فارس: در آیین اختتامیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی وزیر ارشاد گفت: در جلسه هیئت‌دولت خلاصه‌ای از نشست با ناشران را به رئیس‌جمهور منتقل کردم و ایشان در راستای خواسته‌های ناشران قول‌های مساعدی دادند.

خبرگزاری فارس: قول مساعد احمدی‌نژاد برای بهبود اوضاع نشر و تقدیر از زوجی که مهریه‌شان کتاب بودفارس، آیین اختتامیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر شامگاه گذشته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی و محمد اللهیاری دبیر بیستمین دوره هفته کتاب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمد اللهیاری دبیر بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گزارشی از روند برپایی این دوره ارائه کرد.

 

* حسینی: قول مساعد رئیس جمهور در راستای بهبود اوضاع نشر

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه هیچگاه ادعا نمی‌‌کنیم با یک هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بنا داریم همه مشکلات نشر و کتاب حل شود، اظهار داشت: هرگز این ادعا را نداریم اما قطعاً این فرصت‌ها مقتنم است تا فضایی ایجاد کنیم که توجه همگان به کتاب معطوف شود.

به گفته حسینی، هموراه ما از پیشنهادها و نقدها برای برگزاری بهتر نشست‌ها و جشنواره‌ها استقبال می‌کنیم. چند شب گذشته در هتل انقلاب تهران جلسه هم‌اندیشی ناشران برگزار شد،‌پیشتر تصور می‌کردم این برنامه تکریم، تجلیل و تعارف باشد. اما با حضور در این جلسه دیدم نشست هم‌اندیشی بسیار جدی و تأثیرگذاری است؛ فردای آن روز در جلسه هیئت‌دولت خلاصه‌ای از نشست را به دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور منتقل کردم و ایشان در راستای خواسته‌های ناشران قول‌های مساعدی دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام توان خود را در راستای حل مشکل ناشران به کار گرفته و می‌گیرد اما معتقدم هنوز هم ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و امیدوارم بیستمین دوره هفته کتاب همانند هفته کتاب سالهای گذشته آغازی برای برنامه‌های گسترده سالهای آینده باشد.

عالی‌رتبه‌ترین مقام وزارت ارشاد ضمن اشاره به اینکه نقد همواره مفید است خاطرنشان کرد: نقد مفید است به شرطی که راهکار داشته باشد. البته ما همه در این وزارتخانه پیشنهادها را پذیرا هستیم؛ در عرصه کتاب، کمتر باید به دنبال مقصر بگردیم، باید ببینیم هر فرد حقیقی و حقوقی چه کاری می‌تواند انجام دهد تا پیشبرنده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: در این مجال باید به برخی نکات اشاره کنم از دانشگاه‌ها آغاز می‌کنم، زیرا از دانشگاه‌ها بیش از این توقع داریم البته بحث کتاب برتر دانشجویی و دانشگاهی را برگزار کردیم،‌اما قطعاً کتاب در دانشگاه جایگاه والایی دارد و باید شور بیشتری در دانشگاه‌ها شاهد باشیم، در مدارس هم همینگونه است، همه باید کمک کنیم تا امور بهتر و کتاب و کتابخوانی ترویج شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به راه‌اندازی رادیو کتاب از رسانه ملی تقدیر و عنوان کرد: باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تولید برنامه‌های تأثیرگذار بیشتری همت شود و در غالب هنر به ترویج کتاب بپردازیم و انتظار داریم در پایان این هفته کتاب دسته‌بندی خوبی از نظرات، پیشنهادات و راهکارها داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه هر کشوری مزیتی در امر فرهنگ و هنر دارد، ما نیز باید در راستای کتاب به سایر کشورها معرفی شویم، عنوان کرد: این سخن بدین معنا نیست که از سینما و تئاتر غفلت کنیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را در این وزارتخانه و معاونت فرهنگی انجام می‌دهیم تا امور و روند آنها به سرعت انجام شود، گفت: تمام همت خود را می‌کنیم تا همه امور به گونه‌ای سهل‌الوصول باشد و از این رو در فرآیند بررسی، بیش از انتظار نیازمند وحدت رویه هستیم.

وزیر ضمن اشاره به اینکه همگان در هر مسئولیتی باید به تبلیغ و ترویج کتاب بپردازند، اضافه کرد: ناشران باید به بحث معرفی و هزینه تبلیغات توجه و آن را جزء هزینه‌های تمام شده کتاب تلقی و به آن اهمیت دهند؛ همچنین نویسندگان، مترجمان و مولفان باید بیش از اینها در مجامع و مجلسات حاضر و آثار خود را معرفی کنند.این مقام مسئول در سخنان خود با تأکید بر وظایف وزارتخانه مطبوعش افزود: ما هم وظیفه داریم موضوع معافیت مالیاتی را دنبال و با حمایت جدی دولت این مهم اجرایی خواهد شد.

حسینی در پایان گفت: باید برای ترویج کتاب و کتابخوانی از همه ابزارها استفاده کرد، در این مسیر باید به نشر دیجیتال توجه و فرمت صوتی کتاب‌ها را اجرایی کنیم تا افراد بیسواد و نابینا به راحتی از کتاب‌ها استفاده کنند، درست است که کتاب رسانه نخبگان است ولی بسیاری از کتاب‌ها می‌تواند مورد استفاده عموم مردم باشد.

 

 

* اسماعیلی: هفته کتاب سرآغازی برای انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی است

علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از بیستمین دوره هفته کتاب و برنامه‌ها اظهار داشت: برپایی مراسم اختتامیه برای کتاب معنا ندارد، بلکه این مراسم با هدف تجلیل از فعالان حوزه کتاب برگزار شده است و آغازی برای هرچه بیشتر و بهتر کار کردن در این حوزه به شمار می‌رود؛ هفته کتاب سرآغازی برای انس بیشتر مردم برای کتابخوانی و ورود کتاب به زندگی آنها به شمار می‌آید.

وی در راستای اهداف دور بیستم هفته کتاب عنوان کرد: تمام تلاشمان در بیستمین دوره هفته کتاب این بود که برنامه‌های حوزه کتاب را از تمرکز در هفته کتاب خارج و به گونه‌ای کتاب را در برنامه هر روز زندگی افراد منتقل کنیم.

اسماعیلی ضمن اشاره به برنامه‌های مهم هفته کتاب از برگزاری نمایشگاه‌ها سخن گفت و اینکه حمایت از خرید کتاب‌های عاشورایی و پیوند هفته کتاب با فرهنگ عاشورایی از دیگر اقدام‌های این معاونت در هفته کتاب به شمار می‌رود.

وی افزود: تلاش کردیم این فرهنگ را که تمام آسیب‌های فردی و اجتماعی افراد با تمسک به قرآن کریم حل می‌شوند، ترویج دهیم.

اسماعیلی با اشاره به جلسه هم‌اندیشی با ناشران اضافه کرد: راه اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ از دیگر موضوعات محقق شده در بیستمین دوره هفته کتاب بود و امیدواریم با راه اندازی این شورا همه مشکلات حوزه صنعت چاپ و نشر بررسی و حل شوند.

علی اسماعیلی هم سخنان خود را با این بیت که به اشتباه عنوان مصرع به آن نهاد برای حاضران خواند: «پرسیدم از هلال چرا قامتت خم است؟ آهی کشید و گفت ماه محرم است…»

 

* در این جلسه ابتدا رسانه ملی مورد توجه قرار گرفت و برگزیده‌های جشنواره کتاب و رسانه ملی نخست معرفی شدند.

 

* خبرگزاری فارس فعال‌ترین رسانه بیستمین دوره هفته کتاب معرفی شد.

 

 

* در این مراسم زوجی که مهریه خود را تنها چند جلد کتاب در نظرگرفته بودند حضور داشتند که کلیپی از سخنان آنها برای حاضران پخش و پس از آن از سوی وزیر ارشاد به همراه بن خرید کتاب دو سکه بهار آزادی هدیه گرفتند.

 

* کلیپ از بلندای البرز نیز از دیگر برنامه‌های پخش شده در آئین اختتامیه هفته کتاب بود.

 

 

* در این مراسم همچنین حمیدرضا برقعی شاعر آیینی کشورمان اشعاری درباره حضرت علی اکبر(ع) و واقعه کربلا قرائت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *