به این فکر افتادیم تا با نادیده گرفتن فضای قالب مصلی و سوژه های معمول خبری، یک گپ و گفتمان ساده و البته فرهنگی داشته باشیم، با هر چهره آشنایی که مهمانمان شد. چه وزیر، چه نماینده، چه بازیگر، چه مربی ورزشی، چه مجری و..
مشرق – بالاخره نمایشگاه مطبوعات سال 91 با تمام اتفاقات خاص خود به پایان رسید. هشت روز تعامل مردم با رسانه ها، هشت روز دویدن خبرنگاران به دنبال چهرهای شاخص مملکت برای چند دقیقه گپ و گفت در غرفه های مختلف، هشت روز خودنمایی روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری ها با انواع و اقسام ادا و اصول ها برای جذب مخاطب بیشتر، و هشت روز حاشیه و ضبط صدا و دوربین های یوغور!

ما ولی خیلی دنبال این جار و جنجال ها نبودیم. نه دوربین با لنز یک و نیم متری داشتیم، نه غرفه ای دراندشت با 200 تا صندلی شیک و مانیتورهای غول پیکر! دنبال این مسئول و آن بازیگر هم نبودیم. بیشتر دلمان می خواست با مخاطبانمان باشیم و حرفهای آنها را بشنویم. اما در این میان به این فکر افتادیم تا با نادیده گرفتن فضای قالب مصلی و سوژه های معمول خبری، یک گپ و گفتمان ساده و البته فرهنگی داشته باشیم، با هر چهره آشنایی که مهمانمان شد. چه وزیر، چه نماینده، چه بازیگر، چه مربی ورزشی، چه مجری و..

هر روز تقریبا با یک نفر گپ زدیم و این شد ماحصل مهمان نوازی ما در غرفه مشرق:

*آخرین باری که به سینما رفتید چه زمانی بود و چه فیلمی را تماشا کردید؟

احمد نجفی: یک ماه قبل در اکراین به سینما رفتم. یک فیلم روسی بود به نام دنیای وارونه البته چیز زیادی از ان فیلم نفهمیدم و فقط به خاطر صدا و تصویر مطلوب و فناوری به روز آن سینما ترقیب به تماشا شدم.

مجید جلالی: سینما خیلی وقت هست که نرفتم و واقعا یادم نیست چه فیلمی دیدم. اما بیشتر علاقه مند به فیلم های مستند هستم. کمی هم به فیلم های تاریخی گرایش دارم.

محمد حسین رجبی: فکر می کنم فیلم دوئل بود. همان زمانی که اکران شد به اصرار فرزندانم برای تماشا به سینما رفتیم. بعد از آن دیگر یادم نمی آید سینما رفته باشم.

سردار سید علی محمد سلامی: حدود 4 ماه پیش یک فیلم طنز را در سینما پردیس دیدیم. اما عنوانش در خاطرم نیست.

جواد شمقدری: فیلم که زیاد می بینم. (از همکار خود می پرسد: آخرین بار کجا رفتیم؟)…ما در جشنواره فجر تمام فیلم ها را دیدیم. با مردم هم البته زیاد فرصت نمی کنیم به تماشای فیلم بنشینیم. اما در طول سال فیلم زیاد می بینم. یادم آمد! شهری که نمی خوابد یک فیلم خارجی زبان بود.

حسینعلی شهریاری: آخرین بار فیلم شور شیرین را در سینما دیدم و واقعا لذت بردم. خانواده را هم تشویق کردم به تماشای آن بروند.

سید علی ضیا: امسال خیلی فرصت نشد به سینما بروم. چون تمام فیلم های خوب را در جشنواره دیده بودم. امسال فقط کلاه قرمزی را دیدم.

حسین شیخ الاسلامی: آخرین فیلمی که دیدم شکارچی شنبه بود که آنهم در تلویزیون دیدم. در سینما همان فیلمی را دیدم که ماجرای یک گاوصندوق بود در جبهه و جنگ (دوئل)

عماد افروغ: آخرین بار فیلم میم مثل مادر را با دعوت خود مرحوم ملا قلی پور تماشا کردم. که او را در اغوش  گرفتم و خیلی هم تبریک گفتم. ایشان فکر می کرد فیلمش خوب از کار در نخواهد آمد. اما واقعا فیلم خوبی بود.

* چند کتاب خوب به مخاطبان ما معرفی کنید.

احمد نجفی: یک کتاب هست به نام 3 سال در ایران نوشته کنت گوبینیو که چند بار مطالعه کردم. کتابی هم هست درمورد دفاع مقدس که نامش را فراموش کردم. این کتاب متعلق به بخش فرهنگی فارابی است. وقتی به شهرستان می روم  آرامش دارم، آن را میخوانم

اثری درباره کوروش کبیر هست که نویسنده ای فرانسوی آن را نوشته و نگاه تازه ای به زندگی کوروش از آغاز پایین دارد. این که چقدر مستند و نزدیک به واقعیت هست را نمیدانم. اما من خیلی دوستش داشتم.

عموی من آقای سید محمد باقر نجفی، کتابی نوشته به نام شاهنامه های ایران. برداشتی تحلیلی است از آزادی، آز، نیاز، بدبختی، دروغ، فقر و …

مجید جلالی: کتاب های هنر جنگاوری، هنر حرفه ای و بدن سازی نوین را پیشنهاد می کنم.

محمد حسین رجبی: کتابی هست برای شیعیان حقیقی به نام المراجعات، که با عنوان رهبری امیر المومنین به فارسی ترجمه شده و نوشته علامه شرف الدین هست. به نظرم خواندن ان برای تمام شیعیان واجب و لازم است. اثر دیگری را معرفی می کنم تحت عنوان الغارات از ابراهیم بن محمد سقفی. که مربوط به دوره خلافت امام علی (ع) بوده و بسیار خواندنی و جذاب هست.

در کل هر کتابی که مربوط به وقایع صدر اسلام باشد، دانستن و خواندن آن لازم است.

سردار سید علی محمد سلامی: راستش مطالعات ما خیلی در قالب کتاب نیست، بلکه نشریه است و توسط گروه های عقدیتی در اختیار ما قرار می گیرد. هر هفته ما یک نشریه عقیدتی در قالب سیاسی و فرهنگی به دستمان می رسد.

جواد شمقدری: یکی شرح اسم هست، کتابی درباره زندگی نامه مقام معظم رهبری. یکی هم سفر نامه شاردن به که به جوانان توصیخ می کنم مطالعه کنند. و یکی هم کتابی تحت عنوان “در تدارک جنگ بزرگ”.

حسینعلی شهریاری: کتاب “دا” را در حال حاضر مطالعه می کنم. همچین “پایی که جا ماند” را به سفارش مقام معظم رهبری در حال مطالعه هستم.

سید علی ضیا: کتاب برای چه سنی؟ من برای 14 تا 20 سال کتاب دنیای صوفی را پیشنهاد می کنم. به سنین بالاتر هم ناطور دشت، کافه پیانو و کتابی از ابوتراب خسروی به نام اسفار کاتبان را معرفی می کنم برای مطالعه.

حسین شیخ الاسلامی: معمولا روزنامه ها  و سایت ها و شبکه های اخبار خارجی را رصد می کنم. یعنی وقتی سر کار می روم، 25 تلویزیون خارجی را نگاه می کنم. اما کتاب خوب اگر بخواهم معرفی کنم، کتاب حضرت امام درباره فلسطین است و کتاب دیگری از ایشان درباره آمریکا شیطان بزرگ. در رابطه با جنگ نرم هم چند اثر مطالعه کردم.

عماد افروغ: کتاب فلسفی هم می توانم نام ببرم؟ یکی “هستی در اندیشه فیلسوفان”، نوشته اتین ژیلسون هست. “ماجرای فکر فلسفی جهان اسلام را هم گیشنهاد می کنم که دکتر دینانی تالیف کردند و همین طور کتابی تحت عنوان درامدی بر حکمت صدرایی که نوشته آقای عبد الرسول عبودیت هستش.

* چند شخصیت برجسته فرهنگی نام ببرید.

احمد نجفی: در میان قدیمی ها من مخلص شمس هستم و سعدی و فردوسی. در مورد امروزی ها هم نظری ندارم.

مجید جلالی: حافظ را خیلی دوست دارم. از اشعارش لذت می برم. اما نمی توانم آنها را حفظ کنم. همین طور رباعیات خیام و اشعار سهراب سپهری.

محمد حسین رجبی: اجازه بدهید من به این سوال پاسخ ندهم. چون با توجه به معیارها و ملاک های بنده، ممکن است این شخصیت ها انگشت شمار باشند و اگر من در نام بردن اشخاص مد نظرم نام کسی را فراموش کنم، ناراحتی به وجود بیاید. البته می توانم یک نفر را معرفی کنم که از هر شخصیتی فرهنگی تر بوده و جزو عنایات خداوند متعال به ما هست: مقام معظم رهبری.

جواد شمقدری: این سوال رو از من نپرسید…من ازچند شخصیت قدیمی نام می برم، جلال آل احمد، شهید مطهری و دکتر شریعتی.

حسینعلی شهریاری: چه سوال سختی! آقای دکتر حداد عادل را بسیار قبول دارم. همچین دکتر رحیم پور ازغدی که معمولا سعی می کنم برنامه های ایشان را از تلویزیون دنبال کنم.

سید علی ضیا: واقعیت این است که من تمام نویسنده های ایرانی را دوست دارم، مخصوصا ابوتراب خسروی. در میان خوانندگان پاپ عاشق صدای علیرضا عصار هستم. در سینما هم به آثار حاتمی کیا خیلی علاقه مندم و از طرفی هم طرفدار پروپا قرص مسعود کیمیایی هستم.

*اگر به جای وزیر ارشاد بودید، در حوزه فرهنگ چه اقداماتی انجام می دادید؟

محمد حسین رجبی: اگر وزارتی که نامش فرهنگ و ارشاد اسلامی است واقعا اسلامی بود و اگر ما پاینبند سوگندمان بودیم، این اوضاع را امروز در جامعه نمی دیدیم. من انتقاد شدیدی دارم نسبت به عملکرد فرهنگی این وزارت. در چند دوره اخیر. اینها درست و دقیق به وظایف خود عمل نکردند. به نظرم حتی مجلس هم کوتاهی کرده است.

حسینعلی شهریاری: فکر می کنم در این زمینه باید واقع بینانه و با طمانینه رفتار کرد. حوزه فرهنگ و هنر، جایی نیست که با زور و ضرب و شتم بتوان کاری از پیش برد. ضمن این که اعتقاد دارم با کسانی که خطوط  قرمز را رعایت نمی کنند باید به شدت برخورد کرد.

حسین شیخ الاسلامی: خیلی عقلم در این زمینه قد نمی دهد.

عماد افروغ: الحمد الله که نیستم. اما اگر خدایی نکرده این اتفاق افتاد، همان فعالیت هایی که قبلا در مجلس دنبال می کردم را ادامه می دهم.

*آیا به تهاجم فرهنگی اعتقاد دارید؟

احمد نجفی: به تهاجم فرهنگی شدیدا اعتقاد دارم. نبردی است که خیلی خوب علیه ما به راه افتاده و متاسفانه امروز ما درگیر دعواهای درون گروهی هستیم. پس از 20 سال زندگی در خارج از کشور، می فهمم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. باید به فکر مقابله باشیم. نمونه اخرش فیلم بن افلک به نام آرگو، که با مخارج کلان علیه کشور ما ساخته شده است. اما ما چه کردیم؟ ما چه تدبیری اندیشیدم؟ ما چه راه حلی داشتیم؟ هیچ!

مجید جلالی: بله اعتقاد دارم. اما این چیزی نیست که فقط ما با آن مواجه باشیم. کشور های زیادی با تهاجم فرهنگی درگیر هستند.

محمد حسین رجبی: بله! تهاجم فرهنگی بخشی از ابزار دشمن در جنگ نرم است و از آغاز انقلاب همراه با جنگ سخت، علیه ما استفاده شده است. منتها تا زمانی که مسئولان ما همگام با رهبری نظام در مسیر حق و حقیقت بودند، ما مشکلی در این زمینه نداشتیم. اما زمانی که ضعف نشان داده شد و درهای مملکت را به روی مذاهب مختلف غربی گشودیم، این شیوه تهاجم دشمن، تا حدودی به موفقیت رسید. فعلا با هشدارها و تدابیر رهبر انقلاب در حال مهار این ماجرا هستیم.

سردار سید علی محمد سلامی: بله صد در صد.

جواد شمقدری: بله اعتقاد دارم. البته این روزها دیگر تهاجم فرهنگی نیست. بلکه شبیخون فرهنگی است.

حسینعلی شهریاری:  قطعا اعتقاد دارم. این چیزی است که مقام معظم رهبری صراحتا آن را عناون کرده اند و اگر کسی بلگوید اعتقاد ندارم، مطمئنا از مسائل مهم جامعه بی خبر است.

حسین شیخ الاسلامی: خیلی عقلم در این زمینه قد نمی دهد.

بله حتما معتقدم. ما همه نوع درگیری با رژیم اشغالگر قدس و آمریکا داریم. اما تعیین کننده ترین آنها همین تهاجم فرهنگی است.

عماد افروغ: بله. اما نمی دانم چرا ما تهاجمی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *