سلام
به اعتقاد بنده جامعه ی موفق ، جامعه ی است که دانشجویان پویایی دارد و هر دانشجو به تناسب امکانات  توانا به اثر گذاری بر اطراف خود است.البته این یک نگاه جامع و کلی نسیت اصولا اگر بخشی قابل اعتنایی از هر جامعه دانشجویی شامل چنین خصوصیاتی باشد کفایت میکند و البته این پویایی اجتماعی شامل آن دسته از دانشجویانی است که علاقه،استعداد و وقت کافی را در اختیار دارند.

 

اما از مابقی ها هم انتظار میرود حداقل دل مشغولی های که دارند را بر روی کسب علم ، و دغدغه ی خود را متناسب با رسیدن به اهداف علمی متمرکز کنند.و این است یک جامعه دانشجویی ایده آل برای یک کشور …

اما بد نیست در ایامی که منتسب به دانشجویان است تلنگری هم به خودمان بزنیم.

برای پیش روی گام به گام بهتر است از چند سوال ساده شروع کنیم و قدری تفکر.!

جامعه دانشگاهی ما در حال سوق به چه سمتی است؟! چرا رهبر معظم انقلاب تاکید فراوان بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاها دارد؟!

شخصا دوست دارم شخصی که سابقه ی حضور چندین ساله در دانشگاه را دارد پاسخ سوالاتم را بدهد زیرا از هر لحاظ بر سیر تحولی دانشگاها و دانشجویان هر نسل آگاهست اما یک نکته مشخص است و آن هم اینکه همان قدر که فاصله نسل طلایی فوتبال ایران با حال و روز فعلی مشخص و آشکار است به همان اندازه هم فاصله نسل پویای دانشجویان با وضع فعلی واضح است.

به هر حال تاسیس دانشگاها و افزایش تعداد دانشجویان و در واقع آسان فراهم کردن شرایط ورود به دانشگاها تبعاتی هم دارد و سبب افت کیفیتی جنس دانشجو میشود.!

در یک دید “حاشیه ای” خواهید دریافت که دیگر قشر مرفه به دنبال کسب علم در دانشگاه ها نیست ،قشر فقیر هم تاثیر گذاری بر اطرافیان را الویت مناسبی نمیبیند ، و از طرفی سر در نمیارم چرا آمار شاغلین مرد نسبت به زن در جامعه بیشتر است اما این نسبت در آمار دانشجویان در دانشگاها برعکس است؟!دختر ها بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با مدرکشان چه میکنن؟! البته این یک تناسب کلی نیست ولی باید به آن توجه داشت زیرا جزیی هم نیست …

به هر حال شکافتن سطر بالا را در روز دانشجو خوش یمن نمیدانم و شاید در بحث و یادداشت های دیگر به آن پرداختم همان طور که قبلا به آن توجه کردم اما به همه ی دانشجویان توصه میکنم که بیایم کمی جنبه دانشجو بودن داشته باشیم،امروز نشان دانشجویی تیپ و رفتار جذاب نیست بلکه هدف مهم است،بیاید باور داشته باشیم که آینده ی یک کشور قرار است به دستان ما سپرده شود.

 

دانشجو نوشت:با تمام گله مندی ها روزت مبارک دانشجو …

محمد قنبرنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *