معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بر اساس آیین نامه نظام صلاحیت حرفه‌ای هر کس که در کشور بخواهد مشغول به کار شود می‌بایست صلاحیت حرفه ای برای آن شغل را احراز کند.

به گزارش هراز نیوز : رجب علی برزویی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در کنفرانس خبری این دانشگاه با موضوع پذیرش دانشجو در دوره‌های جدید کارشناسی حرفه‌ای ارشد، اظهار داشت: نظام جامع مهارت و فناوری از سه ضلع نظام آموزش و مهارت فناوری، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام شرایط احراز اشتغال تشکیل شده که از این سه ضلع، دو ضلع آن کامل شده است.

برزویی با بیان اینکه این نظام با محوریت دانشگاه جامع علمی و کاربردی و همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای تنظیم شد، تصریح کرد: بر اساس این آیین نامه هر کس که در کشور بخواهد مشغول به کار شود می‌بایست صلاحیت حرفه ای برای آن شغل را احراز کند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی، افزود: صلاحیت حرفه‌ای 10 سطح دارد که سطح اول کارگران ساده بوده و تا سطح 10 ام که مقامات و نخبگان هستند شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این صلاحیت شاخص‌های متفاوت داشته و در برخی مواقع با آزمون احراز می‌شود، اظهار داشت: کسانی که در نظام آموزشی مهارت و فناوری آموزش دیدند در اولویت هستند و از این پس آن‌هایی که در سایر نظام‌ها تایید صلاحیت شغلی می‌گرفتند باید از این نظام تایید صلاحیت بگیرند.

برزویی ادامه داد: وزارت کار در حال انجام هماهنگی لازم با سازمان بیمه است تا از این پس تنها کسانی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که زیر نظر این نظام فعالیت داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه این نظام تا 6 ماه آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: در این مدت آیین نامه‌های اجرایی آن توسط شورای سیاستگذاری نظام جامع فناوری ابلاغ و تا 6 ماه آینده زیر ساخت‌های مورد نظر جهت اجرایی شدن این نظام آماده می‌شود.

وی افزود: تایدیه صلاحیت تنها از طریق دانشگاه جامع علمی و کاربردی و یا سازمان فنی و حرفه‌ای احراز نشده بلکه خود ارگان‌ها و دستگاه‌ها باکسب مجوز و بر اساس استاندارها می‌تواند برای کارکنان خود تایدیه صلاحیت شغلی صادر کنند.

برزویی همچنین ادامه داد: نظام شرایط احراز اشتغال در حال تدوین است و مراحل نهایی دوره دکترا هم در شورای برنامه ریزی در حال پیگیری است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی وکاربردی با اشاره به کاهش ظرفیت 20 تا 30 درصدی اکثر زیر نظام‌های آموزشی طی دو سال گذشته بیان داشت، دانشگاه جامع علمی و کاربردی به رغم اینکه 75 درصد دانشجویانش در مقطع کاردانی در حال تحصیل هستند تعداد دانشجویانش از 390 هزار نفر در سال 89 به 600 هزار نفر در سال 91 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی 968 مرکز، بیش از 40 هزار مدرس و نزدیک به 600 هزار نفر دانشجویی فعال دارد.

برزویی با اشاره به تاسیس رشته مدیریت خانواده برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی و کاربردی، اظهار داشت: این رشته در سال 89 نزدیک به 9 هزار دانشجو داشت اما امروز بیش از 30 هزار نفر در این رشته به صورت غیر حضوری در حال تحصیل هستند که اکثر آن‌ها را خانم‌های خانه دار تشکیل می‌دهند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی همچنین خبر از تاسیس رشته غیر حضوری کاردانی حرفه‌ای امور دهداری‌ها و شوراها داد و گفت:‌ از این رشته از بهمن ماه با همکاری وزارت کشور دانشجو می‌پذیرد.

وی افزود:‌موسسه علمی کاربردی شهرداری تهران از شورای گسترش مجوز فعالیت دریافت کرده و همچنین امسال 8 مرکز جدید ورزشی راه اندازی شد و دوره ورزشی مربیگری را نیز راه اندازی کرد.

بروزیی در پایان با بیان اینکه با مصوبه شورای گسترش موسسات عالی آموزشی آزاد تمام ماموریت‌هایشان کاملا به دانشگاه جامع منتقل شد، اظهار داشت: 26 موسسه عالی آموزش آزاد در 16 استان نیمه محروم و محروم ایجاد کردیم که 6 تای آن در استان‌هایی بود که حتی یک موسسه هم در آن وجود نداشت.

 

 

منبع : آنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *