حضرت علی (ع): شتاب پیش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن نشانه نادانی است، ارزش هر کس به قدر همت اوست.
ساعت 10 صبح روز شنبه 25 آذر سال 1391 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخابات هیات مدیره دوره پنجم خانه مطبوعات استان مازندران برگزار می گردد تا از میان 19 تن از داوطلبان عضویت در این امر فرهنگی، 7 تن انتخاب شوند و به نمایندگی از 670 تن از اعضای محترم، خانه مطبوعات مازندران تصمیم گیری نمایند تا با همکاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی و آموزشی و متولیان امور مطبوعات، خانواده عظیم خبرنگاران استان را ساماندهی نمایند و بار دیگر با نور وحدت و یکرنگی و صداقت، فضای خانه مطبوعات مازندران را روشن نگه دارند.
اصحاب اندیشه و قلم! همکاران محترم عضو خانه مطبوعات مازندران! ابتدا باید از توانمندی و ظرفیت قلم برای استحکام بیشتر خانه مطبوعات گام برداریم و بعد از آن، برای اقتدار و عظمت دیگران قلمفرسایی نماییم.
قلم گفتا که من شاه جهان
قلم زن را به قدرت می رسانم
بیاییم ابتدا نردبان قدرت و ترقی خانه مطبوعات را با میخ فولادین قلم و ارائه پیشنهادات ارزنده در مطبوعات و سایت ها و خبرگزاری ها، محکم نماییم تا این نردبان، محکم و دارای پله های بیشتر باشد. می توانیم از افق بالاتر به مسائل جامعه و مازندران نگاه کنیم. توان اهل قلم باید برای تقویت خودشان هم به کار گرفته شود، آنگاه به تقویت قدرت های مادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بپردازد.
اگر خبرنگاران عضو خانه مطبوعات مازندران انرژی مثبت و همت و تلاش خود را در کنار هم بگذارند و هم افزایی داشته باشند، در سطح استان به یک قدرت فرهنگی شاخص و قابل توجه تبدیل می شوند که دیگر جریان های قدرت به سوی آنها حرکت می کنند.
در این راستا لازم است از خانه مطبوعات تعریف روشنی را داشته باشیم، لذا در کنار فعالیت های قلمی و درج اخبار و گزارش های اجتماعی مازندران به فکر روشن بودن چراغ خانه مطبوعات و ایجاد صفا و گرمی در آن باشیم. برای دستیابی به این هدف، راه های مختلف وجود دارد. ممکن است در ذهن شما هم پیشنهاداتی باشد. ولی اینجانب با تجربه 31 ساله خدمات اداری و سابقه تحصیلات عالیه و 25 سال تلاش در عرصه مطبوعات کشور و روابط عمومی ها و مدیر مسئول هفته نامه پیام آمل از سال 1384 که این نشریه تا 313 شماره منظم چاپ شده است، مواردی را برای رشد و شکوفایی خانه مطبوعات در نظر دارم:
1-   هیئت مدیره محترم خانه مطبوعات ضمن تشکیل جلسات هفتگی یا ماهانه و به صورت منظم، اخبار و تصمیمات و خروجی هر جلسه را به اطلاع اعضای خانه مطبوعات برسانند. برای چاپ اخبار و اطلاع رسانی، نشریات مازندران و خبرگزاری ها پیشگام و یاور خانه مطبوعات باشند تا بازخورد تصمیمات هیئت مدیره برای جلسات بعدی، مشخص باشد.
2-   نیازسنجی از مشکلات مطبوعات و خبرنگاران مازندران به صورت کتبی صورت گیرد و در یک فرصت زمانی، مشکلات حوزه خبرنگاران و اصحاب رسانه شناسایی گردد.
3-   از میان 690 نفر عضو خانه مطبوعات مازندران، تعداد کثیری از کارمندان شاغل در دستگاه های دولتی و ادارات و نهادها و سازمان ها هستند و از یک منبع اداری درآمد ثابت دارند و دغدغه و مشکلات همسان با خبرنگاران آزاد و تک شغله مطبوعاتی را ندارند. لذا در رفع نیازهای خبرنگاران و اصحاب مطبوعات، درجه بندی و اولویت بندی ضرورت دارد.
4-   ظرفیت ها و امکانات پشتیبانی مالی و معنوی دستگاه های اجرایی مازندران در حمایت از خانه مطبوعات شناسایی و شفاف و ساماندهی گردند و از فعالیت های موازی و دوسویه و هزینه بر جلوگیری شود.
5-   نمایندگان هیئت نظارت بر مطبوعات استان مازندران در جلسات خانه مطبوعات مشارکت داشته باشند. یک تن از نمایندگان محترم مجمع نمایندگان مازندران، به عنوان رابط با خانه مطبوعات معرفی تا از حمایت مجلس شورای اسلامی در دوره نهم برای رشد و تعالی مطبوعات و اصلاح قوانین کمک گرفته شود.
6-   کمیته انضباطی و نظارتی بر روند فعالیت خبرنگاران اصحاب رسانه تشکیل گردد و ضمن تقویت نقاط مثبت و شناسایی ظرفیت های بالقوه خبرنگاران از حرکات و رفتارهای خارج از حرفه مقدس خبرنگاری جلوگیری شود، چون رسانه ها باید از مفاسد سیاسی و اخلاقی و مالی دور باشند. بین سیاه و سفید، دوش و دوغاب، نور و ظلمت و خوب و بد تمایز قائل گردد.
7-   جلسات ماهانه یا فصلی مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری ها به اتفاق اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات با حضور مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی برگزار و خروجی و محصول جلسات به آگاهی اعضای خانه برساند.
8-   جلسات فصلی با استاندار محترم مازندران به اتفاق مجمع نمایندگان استان و مدیر کل محترم دادگستری و ثبت اسناد و دیگر سازمان های مرتبط، از سوی هیئت مدیره خانه مطبوعات برگزار و مشکلات و نیازهای حوزه مطبوعات منعکس و نتیجه و خروجی جلسات را به آگاهی اعضای محترم خانه مطبوعات برسانند. فعالیت های مطبوعاتی باید با عنوان یک بخش تولیدی در کارگروه اشتغال استان مطرح شوند چون فعالیت مطبوعاتی را به عنوان خدماتی منظور می نمایند و از تسهیلات بانکی همانند بخش تولید و صنعت محروم هستند.
9-   کلیه مطبوعات و نشریات و خبرگزاری های برخوردار از مزایای خانه مطبوعات در هر هفته به مناسبت های ملی و مذهبی و رویدادها، پیام های فرهنگی به نام خانه مطبوعات درج کنند چون موجب همبستگی و هویت بخشی بیشتر و تقویت خانه مطبوعات خواهد شد، به مصداق یک ضرب المثل مازندرانی که «فلانی چشمه سر او نَخِینه، اِنه هِرازِ لو او خِینه.» اصحاب رسانه که با قلم و کاغذ و امکانات سر و کار دارند، چرا برای شناسایی بیشتر خانه خود، کار نکنند.
10 ـ در پایان یادآوری می گردد که انسان ها در هر حرفه و صنفی در گرو اعمال خود هستند. بدترین افراد کسانی هستند که به خاطر دنیای دیگران، دین خود را می فروشند. اعمال انسان ها به  نیت قلبی آنان بستگی دارد. صداقت و راستگویی را سرلوحه کارها قرار دهیم. توکل به خداوند در امور را تقویت کنیم، روحیه تعامل و هم فکری را افزایش دهیم، از تخریب و غیبت دیگران پرهیز کنیم، هر شخصی شایسته آن رفتار است که از خود بروز می دهد و به فرموده خواجه عبداله انصاری : «آن ارزی که می ورزی». دوستان اهل قلم و خبرنگاران محترم! ارزش شما بسیار بالاست چون قلم ودیعه الهی است، آن را مفت و ارزان نفروشیم.
ذبیح اله بناگر ـ صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه پیام آمل و کاندیدای عضویت در هیئت مدیره خانه مطبوعات دوره پنجم

تلفن تماس:09113254984

One thought on “اقتدار خانه مطبوعات مازندران را حفظ کنیم”
  1. سخن به اعتدال گفتن ونفسی را نشوراندن از خصایص خاص جناب بناگر است چه ایشان نیک می دانند :”گنج و مار و خار وغم و شادی بهمند وباز می دانند :”اگر ژاله هر قطره ای درّشدی ++++چو خر مهره بازار از او پر شدی ” گر چه رسالت مطبوعات اطلاع رسانی است *نه آنکه خانه از بیخ وبن بر کنی و حرمت خود نداری و قلم و سوگند بدان را آویزه اهواه فردی کنی و بگویی هر چه بر دهان آید و بنویسی هرچه بر قلم آید بهین نویسندگان آنست که خدا را بر خود غالب بیند و جز برای اعتلای خلق ننویسد و قلم را چون جناب بناگر هدیه الهی داند که در جهت اعتلای انسانی به کار گیرد اماّبه نصیحت سعدی گوئیم :”بدان را نیک دار ای مرد هشیار +++که نیکان خود بزرگ و نیک روزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *