مشرق – این روزها سینما به جنجال هایش زنده است. به دعوا و درگیری ها. به توهین ها و توپ و تشرها. به نقدهای صد من یک غاز و خود زنی فیلمسازان در مجامع جهانی با فیلم های ضد ایرانی!

این روزها بلیت و مخاطب و سینما با هم در یک جمله نمی گنجند. فیلمی اگر پول و هزینه تولیدش را هم در مرحله اکران در بیاورد، هنر کرده است. اگر نگاهی به جدول فروش فیلم ها بیاندازید، دستتان خواهد آمد که کجای کاریم.

 

نام فیلمکارگردانفروش تهرانفروش شهرستانجمع کل
یکی می‌خواد باهات حرف بزنهمنوچهر هادی230 میلیون55 میلیون285 میلیون تومان
پنهانمهدی رحمانی73 میلیون و 400 هزار تومان73 میلیون و 400 هزار تومان
سلام بر فرشتگانفرزاد اژدری74 میلیون تومان74 میلیون تومان
اختاپوسسید جواد هاشمی400 میلیون150 میلیون550 میلیون
همبازیغلامرضا رمضانی40 میلیون40 میلیون تومان
آئینه‌های روبرونگار آذربایجانی92 میلیون و 500 هزار تومان15 هزار تومان107 میلیون تومان
بوسیدن روی ماههمایون اسعدیان222 میلیون90 میلیون312 میلیون
غیر از یک یا دوفیلم، باقی فیلم ها فروش بسیار پایینی داشته و بعید است، توانسته باشند هزینه های اولیه را زنده کنند.


به راحتی می توان گفت سینمای ایران کمترین رنگ و بویی از عاشورا نبرده و جای خالی آثار فاخر و تاثیر گذار در این حوزه به خوبی حس می شود. با اغماض فراوان می توان تنها نام 4 فیلم را در این لیست گنجاند.

1-سفیر: نخستین فیلمی بود که به صورت کاملا جدی به ین حادثه پرداخت. این فیلم در سال 61 و توسط فریبرز صالح  ساخته شد. بازیگرانی چون فرامز قریبیان کاظم افرند نیا و جلال پیشوائیان به ایفای نقش پرداخته اند. داستان در مورد قیس بن مسهر، نماینده امام حسین است که نامه ای برای سلیمان خزاعی دارد و به سمت کوفه می رود. او در راه توسط والی کوفه دستگیر شده و به زندان می افتد. در زندان، زندانیان را بر علیه زندان بان ها می شوراند و …

2-روز واقعه: هنوز هم جدی ترین و مهمترین فیلمی است که در ارتباط با حادثه عاشورا در ایران ساخته شده است. فیلمی به کارگردانی شهرام اسدی و فیلمنامه ای به قلم بهرام بیضایی که به عقیده بسیاری از منتقدان طی 18 سال گذشته بی رقیب بوده و بهترین نمونه نوشتاری سینمای عاشورایی است. داستان فیلم در باره جوانی نصرانی به نام عبدالله است که به تازگی مسلمان شده و در جریان عروسی با دختر شخصی به نام “زید” متوجه ندایی درونی می شود که او را به یاری می طلبد…

3-عصر روز دهم: این فیلم حدود 15 سال پس از روز واقعه به کارگردانی مجتبی راعی ساخته شد. این فیلم در زمان حال روایت می شود و داستان پزشکی به نام مریم شیرازی است که برای کمک به مردم عراق با گروه هلال احمر عازم این کشور می شود و…

4-روز رستاخیز: چهارمین و آخرین فیلمی است که می توان آن را در زمره بهترین های این حوزه دانست. فیلمی به کارگردانی احمد رضا درویش که چند سالی است در حال طی مراحل فنی بوده و احتمالا در جشنواره فجر امسال به نمایش درخواهد آمد. گفتنی است که این فیلم به دلیل احتمال نمایش شمایل حضرت ابوالفضل در روزهای اخیر به شدت جنجالی شده و اظهارات ضد و نقیضی را به دنبال داشته است.

سکانس های مربوط به چهره حضرت ابوالفضل قرار است با اجازه مراجع تقلید نمایش داده شوند. مشابه همین اتفاق قرار است در پروژه “محمد ص” به کارگردانی مجدید مجیدی رخ دهد. این کارگدان قصد دارد با نظر مستقیم 3 تن از مراجع تقلید تصاویری از چهره پیامبر اعظم (ص) در دوران کودکی را به نمایش بگذارد.


خانه سینما سازمانی بود که نیمه دوم سال 90 جزو پر حاشیه ترین  اخبار فرهنگی به شمار می رفت. داستان جنجالی انحلال یک تشکل سینمایی که برخی مسئولان معتقد بودند چارچوب های فرهنگی در آن رعایت نمی شود.
خبر انحلال این تشکیلات پاییز سال 90 منتشر شد و پس از آن نیز با پیگیری‌های وزارت ارشاد نامه انحلال به خانه سینما ارسال شد. پیش از برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر خانه سینما رسما پلمپ شد و این مجمع صنفی به کار خود پایان داد. در همین دوران بود که سازمانی جدید تحت عنوان “سازمان سینمایی” اعلام موجودیت و آغاز به کار به کرد.

دستور انحلال خانه سینما روز 13 دی‌ماه 90 طی نامه‌ای از سوی دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مدیرعامل خانه سینما اعلام شده بود. ماجرا به همینجا ختم نشد و خبر فک پلمب خانه سینما و نقض حکم وزارت ارشاد درباره انحلال این مرکز تقریبا از اواسط اردیبهشت ماه شنیده می‌شد که با توجه به حکم رسمی، رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رای در پرونده شکایت خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقض تصمیم انحلال خانه سینما خبر داد. این فراز نشیب ها تا امروز ادامه داشت و بانی فیلم در آخرین شماره خود چنین تیتر زد: خداخافظی خانه سینما با فعالیت صنفی.

در این گزارش امده است: داستان خانه سينما با اظهار نظر وزير ارشاد وارد مرحله اي تازه شد. سيد محمد حسيني اعلام كرد خانه سينما در صورت بازگشايي حق فعاليت صنفي نخواهد داشت. موضعي كه موافقان و مخالفاني دارد. برخي اعتقاد دارند با توجه به ثبت قانوني برخي اصناف مورد خانه سينما به مقوله صنفي به نوعي موازي كاري مي انجامد. از سوي ديگر عده اي از سينما‌گران مي‌گويند خانه سينما يك تشكل صنفي است و اگر قرار باشد فعاليتي در اين زمينه نداشته باشد، بود و نبودش تفاوتي نمي‌كند.

انگار این رشته سر دراز دارد و به این زودی ها نمی توان در مورد خانه سینما اظهار نظری پایدار کرد.


فیلم یک خانواده محترم به شهادت قریب به اتفاق کسانی که آن را تماشا کرده اند بدترین فیلم ساخته شده علیه ایران است بطوریکه یکی از مسئولان سینمایی عنوان کرده که در تمام فیلم های ضد ایرانی جشنواره های خارجی، ساخته اخیر مسعود بخشی یک پدیده است. این فیلم در بسیاری از جشنواره های خارجی نظیر کن و ابو ظبی نمایش داده شده و این در حالیست که وزارت ارشاد، اکران ان را غیر قانونی می داند.

نکته جالب در مورد “یک خانواده محترم” این است که به واسطه جنجال های اخیرش، هیچ کس مسئولیت آن را به گردن نمی گیرد و حتی سرمایه گذاران اصلی، از زیر بار پاسخ گویی شانه خالی می کنند.

نمونه اخیرش تلاش سیما فیلم برای کنار کشیدن از این فیلم ضد ایرانی است. رییس مرکز سیمافیلم عنوان کرد که فیلمی که با آفریده در موردش صحبت کرده اصلا چیزی نیست که ساخته شده و سیما فیلم علی‌رغم نظارتی که روی پروژه داشته این فیلم ساخته شده است. اسلامی‌مهر اضافه می‌کند که وقتی متوجه شده این فیلم مشکل دارد و در جشنواره کن نمایش داده شده، مشارکت خود را پس گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *