارائه راهکار در جزئیترین مراحل ادامه مییابد.
اگر این الگو به خوبی پیاده شود برای همه ما و سنوات طولانی کار است. این موضوع وقتی اهمیتش روشن می شود که ما بدانیم، یکی از مشکلات ما در بحث نظام این است که گروههای فکری ما عملا برنامهای برای آینده ندارند. الگو میآید و به همه ما برنامه میدهد.
به طور مثال در بحث پیشگیری از جرم که وظیفه قوه قضاییه است. در حال حاضر -نداشتن برنامه منسجم برای این موضوع- برای ما هزینهساز است. علاوه بر سایر هزینه ها، هزینه ریالی هم برای ما ایجاد میکند. اگر به عقب برگردیم و این مطلب را آسیب شناسی کنیم؛ پی به این نکته خواهیم برد که مشکلات ما جدیتر است. مشکلاتی مانند جرم، مانند زخمی عفونی است که از یک نقطه بدن بیرون میزند. وقتی سابقه و عوامل جرم را بررسی می کنیم مشاهده می کنیم که: آسیب زیاد است.
متاسفانه در برخی از حیطهها اینگونه است اگر در آسیب شناسی رفتار مجرم به یک مرحله عقب تر برگردیم؛ می بینیم با دانشآموزی مواجه هستیم که از نهاد خانواده وارد چرخه آموزش شده است. ما برای کاهش جرم، بینهایت کار انجام نشده در بخش آموزش و در سبک زندگی داریم. ریشه جرم در سبک آموزش، محتوای آموزش و شیوه ارتباط دانشآموز و معلم است.
در آموزش و پرورش کار انجام نشده زیادی درباره این موضوع وجود دارد. همچنین در مسائلی مانند بحث خانواده و آموزش آن، باید کارشناسان کار کنند. حضرت آقا در سفر اخیر خراسان مسائلی را به صورت جزیی مطرح کردند. شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مانندِ طبیبان طب سوزنی 27 نقطه این بدن را سوزن زده است و مدعی است که راه حل ارائه کرده است.
این راه حل ها باید طرح شود، تا روشنفکران و علما ببینند و به موضوع کمک کنند. زمانی که موضوعِ مستقل خلق شد، افراد دیگر در پیراستن آن میتوانند کمک کنند. معمولا ذهنهای خلاق را در خلق یک اثر، افرادی که بعدها در پیراستن مشارکت میکنند اذیت خواهند کرد؛ منتها ما از این اذیت استقبال خواهیم کرد.
*آیندهای که از آن نام میبرید ایران 1404 است یا افق طولانیتر خواهد بود؟
بیرانوند: ما ملت بزرگی هستیم. برای جواب سؤال شما باید یک قدم دیگر به عقب برگردیم: در عالم دو جبهه بیشتر نداریم. یکی جبهه حق است که تعریف خاص خود را دارد و طول و عرض آن کاملا مشخص است. جبهه باطلی هم داریم که طول و عرض آن و اشکال آن کاملا مشخص است جبهه حق را باید ترسیم کنیم و با تظاهر نمیشود در این جبهه مشکلات را حل کرد. در جبهه حق یک برنامه وجود دارد و آن اینکه ما باید از روز ازل تا لحظهای که قیامت برپا میشود در این جبهه برای توحید بجنگیم. ما برای انجام این رسالت بزرگ به دنیا آمده ایم.
این رسالت، رسالت اسلامی – ایرانی ما است. این رسالت همان زمینهسازی ظهور است؛ که پشتوانه آن شهیدان ما هستند. البته قرار هم نیست، این کار را با اجبار انجام بدهیم، مردمی که دارای فطرت پاک هستند این الگو را مشتاقانه می پذیرند.
*** انقلاب بدون پرداخت هزینه ریالی الگوی انقلاب اسلامی را پیش برد
اگر دقت بفرمایید، در برخی موارد، کشور بدون پرداخت هزینه ریالی، الگوی انقلاب اسلامی را جلو برده. پیرامون خودمان را در نظر بگیرید، ملتهای تحت تاثیر انقلاب اسلامی، از زیر بار حاکمان جور خارج شده اند. در این زمینه به الگو تبدیل شده ایم. دوست و دشمن به آن اعتراف میکنند. در بحث دفاع از منافع مردم، آنجا که دفاع سخت افزاری است به الگو تبدیل شده ایم. در بحث علمی، در حال حرکت و به پیش رفتن هستیم.
البته فراموش نکنیم که دشمن با پی بردن به نقاط قوت کشور، نقاط ضعف ما را نیز پیگیری کرده است و با تحریمها در پی آن است که فشار علیه کشور به وجود بیاورد تا ما به هدفمان دست پیدا نکنیم. معتقدم با توجه به ظرفیت معارف دینی و ترجمانی که از معارف دینی از زبان رهبری نظام ایجاد شده است قادریم در آینده ای میان مدت و یا بلند مدت، به آن رسالت بزرگ دست پیدا کنیم و در همه زمینه ها الگوی اسلامی را ارائه کنیم.
*کشور در حال حاضر به سوی دانش بینامتنی و فلسفه مضاف در حال حرکت است. چه ضرورتی است که به دنبال چنین دانشی برویم؟ آیا مسائلی که طرح کردید همپوشانی دارند یا دانش بینامتنی است؟ این 27 نقطه هدف، در عین حال که مستقل هستند، آیا همپوشانی هم دارند؟ این همپوشانی، انتخابی آگاهانه بوده است یا بعد از انتخاب پی به این نکته برده اید که این 27 مسئله با هم اشتراکاتی دارند؟
کشوری: تقریبا 5 سال از تولید ادبیات الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به صورت گفتمانی گذشته است. البته مبتنی بر برخی اسناد آیت الله خامنهای در اوایل دولت آقای هاشمی رفسنجانی سفارش تولید الگوی پیشرفت اسلامی را به سازمان مدیریت داده اند.
به نظر میرسد مقام معظم رهبری از آغاز رهبری به دنبال مسئله الگو بوده اند و برای تحقق آن به ظرفیتسازی پرداخته اند. ایشان برای ایجاد ظرفیت فعالیت های مختلفی انجام داده اند ولی روی دو موضوع سرمایه گذاری ویژه انجام شده است. نخست اینکه بر شاخصه عدالت در جامعه بسیار تأکید فرموده اند؛ که این خود به معنای نقد توسعه است. به عبارت دیگر انقلاب دیدگاهی که می گوید: عدالت بعد از توسعه را نپذیرفته است. امروز نیاز به نوآوری در اداره کشور به محوریت دستیابی به عدالت (پیشرفت و عدالت) زمینه بسیج علمی در موضوع الگوی پیشرفت اسلامی را فراهم آورده است. نکته برجسته مدیریت ایشان در این ظرفیت سازی این است؛ که ایشان به شیوه نظری محض در این موضوع ورود نکرده اند. با بیان مثالی به تبیین بیشتر شیوه مدیریت ایشان می پردازم:نقل است که؛ وقتی ادیسون میخواست لامپ را بسازد با تنی چند از افراد برجسته صحبت کرد؛ که من قصد دارم چنین چیزی را بسازم. آن افراد گفتند: ایدهات را توضیح بدهید تا افراد نظر دهند. ادیسون درباره سه فرق لامپ و چراغ های گردسوز شروع به صحبت کرد. اولین فرق لامپ و چراغ گردسوز را توضیح داد و گفت: لامپ در فضای خلأ روشن میشود. چون چراغ گردسوزهای قدیمی بدون اکسیژن مشتعل نمیشدند، این تکنیک درک نشد. فرق دوم و سوم را هم که توضیح داد بر ابهام مسئله افزود. او گفت: انرژی لامپ نادیدنی است. و سیستم انتقال سوختش توپر! برخی حاضران تا این بحث ها را به صورت نظری شنیدند، گفتند که ادیسون دیوانه شده است. توضیحات نظری ادیسون در تبیین ایده ی او کمکی نکرد! در مسئله اداره کشور هم چون بسیاری از کارشناسان ما عادت کرده اند، که با چراغ گردسوز توسعه کار کنند و با مفاهیم قدیمی اقتصادِ آدام اسمیتی خو گرفته اند؛ برایشان سخت است که مفهوم الگوی پیشرفت اسلامی را فهم کنند. با توجه به چنین فضائی چگونه می توان یک موضوع جدید و تأسیسی مانند الگوی پیشرفت را توضیح داد؟
***کار بزرگ آیتالله خامنهای کنار گذاشتن الگوی توسعه غربی بود
این مثال را زدم که کار بزرگ آیتالله خامنهای را نشان بدهم. در چنین فضائی – که فضای غلبه مفاهیم مدرن است – آقا ورود کرده اند تا الگوی توسعه غربی را کنار بگذارند.ایشان به صورت مسأله محور ظرفیت سازی را شروع کرده اند و به محوریت آن مسأله سعی در تفهیم مسئله الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت داشته اند.
*** الگوی اسلامی پیشرفت عدالت محور است
ایشان مکرر فرموده اند؛ عدالت، محور است و تبعیض طبقاتی پذیرفته نیست. ایشان فرموده اند: خانواده در جامعه اسلامی محور است. تأکید بر محوریت خانواده در حالی است که بنیان توسعه غربی فردمحوری و لذتجوئی است و این مسئله را جا انداخته اند.
*** گسترش مفاهیم مدرن مانع تصویرسازی رهبر انقلاب از آینده نشد
با روش ظرفیت سازی ایشان – به جای شروع از مفاهیم روش شناسی و فلسفی در نقد توسعه غربی با تأکید بر عناصری غیر قابل انکار از هویت اسلامی – به تدریج در لایه ای از دانشمندان، زمینه فهم مسئله الگوی پیشرفت اسلامی فراهم آمده است. نخبگانی که سرعت درک بیشتری دارند وارد عرصه شده اند و به نقد سازندگانِ چراغ گردسوز می پردازند. می خواهم بگویم گسترش مفاهیم مدرن در جامعه نتوانسته، مانع تصویرسازی آقا در مورد آینده شود.
مقام معظم رهبری توانسته است جامعه آرمانی را تصویرسازی کند و لوازم آنرا سفارش دهند. تولید الگوی پیشرفت اسلامی، مهمترین سفارش علمی ایشان برای رسیدن به مرحله جامعه اسلامی محسوب میشود.
با این مقدمه به سوال شما پاسخ میدهم: برخی بعد از طرح الگوی اسلامی پیشرفت گفتند: ما چنین الگوئی را با رویکرد نظری تئوریزه میکنیم و برای خود 50 سال وقت تعریف کردند ولی عدهای دیگر با اینکه رویکرد نخست را تأیید میکنند، می گویند که این رویکرد به زودی اجرایی نخواهد شد. به عبارت دیگر با انتخاب این رویکرد، یک سؤال مهم باقی می ماند و آن اینکه: تکلیف تخصیص های فعلی کشور در برنامه ششم و دیگر برنامه ها چه خواهد شد؟ به عنوان مثال آیا در برنامه ششم تخصیص ها به سمت کوچکتر شدن خانواده است؟ آیا در برنامه ششم بدون در نظر گرفتن آسیب های فضای مجازی آن را به سراسر کشور گسترش دهیم؟
من از جریانهائی که فقط فعالیت نظری دارند میپرسم که تکلیف مدیریت فعلی جامعه چه میشود؟ مدیریت فعلی به سمت چه توسعهای میرود؟ اگر دوستان ما بگویند که ما 50 سال دیگر به نظام خروجی میدهیم، قطعا این حرف غلطی است! مبتنی بر این سوال، به نظر ما آمده است که باید «روش مدیریت تحولات اجتماعی به سمت پیشرفت اسلامی» مبنای تولید الگوی پیشرفت اسلامی قرار گیرد. یعنی ما مدیریت تحولات فعلی را فراموش نکنیم.
ابتدا فکری برای این تحولات بکنیم؛ که چگونه به سمت پیشرفت اسلامی حرکت کنیم و سپس بر مبنای مدیریت تحولات اجتماعی به سمت تئوریزه شدن تفصیلی برویم.
بنای کارمان مدیریت تحولات اجتماعی به سمت پیشرفت اسلامی است. بر اساس همین مبنا گفته ایم که ما 27 ماموریت داریم و میخواهیم همین الان جامعه خودمان را – به همان میزان که توان ماست – به سمت پیشرفت اسلامی سوق پیدا کنیم. به این معنا همه مأموریتهای ما هم پوشانی دارد. هرکدام به مثابه تونلی به سمت تبیین و تولید الگوی پیشرفت اسلامی هستند.
همانطور که گفتم یکی از مأموریت های اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی حل کردن نسبی مسأله جرم است. در ریشهیابی مسئله جرم، به مسئله آموزش و خانواده می رسیم. سوال این است که چه چیزی خانواده را تضعیف کرده است که خانواده نمی تواند استعداد جلوگیری از جرم را در فرد ایجاد کند؟ یک پاسخ می گوید که الگوی آموزش، الگوی مصرف و الگوی تولید از جمله عوامل تضعیف نهاد خانوده و بالطبع زمینه ساز ایجاد جرم در جامعه هستند.
اگر مسئله «پیشگیری از جرم» را پردازش کنیم؛ خواهیم دید که نحوه اداره جامعه بر اساس توسعه غربی در ایجاد جرم موثر است. توسعه غربی به دلیل ایجاد اخلاق لذت جوئی و فرد گرائی به تضعیف نهاد خانواده منجر می شود و تضعیف نهاد خانواده قربانگاه تربیت اسلامی است.
***چرائی ایجاد جرم جواب اصیلش تضعیف نهاد خانواده است
چرائی ایجاد جرم جواب اصیلش تضعیف نهاد خانواده است. حال به بحث برمیگردم، چه تغییراتی در برنامه ریزی فعلی کشور ایجاد کنیم تا نتیجه آن کاهش جرم و تقویت نهاد خانواده باشد. چون پیشگیری از جرم در اصالت خود خانواده محور است. با بازشکافی مسئله به عنوان مثال 100 مسئله پیدا می شود که پاسخ به آنها به تبیین تفصیلی الگوی اداره جامعه می انجامد. می خواهم بگویم در این نقشه راه ما سؤالمان معلوم است.
27 مسئله را بر اساس کارشناسی ادبیات انقلاب توضیح میدهیم و از همه پتانسیل های علمی و اجرائی در یافتن پاسخ آن استفاده میکنیم. معمولا یافتن پاسخ برای موضوعات حکومتی تک رشتهای، به دست نمی آید. در موضوعات حکومتی باید کار گروههایی از متخصصان رشتههای متفاوت حضور پیدا کنند و این مختص به محورهای نقشه راه تولید الگوی پیشرفت نیست.
به این شکل در محورهای 27 گانه ورود پیدا می کنیم و به سمت تبیین الگوی پیشرفت حرکت می کنیم. ما داریم سیاست های کلان برنامه ششم را مینویسیم. اگر فرصت داشته باشیم تغییراتِ مدل آموزشی ، رسانه، مدل تقنین قوانین و … را به محوریت پیش گیری از جرم توضیح می دهم.
یکی از مأموریتهای 27 گانه بحث از روششناسی و مبانی فلسفی متناسب با الگوی پیشرفت اسلامی است. این مأموریت و 26 مأموریت دیگر، بر مبنای مدیریت تحولات است.
ما نمیتوانیم بنشینیم و کار فکری محض کنیم، ولی چند هزار کارشناس سازمان مدیریت و معاونت های طرح و برنامه تخصیص های کشور را به سمت توسعه غربی هدایت کنند! در مورد مبنای «مدیریت تحولات اجتماعی به سمت پیشرفت اسلامی» و تبیین بیشتر آن باید در فرصت دیگری توضیح بدهم.
*تا حالا فرصتی پیش آمده که جلسه مشترک با متولیان رسمی الگوی اسلامی – ایرانی داشته باشید؟
کشوری: بعد از حدود 15 سال فعالیت علمی و پژوهشی در مورد انقلاب اسلامی، حدود یکسال است که ما مشغول معرفی تدریجی این نقشه راه هستیم. نشست هائی برای معرفی نقشه راه داشته ایم. سازمانِ و شکل فعالیت خود را بسیجی تعریف کرده ایم. سه گونه نشست داریم. نخست نشستهای خانگی است؛ دوستانی که موضوع را فهمیده اند با دوستان نخبه خود رایزنی میکنند، مهمانی ترتیب میدهند و موضوع نقشه راه در نشست خانگی بررسی می شود. نوع دوم نشستها در رسانه ها برگزار می شود. این نشستِ خبرگزاری فارس، در واقع پنجمین نشستِ رسانهای معرفی نقشه راه است، سطح سوم نشستها در حوزه و دانشگاه است.
به هر حال ما مشغول طرح مسئله هستیم. البته ما منتظر هستیم تا مراکزی که به مسئله الگوی پیشرفت اسلامی میپردازند؛ نقشه راه خود را برای تولید الگو ارائه کنند. ما از همه جریانها این سوال را داریم که چه برنامه برای مدیریت تحولات فعلی کشور به سمت پیشرفت اسلامی دارند؟
* نقشه راهی که تهیه شده است، ضامن اجرایی دارد؟
بیرانوند: حضرت آقا نیاز کشور به مسئله نقشه راه را اعلام و تبیین فرموده اند. ایشان فرموده اند این مسئله به حیات دولت و حیات نظام وابستگی مستقیم دارد. ما لزوما باید جامعه خودمان را به سمت پیشرفت اسلامی اداره کنیم. با توجه به اینکه نسخه غربیها در خود غرب نیز جواب نداده است. زمینه برای تغییر در نحوه اداره کشور بیش از گذشته مهیا است. ما اگر میخواهیم به اهداف غائی خود برسیم نمی توانیم از الگوهای غربی استفاده کنیم؛ که این نیاز ضامن اجرائی نقشه راه است.