* افزایش 80هزار تومانی هزینه ارائه یک ساعت صندلی پرواز
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: نرخ سوخت ایرلاینها تا پیش از این 200 تومان بود که هماکنون به هر لیتر 700 تومان افزایش یافته است یعنی اگر به ازای هر مسافر متوسط 40 لیتر سوخت در یک ساعت پرواز مصرف شود این مابهالتفاوت برای هر ساعت صندلی پرواز و به ازای هر مسافر 20 هزار تومان است.
صادقی با بیان اینکه همچنین مابهالتفاوت نرخ ارز 1226 تومانی و 3 هزار تومانی نیز در شرایط فعلی باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: دولت از این به بعد ارز مرجع به ایرلاینها اختصاص نمیدهد ضمن آنکه ارز اتاق مبادلات ارزی مشکلی از ایرلاینها برطرف نمیکند زیرا مصرف ارز شرکتها روزانه بوده و دریافت ارز بدین صورت در اتاق مبادلات مشکل است.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه 70 درصد هزینههای یک ایرلاین ارزی است، یادآور شد: مابهالتفاوت ارز 1226 تومانی با ارز 3 هزار تومانی برای هر مسافر در یک ساعت صندلی پرواز 60 هزار تومان است؛ با احتساب 20 هزار تومان مابهالتفاوت نرخ سوخت و 60 هزار تومان مابهتفاوت نرخ ارز در حال حاضر یک ساعت صندلی پرواز برای ایرلاینها 80 هزار تومان بیشتر از زمانی که سوخت 200 تومان و ارز 1226 تومان بود هزینه دارد و این در حالی است که نرخ بلیت تنها 65 درصد افزایش یافته است.
* افزایش 100 درصدی هزینه ناوبری ایرلاینها
صادقی تصریح کرد: هزینه ناوبری که دولت از ایرلاینها دریافت میکند هم در سال جاری بیش از 100 درصد افزایش یافت بنابراین این افزایش، هزینه ایرلاینها را بیشتر کرده است.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: البته در این میان افزایش دستمزد پرسنل، رشد نرخ هزینههای عمومی نظیر آب و برق، رشد هزینه تهیه کیترینگ و افزایش قیمت دیگر خدمات فرودگاهی نیز به ایرلاینها فشار میآورد.
* کیفیت پایینتر سوخت هواپیما نسبت به بنزین خودرو؛ همنرخ بودن تخصصی نیست
این کارشناس حمل و نقل هوایی تصریح کرد: معلوم نیست چرا سوخت هواپیما که از نظر کیفیت پایینتر از بنزین معمولی است و در حد نفت سفید است از این پس باید با قیمت بنزین معمولی یعنی هر لیتر 700 تومان به ایرلاینها ارائه شود.
* افزایش توقعات انتظاری مسافر با رشد 70 درصدی نرخ بلیت
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: با ذکر تمامی موارد گفته شده و یک حساب سرانگشتی، میتوان به این نتیجه رسید که رشد 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما به جیب ایرلاینها نمیرود بلکه حتی توقع انتظاری هم برای مردم ایجاد کرده است در حالی که این افزایش قیمت تنها جبران افزایش نرخ سوخت و مابهالتفاوت نرخ دلار است.
مدیر عامل سابق ایران ایرتور ادامه داد: اگر دولت درصدی را برای افزایش قیمت بلیت محاسبه میکرد و نرخها را افزایش میداد اما به ایرلاینها ارز مرجع 1226 تومانی همراه با سوخت 200 تومانی ارائه میداد، شاید این افزایش 65 درصدی کمکی به پا گرفتن صنعت حمل و نقل هوایی بود.
این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: لازم بود دولت در کنار ثابت نگهداشتن نرخ سوخت برای ایرلاینها و ارائه ارز مرجع به آنها و یا در نظر گرفتن مابهتفاوت نرخ ارز، درصدی نیز برای توسعه، آموزش و افزایش کیفیت خدمات و ایمنی ایرلاینها در نرخ جدید بلیت، اختصاص میداد.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: دولت میخواست با این افزایش نرخ بلیت تنها توازنی برای ایرلاینها در قبال افزایش نرخ سوخت و افزایش نرخ ارز برقرار کند.
* کاهش مسافران حمل و نقل هوایی با افزایش نرخ بلیت
مدیر عامل سابق ایران ایرتور تصریح کرد: این افزایش 70 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی همچنین موجب شد مسافران حمل و نقل هوایی تا حدی کاهش یابد زیرا برخی مسافران جزو کثیرالسفرها نبودند و تنها برای سفرهای تفریحی و گردشگری از این مدل حمل و نقلی استفاده میکردند که با این افزایش قیمت به سوی دیگر شقوق حمل و نقل سوق یافتهاند.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: در واقع هماکنون شرایطی پیش آمده است که ایرلاینها در کنار کاهش درآمد، با کاهش مسافر هم مواجه شدهاند؛ یعنی اگر ظرفیت تکمیل صندلی ایرلاینها تا پیش از این 80 درصد بوده است، از این پس به دلیل کاهش قدرت خرید مردم سیر نزولی خواهد داشت.
این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در تمام دنیا به عنوان حمل و نقل گران اما ایمن مطرح است، اضافه کرد: البته در این صنعت مسافر واقعی به دنبال نرخ خدمات و کیفیت مطلوب است و هزینه سنگین آن را میپردازد.