وزیر خارجه آمریکا خطاب به گروهی از مقامات، کارشناسان و دیپلمات‌های خاورمیانه گفت کشورش در صورت تمایل ایران خواهان گفتگوی دوجانبه با این کشور است.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ همایشی که مجله «فارین پالسی» با همکاری ستاد برنامه ریزی سیاستی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن ترتیب داده بود، گفت کشورش آماده مذاکرات دو جانبه با ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران است.

کلینتون در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در این جلسه که درباره برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود حل و فصل مسائل ایران را یکی از دشوارترین وظایفش در زمان حضور در سمت وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد، اما تأکید کرد دولت اوباما آماده گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران است.

کلینتون درباره اینکه چرا مسئله ایران را تا این حد دشوار می‌داند گفت: «.. به دلیل خطراتی که رفتارهای این کشور در حال حاضر دارد و همچنین خطرات بزرگتری که ایران مسلح به سلاح‌های اتمی به بار خواهد آورد.»

آمریکا و متحدانش ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران در راستای تلاش برای ساخت بمب اتمی است و این ادعایی است که ایران همواره آن را با قاطعیّت مردود دانسته است.

با ابن حال، تهران تأکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

وزیر خارجه ایران خطاب به گروهی از مقامات، کارشناسان و دیپلمات‌هایی از آمریکا و کشورهای خاورمیانه که در این نشست حضور داشتند گفت واشنگتن در حال حاضر با اعضای گروه موسوم به 1+5 همکاری می‌کند تا مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور از سر گرفته شود.

کلینتون گفت: «ما با 1+5 همکاری می‌کنیم و تمایلمان برای داشتن بحثی دو جانبه با ایران، در صورتی که آنها آماده همکاری باشند را علنی می‌کنیم.»

پیش از این نشست گروه 1+5 بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان، از یک سو و ایران، از سوی دیگر صورت گرفت تا به راه حلی درباره مسئله هسته‌ای ایران برسد.

آخرین دور مذاکرات ایران با گروه 1+5 در هیجدهم و نوزدهم ژوئن گذشته در مسکو برگزار شد که در آن طرف غربی خواسته‌‌های نامعقولی از جمله توقف فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را مطرح کرد. ایران به عنوان یکی از اعضای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم است.

غربی‌ها همچنان خواستار پیگیری رویکرد فشار و گفت‌وگو در برابر ایران هستند، در حالی که ایران بر رویکرد گفت‌وگو ـ همکاری تأکید می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «گروه 1+5 در حال تلاش برای تدوین طرحی است که در آن به صراحت اعلام شده فرصت برای همکاری‌ها رو به اتمام است. ما باید جدی باشیم. در اینجا موضوعاتی مطرح هستند که ما تمایل داریم درباره آنها با شما گفت‌وگو کنیم اما انتظار داریم شما هم متقابلاّ پاسخ دهید.»

به گزارش رویترز کلینتون از توضیح بیشتر درباره جزئیات طرح گروه 1+5 خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *