مشاور عالی معاون رئیس‌جمهور گفت: هرچند افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما ناخوشایند است اما با توجه به سهم 10 درصدی هواپیما در سفرها، این افزایش نمی‌تواند موجب تأثیر چشمگیری بر کاهش رونق گردشگری شود.

خبرگزاری فارس: افزایش نرخ بلیت هواپیما گردشگری را از پا درنمی آورد/ دستور ویژه برای سفرهای قسطی

مجید ابوالفتحی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره اجرای طرح افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما در کشور و اثر منفی آن بر گردشگری داخلی اظهار داشت: هواپیما تنها یکی از وسائل حمل و نقل مسافر به حساب می آید و بر اساس آمارها مشاهده شده که در ایام پرسفر در سال تنها کمتر از 10 درصد مسافرت ها از طریق حمل و نقل هوایی انجام می شود. ضمن آنکه با در نظر گرفتن یک فرآیند کامل سفر از منظر هزینه های مربوط به آن می توان مجموع هزینه های حمل و نقل، اقامت، خوراک و سایر هزینه ها را قیمت تمام شده یک سفر دانست که تغییرات آن تابعی از تغییرات هر یک از این فاکتورها است.

وی ادامه داد: بنابراین نباید با قطعیت گفت که تنها افزایش قیمت بلیت هواپیما یعنی همان افزایش هزینه های حمل و نقل در برخی از سفرها، می تواند قیمت تمام شده سفر را بالا برده و در نتیجه صنعت گردشگری را از پا درآورد، بلکه باید دید آیا می توان این افزایش قیمت بلیت را در سایر فاکتورهای یک پکیج هزینه ای سفر جبران کرد و به تبع آن قیمت تمام شده سفر را تثبیت کرد یا خیر؟ که طبیعتاً با اعمال مدیریت های صحیح این مهم قابل اجراست.

 

 

مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی صنعت گردشگری در کشور معتقد است در شرایط فعلی نباید هیچ گونه افزایش قیمتی در هزینه های سفر صورت پذیرد، تصریح کرد: هرگز نمی توان افزایش قیمت تمام شده را نیز برای شرکت های هواپیمایی نادیده گرفت.

هواپیمایی به کاهش هزینه سفر کمک کند

مدیرکل اسبق دفتر نظارت بر شرکت های حمل و نقل هوایی سازمان هواپیمایی کشور تأکید کرد: انتظار می رود سازمان هواپیمایی کشور در جایگاه متولی اصلی صنعت حمل و نقل هوایی با الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته جهان و راه اندازی Low Cost Carrier که امروزه در تمام دنیا به عنوان یک روش کارآمد برای ارزان شدن سفر مورد استفاده قرار می گیرد، به پایین آوردن هزینه های سفر در ایران کمک کند.

ابوالفتحی در توضیح این راهکار گفت: Low Cost Carrier پکیج های ارزان قیمت در حمل و نقل هوائی است که در آن بلیت های ارزانتر برای برخی پروازها در ساعات نه چندان مطلوب سفر، بدون داشتن کترینگ یا پذیرایی در هواپیما و با هواپیماهای قدیمی تر به مسافران ارائه می شود و در این شرایط برخی از مسافران که ارائه سرویس کترینگ و نیز نوع هواپیما برای آنها از اهمیت چندانی برخوردار نیست می توانند برای ساعات غیر از پیک سفر با خرید بلیت ارزانتر، سفری ارزان را تجربه کنند.

مشاور معاون رئیس جمهور با اشاره به این موضوع که هرچند افزایش نرخ بلیت هواپیما ناخوشایند و تأثیرگذار است اما نمی تواند موجب تأثیر چشمگیری در کاهش رونق گردشگری در کشور شود از اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص خبر داد.

 

دستور پیگیری لیزینگ سفر برای کاهش فشار اقتصادی به مردم

ابوالفتحی به دستور ویژه سیدحسن موسوی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاونت گردشگری اشاره کرد و گفت: در این دستور به تعامل هر چه سریعتر با بانک های عامل به منظور اقدام عاجل در عملیاتی تر و ملموس تر کردن لیزینگ سفر در جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم و تسهیل سفر برای آنها، تاکید شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که تورگردان ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی کشور با ارائه پکیج های مفرح و مناسب به همراه طولانی تر کردن مدت پرداخت از سوی مشتری، بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما را برای هموطنانی که قصد استفاده از حمل و نقل هوایی در سفرهای خود را دارند، مرتفع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *