دبیر کتاب ماه فرهنگی تاریخی «یادآور» بیان داشت: در این شناخت‌نامه سعی شده است که از یک سویه‌نگری پرهیز شود، همچنین برای نخستین بار پاسخ مرحوم طالقانی به دادستان نظامی منتشر شده است.

 

فارس، مراسم رونمایی از شناخت‌نامه جامع آیت‌الله سید محمود طالقانی عصر دیروز در سالن اجتماعات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد.

در این مراسم یاران، شاگردان و هم‌دوره‌ای‌های آیت‌الله طالقانی نظیر حجج اسلام سیدهادی خسروشاهی، ناصرالدین کمره‌ای، سید محمود دعایی، مهدی کیائی‌نژاد، محمدصادق قاضی طباطبایی، سید مهدی طالقانی و  موسی حقانی مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران حضور داشتند.

*کائینی: شناخت‌نامه ماحصل یک دهه کار تحقیقاتی پیرامون زندگانی مرحوم طالقانی است

در ابتدای مراسم محمدرضا کائینی دبیر کتاب ماه فرهنگی، تاریخی «یادآور» به تشریح ویژگی‌های شناخت‌نامه جامع آیت‌الله سید محمود طالقانی پرداخت و بیان داشت: سابقه مطالعاتی درباره زندگانی مرحوم طالقانی به دو دهه قبل بر می‌گردد، به طوری که در 10 سال گذشته با همکاری فرزند آیت‌الله طالقانی-سید مهدی طالقانی- توانستیم با بزرگان و هم‌دوره‌ای ایشان مصاحبه‌هایی ترتیب دهیم.

*گفت‌وگوی چهره‌های مختلف سیاسی درباره شخصیت آیت‌الله طالقانی

 

 

وی افزود: هر چند برخی از افراد مصاحبه شونده نظیر «بتول علائی‌فرد» همسر مکرمه آیت‌الله طالقانی و مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جعفر اشراقی تبریزی در قید حیات نیستند، اما در این شناخت‌نامه برای بار نخست مصاحبه‌های منتشر نشده‌ای از بزرگواران انتشار یافته است.

کائینی جامعیت شناخت‌نامه آیت‌الله طالقانی را از دیگر ویژگی‌های بارز آن برشمرد و تأکید کرد: در این شناخت‌نامه سعی شده است که از یک سویه‌نگری پرهیز شود و انواع مختلفی از صداها در آن لحاظ شود و افراد گوناگونی در شرح ویژگی‌های مرحوم طالقانی حضور داشته باشند تا به تبع آن زوایای مختلف زندگانی این عالم مجاهد به خوبی برای عموم روشن شود.

وی ادامه داد: بنای ما در تدوین این شناخت‌نامه کشف همه ارتباط‌های مرحوم طالقانی بوده است، به گونه‌ای که تصاویر و اسناد مرتبط با آن برای بار نخست منتشر می‌شود.

*حقانی: مبارزه ضدصهیونیستی طالقانی نشان از پیشتازی مردم ایران در حمایت از فلسطین دارد

در ادامه مراسم، موسی حقانی مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، بیداری اسلامی کنونی را حاصل انباشت تجربه‌های 200 سال اخیر دانست و ابراز داشت: نقش مرجعیت تشیع در بیداری اسلامی از سید جمال‌الدین اسدآبادی، میرزای شیرازی تا امام خمینی و مقام معظم رهبری به خوبی قابل تحلیل و تبیین است، چرا که مرجعیت شیعه با رویکرد مبارزه با کفر و استبداد منجر به حرکت ضد استعماری در جهان اسلام شده است.

وی افزود: نقش مرجعیت شیعه و فتوای استعمارشکن میرزای شیرازی منجر به حرکت بزرگ‌تری به نام مشروطیت شد که در باطنش یک حرکت ضد استعماری محسوب می‌شد، هر چند که تلاش برای صیانت از اسلام،‌مسلمین و سرزمین‌های اسلامی محدود به ایران نمی‌شود، به طوری که در جریان اشغال لیبی مراجع شیعه جز اولین نفراتی بودند که فتوا صادر کردند.

حقانی با اشاره به فعالیت ضدصهیونیستی مردم ایران در دهه 1330 شمسی، بیان داشت: ایران پرشورترین کشور در مبارزه با انگلیس و یهود است، حضور آیات کاشانی، طالقانی و نواب صفوی خود گویای این امر است.

 

 

*برای نخستین بار پاسخ مبسوط مرحوم طالقانی به دادستان محکمه نظامی منتشر شد

بر اساس این گزارش، شماره جدید کتاب ماه فرهنگی، تاریخی «یادآور» که با عنوان «شناخت‌نامه جامع آیت‌الله سید محمود طالقانی» از سوی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به چاپ رسیده است، حاوی سخن چهره‌ها و جریانات گوناگون سیاسی، همراه با گفت‌و‌گوها، مقالات، اسناد و تصاویر مرتبط با آیت‌الله طالقانی است، همچنین در این شناخت‌نامه برای نخستین بار پاسخ مبسوط و منتشر نشده مرحوم طالقانی به دادستان محکمه نظامی خویش در سال 1342 منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *