به گزارش هراز به نقل از باشگاه خبرنگاران در برنامه شب گذشته دیروز، امروز، فردا که با حضور حجتالاسلام رسایی و شجاعی کیاسری برگزار شد، این دو نماینده مجلس حول محور مجلس تراز انقلاب اسلامی به مناظره پرداختند.
در ابتدا شجاعی کیاسری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدوده ویژگیهای مجلس تراز انقلاب اسلامی برای مجلس ما مشخص شده است، اظهار داشت: تمامی مجالس دنیا اشتراکات و افتراقاتی را با یکدیگر دارند که وجه اشتراک این مجالس دفاع از نظام و قانون اساسی مطروحه خود است و اصولا مخالفین نظام در هیچ مجلسی جای ندارند لذا ممکن است در قوه مقننه مخالف دولت وجود داشته باشد ولی مخالف نظام وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مجلس در جمهوری اسلامی بر پایه دین استوار است، گفت: قوه مقننهای که در کشور ما فعالیت میکند خصیصههای منحصر به فرد خود را دارد و نمونه آن این است که احساس مسئولیت، استقلال، شجاعت و علم و ادب بر آن حاکم است که این مسائل وجه تمایز مجالس اسلامی ما با دیگر مجالس در دیگر ممالک است.
شجاعی کیاسری با اشاره به صحبتهای امام راحل در سال 58 که فرمودند برخیها سعی دارند مجلس ما شورای ملی باشد نه اسلامی، تصریح کرد: آنها به این دلیل مخالفت میکردند که مجلس اسلامی نداشته باشیم چرا که هر چه قوه قانونگذاری ما بر مبنای اسلامی باشد پایداری و دوام نظام بیشتر و اقبال ملل دنیا به باورهای دینی قطع چند برابر خواهد شد.
در ادامه برنامه رسایی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه بنا به فرموده رهبری ارعاب، تهدید و فریبنگری در شهید مدرس اثر نداشته و مجلس فعلی یا مجالس پیشین چقدر به این ویژگیهای مرحوم مدرس نزدیک هستند، گفت: مجلس نیاز به سنجش دارد و تفاوت مجلس ما با دیگر مجالس در قید دینی آن است و به عنوان مثال مجلس هلند تصویب کرده توهین به پروردگار ایرادی ندارد و لذا میتوان این نتیجه را گرفت مجلس نمیتواند یک ارزش تام و کامل باشد.
وی در ادامه به شرح مجلس تراز انقلاب پرداخت و تصریح کرد: مجلس تراز انقلاب دارای دو شاخصه ولایت فقیه و مردم است لذا مجلس همتراز با انقلاب مجلسی است که همسو با نظام ولایت فقیه و خواستههای مردم باشد.
این نماینده مردم شاخصههایی را برای مجلس ترسیم کرد و اظهار داشت: مجلس باید دارای شاخصههایی نظیر ضداستکباری، سادهزیستی، خدمتگزار،سالم و دارای بصیرت و فهم درست از مسائل روز باشد و لذا مرحوم مدرس این ویژگیها را داشت و باید مجلس را با آن مرحوم سنجید.
رسایی با بیان اینکه مجلس بعد از انقلاب با دورههای قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: باید گفت همه مجالس بعد از انقلاب در یک تراز نبودند و مجلسی که به شاخصههای انقلاب نزدیک بوده مردم خدمات آنرا بیشتر درک کردند و این شاخصهها مختص مجلس نیست بلکه شامل دولت هم میشود.
در ادامه شجاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعبیر شما از اینکه لابیهای مجلس میتواند استقلال قوه مقننه را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: مردم رئیسجمهور را برای کار اجرایی و نمایندگان را برای قانونگذاری و نظارت انتخاب میکنند بنابراین اگر ما بحث تعامل را مطرح میکنیم، به این معنا نیست که مجلس و دولت یکی شوند چرا که ابزار قانونی مجلس براساس اصل 88 و 89 قانون اساسی سوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص از مسئولین است.
وی ادامه داد: مفهوم استقلال مجلس این است که براساس قانون و اصل تفکیک قوا از دستگاههایی که از حسن قانون تخطی کردهاند، سوال بپرسد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مقتدرترین مجلس دنیا از آن ایران است، عنوان کرد: یکی دیگر از وجوح تمایز مجلس ما با دیگر مجالس در این است که در هیچ جای قانون پیشبینی نشده که نهادهای بالادست بتوانند آنرا منحل کنند.
در ادامه برنامه رسایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آيا قدرتی که در مجلس وجود دارد، این قوه میتواند به عنوان اعمال فشار بر دیگر دستگاهها از آن استفاده کند، اظهار داشت: این قدرت وجود دارد و طی دو دوره نمایندگی بنده در مجلس شاهد آن بودم لذا با اسم دفاع از حقوق ملت و پیگیری امور مردم اینگونه مسائل رخ میدهد ولی اینکه این وضعیت غالب در مجالس ما باشد را نمیتوانم به صورت قطعی بگویم.
وی با بیان اینکه منتقد هیئت رئیسه مجلس است، اذعان داشت: قدرت مجلس یک جریان سیال بوده و بستگی دارد این قدرت را چه جریانی کنترل کند و در جریان استیضاح وزرا شاهد آن هستیم.
منتخب مردم مجلس نهم با تاکید بر اینکه برخی مطالبات نمایندگان از مسئولین نهادهای اجرایی قانونی نیست، افزود: به عنوان مثال در همین مجلس نهم یکی از نمایندگان نامهای به یکی از وزرا نوشت و در آن درخواست غیرمعقولی را مطرح کرد و این کار نمایندگان مانع قانونگذاری و نظارت خواهد بود چرا که اگر این وزیر با این درخواست موافقت کند یقینا نماینده هم از نظارت بر آن چشمپوشی خواهد کرد.
در ادامه برنامه شجاعی کیاسری در پاسخ به صحبتهای رسایی گفت:طبق قانون نماینده برای طرح سوال از وزیر میتواند آنرا به مجلس فرا بخواند و بنده و آقای رسایی حق نداریم برای آن نماینده تعیین تکلیف کنیم.
رسایی در پاسخ به صحبتهای شجاعی کیاسری اظهار داشت: نماینده مجلس قسم خورده که منافع ملی را بر منافع شخصی و حزبی ارجح قرار دهد و در این رابطه استناد میکند به صحبتهای مقام معظم رهبری که فرمودند در نظارت و اجرای قانون، موضعگیریهایی که فضای کشور را تحت تاثیر قرار میدهد مانند حب و بغضهای شخصی، طایفهای و محلی نباید در این امور دخالت داده شوند و بنده آن نماینده را که به وزیر نامه داده است را به کل نمایندگان تسری نمیدهم.
شجاعی کیاسری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینگه چگونه است که 70 نماینده مجلس طرح سوال را امضا میکنند و طی مدت کمی تعدادی از آنها امضاهای خود را پس میگیرند، گفت:در این رابطه هنگام طرح سوال از طرف معاون پارلمانی دولت و وزرا لابیهای سنگینی تشکیل میشود و برخیها را از طریق تطمیع و تهدید مجبور به پس گرفتن امضاها میکنند.
در ادامه حمید رسایی با بیان اینکه مجلس یک ارگان سیال و محلی برای تضارب آرا میان نمایندگان است، گفت: تشکیل کمیسیونهای مختلف برای همین منظور است و زمانی که طرحی در مجلس ارائه میشود ممکن است مسیر بررسي آن نمایندگان مسائلی را حذف یا اضافه کنند؛ به هر حال خروجی باید از صحن علنی بیاید یعنی بعد از رای گیری 290 نفر از نمایندگان تصویب میشود و این در مورد یک قانون اتفاق میافتد.
وی در پاسخ به اینکه قانون اصلاح انتخابات بعد از ورود به صحن علنی به دلیل حساسیتها باید فاقد ایراد باشد، خاطرنشان کرد: در مورد این قانون کمی عجله شد و در صحن علنی مجلس شاهد تاکید رئیس مجلس در این موضوع بودیم و وی به گونهای صحبت کردند که نمایندگان به آن رای دهند و این در حالی است که طبق آئیننامه مجلس هیئت رئیسه نمیتواند از یک طرح جانبداری کند.
این نماینده اصولگرا با اشاره به تاکیدات شورای نگهبان مبنی بر عدم تصویب قانون اصلاح انتخابات بیان داشت: به دلیل تضاد قانون اصلاح انتخابات با قانون اساسی و مسئلهدار بودن از لحاظ سیاسی، شوراي نگهبان بارها تاکید داشت که در صورت تصویب در مجلس این طرح را رد خواهد کرد.
رسایی افزود: بعد از انتخابات بک عده طرحی را مبنی بر لزوم داشتن کمیسیون عالی انتخابات مطرح کردند که به اعتقاد من تصویب آن به نوعی خواسته فتنهگران بود و در معنای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تفسیر میشد و اکنون عدهای با زرق و برق جدیدتری طرح کنونی را در مجلس با وجود انتقادات ما نسبت به این طرح آنرا مطرح کردند.
وی با اشاره به تلاشهای مجلس ششم در تصویب قانون انتخابات یادآور شد: در آن زمان طی 7 جلسه سه ساعته این طرح را تهیه کردند، این در حالیست که در مجلس هشتم به عنوان مثال در قانون نظام جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی نمايندگان بیش از 2 هزار ساعت روی این قانون کار کردند.
نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينكه کارویژههای فراكسيون موجود در مجلس نهم چيست، تصریح کرد: اکنون با وجود بیش از 45 فراکسیون مختلف در مجلس، 2 مورد فراكسيون كه مختص امور سیاسی است، بدلیل جریان فکری و نگاههای متفاوت به امور از اصلیترین فراکسیونهای موجود در مجلس به شمار میآید.
این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: وجود دیدگاهها و نگاههای متفاوت در موضوعات مختلفی همچون طرح سوال از رئیسجمهور که از موضوعات داخلی کشور است، در این 2 فراکسیون سیاسی کاملا مشهود است.
رسایی به نقش دیگر فراکسیونهای موجود در مجلس نهم اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من دیگر فراکسیونها گاها مفید و در برخی مواقع بیشتر برای لابیزنی دستگاههای اجرایی است و حتی گاهی برای بیتاثیركردن کمیسیونها در مجلس ایفای نقش میکنند و زمانی که یک وزیر یا مدیر اجرایی میبیند، میتواند مشکل خود را از طریق یک فراکسیون در صحن علنی حل کند در نتیجه خودش را ملزم به پاسخگویی به کمیسیون نمیداند.
شجاعی کیاسری در ادامه به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور اشاره و اظهار داشت: پایبندی به قانون اساسی و نظام از خصوصیات اصلی مجلس است و برای اینکه بحثها پختهتر باشد نیاز به تضارب آرا داریم و اگر چنانچه همه مجلس بگویند بله، این دیگر مجلس نیست.
وی در مورد نقش و کارویژه فراکسیونهای مختلف بیان داشت: شکلگیری فراکسیون بر اساس دیدگاه و افکار متفاوت است و در موضوع مهمی مثل اصلاح قانون انتخابات مسلما نیاز به بحث بیشتری داریم.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس نهم در ادامه به شاخصههای مهم فراكسيون رهروان ولایت اشاره كرد و افزود: پرهیز از افراط و تفریط، پایبندی به نظام، خون شهدا، منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توجه به مسائل اساسی مردم و گفتار و ادبیات درست از شاخصههای مهم این فراکسیون است.
شجاعی کیاسری به تعامل میان مردم و دولت اشاره كرد و گفت: در تعامل میان این دو قوه باید به دو عنصر تفکیکناپذیر همچون نظارت و همکاری توجه داشته باشیم، همانطور که حضرت آقا در منوياتشان بر تعامل میان این دو قوه تاکید داشتند و در عین حال فرمودند که مجلس نباید از کار نقد و نظارت غافل شود.
وی در مورد طرح سوال از رئیس جمهور گفت: به دلیل مشکلات اشتغال، افزایش بیکاری و صدور مجوز برای کالاهای لوکس، سوِِالهایی برای ما پیش آمد که میخواستیم آنها را از رئیس جمهور بپرسیم.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس نهم در ادامه اضافه کرد: اعتقاد فراکسیون رهروان ولایت رسیدگی به مسائل اساسی مردم است و سوال از رئیس جمهور مبنی بر خواستهای اقتصادی مردم کشور بودکه بعد از مدتی مقام معظم رهبری ادامه آن را به مصلحت ندانستند.
شجاعی کیاسری همچنين خاطرنشان كرد: اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت امری مهم است و نیاز به تعامل دارد، وقتی که ما شاهد اجرای قانون از سوی دولت در مورد موضوع هدفمندی یارانهها هستیم آیا نباید سوال کنیم و یا در مورد تصویب وزارتخانههای جدید زمانی که دستورالعمل آن باید بعد از 6 ماه ابلاغ شود که متاسفانه اینگونه نشد و یا حتی 10 درصد درآمد بخش سلامت که در قانون از محل هدفمندی یارانهها پیشبینی کردیم و باید تاکنون مبلغ 6 میلیارد تومان پرداخت میشد که تاکنون چنین امری محقق نشده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل میان دو قوه، ادبیات و ساز و کار خود را دارد و بدین معنا نیست که هرچه دولت میخواهد ما در مجلس اجرا کنیم، در واقع مجلس باید با توجه به استقلال خود دیدگاههای خود را مطرح و در مورد آنها پرسشگری کند و در خیلی از موارد شاهد کمکاری مجلس با دولت بودهایم.
رسایی در واکنش به سخنان شجاعی کیاسری، در مورد شاخصههای فراكسيون رهروان ولایت گفت: امیدواریم که این شاخصهها ادامه داشته باشد و با استمرار هم پایان یابد اما سوالی که من دارم این است که اگر دوستان میخواهند از افراط و تفریط پرهیز کنند چرا در برخی موارد اینگونه عمل نکردند؛ بارها شاهد تاکیدات رهبری مبنی بر علنی نکردن اختلافات میان قوا در بین مردم بودهایم و حتی در جمع بسیجیان فرمودند”اینگونه افراد قطعا خائن به کشورند” و معنای این جمله این بود که هر شخصی این کار را انجام دهد هزینه سنگینی باید پرداخت کند و مردم با نگاه بغض آلود به آن نگاه کنند.
این نماینده اصولگرا افزود: سوال از رئیس جمهور بعد از کشمکشهای زیادی مطرح شد و در این مورد دوستان رهروان ولایت از دولت خواستار تشکیل جلسهای با هم را داشتند که دو نفر آنها هم بیشتر حضور نداشتند و حتی خود شجاعی کیاسری هم گفت که جلسه نباید برگزار میشد، آیا این افراط نیست؟ و هفته گذشته هم دولت با اینکه از تمام نمایندگان دعوت کرد اما عدهای در این میان خط و نشان کشیدند اين درحاليست كه ما هم به توصیه رهبری عمل کردیم چرا که توقع مردم هم حل کارشناسی مشکلات از سوی دولت و مجلس است، نه دعوا کردن میان این دو قوه.
وی ادامه داد: هفته گذشته یکی از روسای کمیسیونها گزارشی را در صحن علنی مجلس خواند که اگر کسی در بیرون میشنید میگفت این دولت از کفر هم بدتر است، سپس نماینده دولت در تریبون درباره این موضوع توضیح داد که اگر قرار بود 10 درصد از یارانهها را بیاوریم باید مرحله دوم هدفمندی یارانهها اجرا میشد و این در حالی بود که مجلس آنرا تصویب نکرد.
رسایی در واکنش به این مسئله که یکی از شاخصههای فراکسیون راهروان ولایت پایبندی به منویات رهبری است، گفت: اکثریت سوالکنندهها به دلیل دغدغه فکری برحسب منافع مردم حق داشتند که سوال از رئیسجمهور کنند ولی بعد از مدتی رهبری مجبور شدند به صراحت مبنی بر لغو طرح سوال از رئیس جمهور بیاناتی را عرض کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال شجاعی کیاسری مبنی بر اینکه چرا رهبری مجبور شدند در جمع بسیجیان حکم حکومتی دهند، بیان داشت: به این خاطر که ایشان بارها در بیانات خود با صراحت کامل حرف خود را بیان میکردند و ما هم مصداقی در این میان آوردیم و شاهد بودیم که در طرح اخیر 100 نفر موافق سوال از رئیس جمهور بودند.
نماینده اصولگرای مجلس در دورههای هشتم و نهم در ادامه افزود: سوال من این است که چرا رهبری به مجلس پیغام ندادند و چرا در دیدار با بسیجیان حرفش را زد، این برای من نماینده درد است.
نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس نهم در امور مختلف گفت: اگر بخواهم به عملکرد مجلس در سیاست خارجی نمره بدهم با عزت و افتخار نمره 20 را میدهم و به اعتقاد من در مسائل داخلی مجلس نهم بهتر از مجلس ششم عمل کرد و با استناد به بیانات رهبری میگویم؛ عملکرد مجلس هفتم از دورههای هشتم و نهم بهتر بود.
شجاعی کیاسری در واکنش به سخنان حمید رسایی گفت: من در اینجا به نمایندگی از فراکسیون رهروان ولایت حرف نمیزنم و در مورد دعوت دولت از نمایندگان باید بگویم که این فراکسیون خدمت رئیسجمهور دعوت نشده بودند و آن دو نفر از دوستان خودشان شخصا در آن جلسه حضور داشتند، در بحث دعوت رئیس جمهور از نمایندگان با توجه به ساز و کاری که دارد، این دعوت در هیئترئیسه انجام نشد و طبیعتا زمانی که دعوت رسمی نباشد، بعضیها میروند و بعضیها خیر، و در مورد این مسئله که شما گفتید رهبری مجبور شدند که حکم حکومتی خود را در میان بسیجیان مطرح کنند باید بگویم مقام معظم رهبری در دنیا با صلابت صحبت میکنند و اصلا جای بحث نیست که ایشان مجبور شدند یا خیر.
وی در ادامه به مشکلات اقتصادی مردم اشاره و افزود: وقتی به حوزه انتخابیه میروم مردم از عدم ثبات در قیمت ارز، افزایش 100 برابری قیمتها و دیگر مشکلات از ما سوال میپرسند و ما باید به مردم جواب بدهیم.
رسایی در پاسخ به شجاعی کیاسری گفت: در پاسخ به مردم بگو مجلس تاکنون قانونی برای اقتصاد مقاومتی تصویب نکرده است.
شجاعی کیاسری نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه بیان داشت: وقتی در قانون سوال از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی پیشبینی نشده و ما نمیتوانیم از آنها سوال کنیم طبیعتا باید در مورد بروز مشکلات اقتصادی از شخص رئیسجمهور سوال کنیم که چرا با وجود اینکه بیش از 30 سال کشور در تحریم قرار دارد و این بهانهای برای بروز مشکلات اقتصادی در کشور نیست، با این وجود شاهد افزایش صد برابر سکه در طول سه ماه هستیم و باید به این مسئله اذعان داشتهباشیم که زندگی برای سطح متوسط و ضعیف جامعه بسیار سخت شده است.
وی افزود: ما باید بنشینیم و بگوییم هر چه دولت میگوید همان است؟ ما قانون تصویب میکنیم و شما با آن مخالفت میکنید.
رسایی در پاسخ به سخنان شجاعی کیاسری گفت: آیا با سوال از رئیسجمهور مشکلات حل میشد؟ کدام قانون را میگویید، قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری؟
شجاعی کیاسری در پاسخ به رسایی گفت: شما میتوانید در صورت مخالفت با این طرح پیشنهاد حذف آن را در مجلس بدهید و این دعوا ندارد؛ با توجه به نزدیکبودن انتخابات ریاست جمهوری و وجود نقایصی در قانون انتخابات میخواهیم آنرا اصلاح کنیم.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس نهم در ادامه تصمیم نمایندگان حاضر در مجلس را به 4 گروه تقسیم و تشریح کرد: تصمیمات بر حسب منافع ملی، بر حسب منافع محلی منطقهای، بر حسب منافع ملی و منطقهای و در نهایت منافع حزبی است که این مورد کاری را برای مردم پیش نمیبرد و مجلس باید به صورت قانونمند عمل کند، چرا که مجلس اسلامی مجلسی است که نماینده حرف مردمش را تبدیل به قانون میکند.
حجتالاسلام رسایی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای امور داخلی در مجلس وجود دارد که بتواند نمره قابل قبولی اخذ کند، گفت: همانطور که در سیاست خارجی منافع ملی بر هر مسئلهای ارجحیت دارد در سطح داخلی هم اينگونه است و اگر نمایندهای همسو با دشمن باشد مردم سیلی محکمی به او میزنند که 6 دور، دور خودش بچرخد همانند کسانی که در مجلس ششم حضور داشتند و اصلاحطلبانی که معروف به اصلاحطلبان آمریکاییاند و اکنون شاهد حضورشان در شبکههای جاسوسی غربی هستیم و عدهای هم در داخل کشور فتنه 88 را به راه انداختند که به لطف خدا و با قاطعیت قوه قضاییه و خواست مردم بازداشت شدهاند.
در پایان برنامه دیروز، امروز، فردا نتیجه نظر سنجی مبنی بر اینکه مهمترین توقع مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست، بدین ترتیب رقم خورد:
32.4 درصد ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و سیاسی
24.7 درصد صداقت و شجاعت در بیان مسائل
22.6 درصد پیگیری مسائل اقتصادی
20.3 درصد نظارت موثر بر قوانین و دستگاهها