رییس اداره سلامت دهان و دندان بیان کرد: پوسیدگی دندان در تمام گروه سنی کودکان بسیار شایع است و این بیماری از حدود ۶ سالگی شروع می‌شود که متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح آگاهی والدین در برخی از کودکان به جای پیشگیری بیماری به ‌‌نهایت خود می‌رسد.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا، محمدحسین خوشنویسان، با توجه به پوسیدگی دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری دهان در کودکان بیان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد؛ اما بر اساس آخرین گزارش‌های سال ۱۳۸۲ این بیماری در بین کودکان زیر ۶ سال شایع بوده‌است، به‌طوری‌که هر کودک حدود ۵ دندان پوسیده داشته‌است.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر درصدد تهیه گزارش‌ها بر پایه سال ۱۳۹۱ هستیم که امید است تا پایان سال آماده و ارایه گردد.

وی به مراقبت فردی از دندان تاکید کرد و عنوان کرد: مراقبت فردی از دندان نقش بسزایی در سلامت دندان دارد؛ اما به والدین توصیه می‌شود مراقبت از دندان به‌خصوص استفاده منظم از مسواک در کودکان زیر ۳ سال را خود انجام داده و بر آن نظارت داشته باشند تا آن‌ها با این امر آشنایی یابند و آن را جزء عادات روزانه خود قرار دهند.

دکتر خوشنوسیان با اشاره به برنامه‌های اداره سلامت دهان و دندان در خصوص گسترش فرهنگ مراقبت از دندان و سلامت دهان گفت: در این خصوص پوستر، کتاب، کتاب‌های نقاشی و سی‌دی‌های آموزشی تهیه و در برخی از مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت البته این امر به دلایل مسایل مالی تمام مدارس را تحت پوشش قرار نداده‌است.

رییس اداره سلامت دهان و دندان با بیان اینکه مشکلات مربوط دهان در جامعه افزایش دارد اما قابل پیشگیری است، افزود: برنامه‌ای از سوی این اداره تهیه و مورد تایید وزارت بهداشت جهانی قرار گرفته‌است که به عنوان الگوی کشور‌های منطقه نیز پذیرفته شده‌است. امید است با گسترش و اجرای این برنامه تا سال ۱۴۰۴ به هدف نهایی خود یعنی سلامت دهان و دندان افراد جامعه دست یابیم.

وی همچنین ادامه داد: مسواک، معاینه هر ۶ ماه یکبار، استفاده از فلورائید و شیار پر کن دندان از جمله اهداف اصلی این برنامه به عنوان پشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در نظر گرفته شده‌است.

دکتر محمدحسین خوشنوسیان در خصوص دندان‌های دارای شیار عمیق گفت: در برخی از افراد دندان‌های دارای شیار‌های عمیقی‌اند که در هنگام مصرف غذا، مواد غذایی به داخل شیار فرو رفته در منجر به رشد باکتری در آن قسمت می‌‎شود، بر همین اساس در این افراد از مواد شیار پر کن جهت جلوگیری از نفوذ مواد غذایی استفاده می‌شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان در پایان خاطر نشان کرد: دندانی به عنوان اولین دندان آسیایی در پشت دندان شیری افراد رشد می‌کند که وقتی این دندان دچار مشکل می‌شود به دلیل پایین بودن اطلاعات والدین با دندان شیری اشتباه گرفته می‌شود و به سلامت آن اهمیت چندانی قایل نیستند و پس از مدتی کودک دندان اصلی را برای همیشه از دست داده و دچار بی‌نظمی در چیدمان دندان می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود هنگام مشاهده هر گونه تغییر در دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *