عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی گفت: این‌طور نیست که بگوییم قانون اساسی نقصی ندارد.
به گزارش ایسنا، قاسم شعبانی با اعلام این‌که «اولین همایش قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، دوازدهم آذرماه برگزار خواهد شد» گفت: میزبان این همایش معاونت حقوقی ریاست جمهوری و همچنین هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی است.
وی با بیان این‌که «این همایش در نوع خود کم نظیر است و ان‌شاء الله زمینه‌ساز احیاء قانون اساسی و توجه بیشتر ملت عزیز ایران و نخبگان به مساله قانون اساسی و حقوق اساسی در نظام سیاسی کشور خواهد بود» افزود: به تعبیر امام راحل قانون اساسی ایران بزرگترین ثمره جمهوری اسلامی ایران است و ما موظفیم در راستای احیای اصول این قانون تلاش و نگاه همگان را به اجرای همه‌جانبه این قانون ارزشمند معطوف کنیم.
وی افزود: بعد از توافق نهایی برای برگزاری این همایش کمیته علمی تشکیل و در این کمیته از تعدادی اساتید و دانشگاهیان جهت حضور در آن دعوت شد، بعد از مذاکرات انجام شده و اعلام فراخوان برای دریافت مقاله بیش از 70 مقاله دریافت شده است، مقالات به صورت چکیده ملاحظه شد و مورد تایید هیات قرار گرفت و قرار است چکیده این مقالات به صورت مجموعه کتاب منتشر شود.
این عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی همچنین اعلام کرد که از بین مقالات ارائه شده به همایش، 15 مقاله برتر در این همایش ارائه خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این‌که «اولین همایش قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با حضور مسوولان عالی‌رتبه‌ سیاسی و اجرایی در دانشگاه شهید بهشتی و در سالروز همه‌پرسی قانون اساسی برگزار می‌شود» گفت: چند دانشگاه مهم کشور از جمله مجریان برگزاری این همایش هستند و در واقع برای برگزاری این همایش همکاری کردند.
وی با بیان این‌که «این همایش تصویری از قانون اساسی به ویژه در ارتباط با قوه مجریه، ضعف‌ها و نقاط قوت و قابلیت‌های ارزشمند قانون اساسی در عرصه‌های مختلف را ارائه خواهد داد» گفت: در واقع تلاش می‌کنیم ارزش‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی احیاء شود و ان‌شاءالله ثمرات این همایش ارزشمند خواهد بود.
شعبانی با بیان این‌که «در این همایش شخص رییس‌جمهور ، تعدادی از وزرا و معاونین ایشان حضور دارند و احمدی‌نژاد به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت» گفت: یک بخش این همایش معطوف به مدیران، مسوولان اجرایی، قضایی و قانون‌گذاری کشور است و بخش دیگر از آن علاوه بر بخش عامه مردم معطوف به نخبگان، اساتید و دانشجویان به خصوص در عرصه‌ حقوق است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مباحث مطرح شده از سوی شورای نگهبان در ارتباط با این هیات گفت: شورای نگهبان تفسیری از اصل 113 قانون اساسی داد و در واقع تفسیر این شورا محدوده و شمول اصل 113 را تبیین کرد، ولی با اصل وجود این هیات مخالفت نکرده است.
وی با بیان این‌که «این همایش جنبه‌ علمی، تبینی و تشریحی دارد» گفت: در واقع ما در همایش سعی می‌کنیم به قابلیت‌های قانون اساسی توجه د اشته باشیم و اگر ابهاماتی وجود دارد، توسط نخبگان مورد توجه قرار بگیرد و لایه‌های مختلف و قابلیت‌های ارزشمند قانون اساسی مورد بررسی قرار بگیرد.
این عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با بیان این‌که «معتقدم قانون اساسی به عنوان یک سند بی‌نظیر تاکنون مورد بحث و منازعه علمی جدی در کشور قرار نگرفته است و این جای دغدغه است که چرا نخبگان در کشور تاکنون لایه‌های مختلف این قانون ارزشمند را باز نکرده‌اند»، گفت: بخشی از مقالاتی که به ما ارسال شده در ارتباط با تکلیف و حوزه‌ی اختیارات رییس‌جمهور، نحوه‌ تعامل با سایر قوا و همچنین جایگاه هیات وزیران است.
وی با اشاره به اصل 177 قانون اساسی در ارتباط با بازنگری در قانون اساسی و چگونگی انجام این بازنگری و صورت گرفتن این امر در سال 68 گفت: قانون اساسی یک سند جاودانه و بی‌عیب و نقص نیست و در همه‌ کشورها بعد از چند سال کار اگر اصول قانون اساسی ایرادی داشته باشد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد در کشور ما نیز قانون اساسی بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 68 چندین اصل آن مورد بازنگری قرار گرفت.
وی گفت: این‌طور نیست که بگوییم قانون اساسی نقصی ندارد و تبیین لایه‌های مختلف قانون اساسی و بررسی موشکافانه آن بستری را فراهم می‌کند جهت اجرای اصل 177قانون اساسی و در واقع این بحث‌های علمی سبب می‌شود که مقام معظم رهبری و نخبگان عالی کشور به این نتیجه برسند که با توجه به اصل 177 قانون اساسی اگر در قانون اساسی ایرادی وجود دارد قانون را مورد بازنگری قرار دهند و در واقع مهمترین ثمره این همایش این است که زمینه را برای تبیین و بازنگری در اصولی که احیانا ایراد دارد فراهم می‌کند و از طرف دیگر توجه مسوولان کشور را به قابلیت‌های قانون اساسی معطوف می‌کند و در واقع ارزش‌های نهفته در قانون اساسی مکشوف می‌شود.
شعبانی همچنین در مورد بحث اصل 113 قانون اساسی و تفسیران آن گفت: مرجع رسمی در مورد اصل 113 تفسیر شورای نگهبان است و در واقع مرجع اصلی در مورد اصل 113 با توجه به اصل 98 قانون اساسی تفسیر شورای نگهبان است که البته این مربوط به تمام تفسیرها می‌شود و همه طبق قانون موظف به رعایت آن هستند.
وی در مورد وظایف هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی نیز گفت: نقش این هیات نقش اجرایی نیست، بلکه به رییس‌جمهور به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی مشاوره می‌دهد و خود این هیات کار اجرایی ندارد.
وی همچنین خبر از تدوین آیین‌نامه‌ این هیات و تصویب آن توسط رییس‌جمهور داد و گفت: هیات در مقام ورود به کار و کارویژه قانونی که به آن محول شده تاکنون اقدام عملی نکرده و بعد از تصویب آیین‌نامه‌ی آن به وظایف خود عمل می‌کند و تاکنون چندین جلسه‌ای که هیات داشته منتهی به تصویب آیین‌نامه‌ی آن شده است و اولین خروجی این هیات را می‌توان برگزاری همین همایش عنوان کرد.
این عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با تاکید بر این‌که «کار هیات دخالت در امور بخش‌های کشور نیست» در پاسخ به این سوال که آیا این هیات در جریان نامه‌ رییس‌جمهور به رییس قوه قضاییه بوده است؟ گفت:در مورد این نامه در هیات موضوعی مطرح نبوده و شخص رییس‌جمهور در این زمینه تصمیم گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *