شش ماه پیش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشته بود که از میان ۹ نفر عضو شورای دفاعی اسرائیل، اکثریتشان با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفند

به گزارش شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، نخست وزیر این کشور در سال ۲۰۱۰ از نیروهای نظامی اسرائیل خواسته بود برای حمله نظامی به ایران آماده شود ولی این اقدام به علت بروز اختلاف در داخل دولت عملی نشده است.

این شبکه گفت که در آن زمان، فرمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اهود باراک وزیر دفاع وقت اسرائیل برای آمادگی نظامی به منظور حمله به ایران، با مخالفت گبی اشکنازی فرمانده سابق ارتش و مئیر داگان رئیس سابق موساد مواجه شده است.

شش ماه پیش نیز روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشته بود که در میان ۹ نفر عضو شورای دفاعی اسرائیل، اکثریت آنها با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفند.

این روزنامه بنی گانتس فرمانده ارتش اسرائیل و تامیر پاردو رئیس موساد را از جمله مقامات ارشدی معرفی کرده بود که موافق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نیستند.

شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل در گزارش اخیر خود تاکید کرده که ژنرال اشکنازی در توجیه مخالفت خود با حمله به ایران گفته است که چنین حمله ای می تواند “به یک درگیری گسترده بینجامد که کنترل تبعات آن برای این کشور ممکن نباشد.”

در بخشی از این گزارش، اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل می گوید که گبی اشکنازی به نخست وزیر این کشور اعلام کرده که نیروهای نظامی اسرائیل برای حمله موفقیت آمیز علیه تاسیسات هسته ای ایران آمادگی ندارند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، از مدافعان حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران است ولی این موضع او، با مخالفت گروهی از مسئولان سابق و فعلی سیاسی و نظامی این کشور مواجه شده است.

افرایم هلوی از روسای سابق موساد، ایهود اولمرت نخست‌ وزیر سابق اسرائیل، شائول موفاز رییس حزب کادیما و یووال دیسکین رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بث) از جمله کسانی هستند تاکنون، مخالفت‌های تندی را با اظهارات آقای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در زمینه حمله به ایران صورت داده اند.

“به گفته شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، فرمان دو سال پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اهود باراک وزیر دفاع وقت اسرائیل برای حمله به ایران، با مخالفت گابی اشکنازی فرمانده سابق ارتش و مئیر داگان رئیس سابق موساد مواجه شده است”
آقای هلوی سه ماه پیش هشدار داد که اقدام نظامی علیه ایران، ممکن است “برای یک قرن” اسرائیل و کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که ایران به اشتباه فکر می کند که می تواند به طور نامحدود به مذاکرات ادامه دهد و از گزند اقدام نظامی در امان باشد.

به فاصله اندکی از هشدار این مقام اسرائیلی، نتایج یک نظرسنجی منتشر شد که نشان می داد ۵۶ درصد از مردم اسرائیل معتقدند که این کشور برای درگیری نظامی با ایران آماده نیست.

مقام های ایرانی می گویند که برای مقابله با حمله نظامی احتمالی اسرائیل آمادگی کافی دارند.

اسرائیل و کشورهای غربی، ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای هسته‌ای متهم می کنند اما ایران ضمن رد این اتهام، می گوید که برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.

منبع بی بی سی

One thought on “چرا اسراییل به ایران حمله نکرد ؟”
  1. اسراییل حتما فهمیده که با آقا امام رضا(ع) نمیشه در افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *