عضو شورای سیاست‌گذاری مد و لباس گفت: شبکه یکپارچه مد و لباس «شیما» به‌منظور یکپارچه‌سازی تجاری و حفظ مالکیت معنوی طراحان در بنیاد ملی مد و لباس اجرایی شد.

فارس، قبادی در نشست خبری صبح امروز که در تالار وحدت برگزار شد گفت: قانون ساماندهی مد و لباس در سال 85 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، قانون‌گذار با نگاه جامع لباس را به عنوان یک محصول فرهنگی تعریف کرد که نیازمند حمایت است.

وی افزود: ماده 2 قانون بر ترویج الگوی اسلامی-ایرانی تأکیدات زیادی کرده است تا از رواج نمادهای غیر ملی و غیراسلامی جلوگیری شود. نگاه جامعی که در کنار نمادهای دولتی، سازمان‌های حاکمیتی، انجمن‌های صنفی در حوزه طراحان وتولیدکنندگان باید صورت گیرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری مد و لباس با بیان اینکه این بیناد در نیمه اول سال جاری تشکیل شد، اظهار داشت: فعالیت‌های اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس را باید عملیاتی کرد. در این زمینه اتحادیه سراسری پوشاک ایران تا کنون با ما همکاری زیادی داشته است. اگر بنا داریم کار فرهنگی انجام شود باید استفاده از تشکل‌های غیر دولتی را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برای برگزاری نمایشگاه مد و لباس آبان‌ماه سه نشست برگزار کردیم تا با آسیب‌سنجی‌های موجود از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشیم. در ابتدا نشستی با طراحان علمی کشور داشتیم سپس با طراحان صحنه و لباس نمایشی که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت می‌کنند و پس از آن یک نشست تخصصی با اساتید دانشگاه برگزار کردیم که این نشست‌ها برآیند خوبی برای ما داشته است.

قبادی با اشاره به نگاه به طرح اولی‌ها خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه از طرح‌ اولی‌ها حمایت می‌شود و مشارکتی در این بخش داریم.

وی ادامه داد: تجاری‌سازی بحث مهمی است که طی نشستی با تولیدکنندگان مد نظر قرار گرفت و قرار شد، کارگروه‌هایی در این نمایشگاه تشکیل شود. مزیت‌سازی در بحث مد و لباس سالهاست که رویه ناقصی را پیموده و تا کنون در عرصه تولید مشکلات زیادی را داشته‌ایم.

عضو شورای سیاست‌گذاری مد و لباس با اشاره به اینکه کدگذاری یکی از برنامه‌های ما برای یکپارچه‌سازی و تجاری سازی مد و لباس است، خاطرنشان کرد: لباس‌ها باید با همان شؤونی که در فرهنگ ما دارند شماره شناسه دریافت کنند. لباس سومین مجموعه‌ای است که پس از کتاب و موسیقی کد شناسانه دریافت کرده است.

وی افزود: لباس‌ها و محصولاتی که در این دوره از جشنواره در بخش فروش قرار می‌گیرند با در اختیار داشتن کد شیما هستند و سیستم فروش به صورت متمرکز درآمده است.

فروش نمایشگاهی تنها به منظور ارائه الگوی استاندارد از نحوه تبدیل یک طرح به تولید است و بخش درآمدزایی مد نظر نیست.

قبادی با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته بخش فروش نداشته‌اند توضیح داد: در یکی از بخشهای نمایشگاه فروش محصولات مد نظر قرار گرفته شده که در این بخش لباس‌های مناسب برای محیط اجتماعی و همچنین لباس‌هایی برای مراسم خصوصی با حضور طراحان به فروش می‌رسد.

وی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را حرکت رو به جلو برای تولید سهم بازار در تجاری‌سازی محصولات خواند و گفت: نمایشگاه امسال با هدف‌گذاری بهار سال 92 برگزار شده تا بتواند به موقع سهم خود را در تولید ایفاء کند. محصولات و نمونه‌هایی که ارائه شده‌اند برای الگوسازی و تجاری‌سازی برای فصل بهار هستند.

قبادی ادامه داد: منافع مادی طراحان نیز مد نظر قرار گرفته و بسترسازی‌هایی در این عرصه صورت گرفته است.

وی در توضیح شبکه یکپارچه‌سازی مد و لباس توضیح داد: بنیاد ملی مد و لباس وظیفه استاندارد سازی محصولات را بر عهده دارد. منافع طراحان و مصرف‌کنندگان باید همواره مد نظر قرار گیرد. یکی از اهداف این طرح جلب شدن توجه مردم به این است که لباسی را که خریداری می‌کنند آیا مطابق قوانین اسلامی ایران هستند یا نه.

قبادی به جایگاه و نقش مد و لباس به عنوان محصول فرهنگی اشاره کرد و توضیح داد: بهتر است در خبرگزاری‌ها بخشی را برای مد و لباس در نظر بگیریم و بنیاد ملی مد و لباس می‌تواند ارتباط میان رسانه‌ها و تولیدکنندگان، طراحان و بدنه‌سازی لازم را ایفاء کند. آمادگی هرگونه کمکی را در این عرصه به رسانه‌ها داریم.

به گفته وی کتابچه مجموعه قوانین و مقررات مد و لباس در دست تهیه است و در شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای فرهنگ استانها به صورت تلویحی به مد و لباس اشاره شده است که این نشان ‌دهنده اهمیت موضوع پوششی است.

عضو شورای سیاست‌گذاری مد و لباس گفت: فضایی که به این دوره از نمایشگاه اختصاص داده شده گسترده‌تر از سال گذشته است همچنین طرح‌هایی که توسط طراحان به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شده نشان‌دهنده اثرگذار بودن برگزاری این نمایشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: تفکیک بین لباس اجتماعی و لباس مجلسی در این نمایشگاه مد نظر قرار گرفته شده و چیدمان آثار به صورت حرفه‌ای توسط خود طراحان صورت می‌گیرد.

قبادی در پاسخ به پرسشی خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جلسه توجیهی با مقامات انتظامی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حتماً جلسه توجیهی با مقامات انتظامی خواهیم داشت و شناسه شیما در حاشیه داخلی مانتو نصب می‌شود. در تهیه این شناسه وزارت صنعت و معدن به عنوان متولی ایران کد با ما همکاری داشته است و صدور این شناسه توسط خود بنیاد ملی مد و لباس صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *