نشست خبری مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار برگزار و اهداف و برنامه‌های یک ساله این شرکت تشریح شد.

 

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن قالیباف اصل که به تازگی از سوی هیات مدیره به مدت دو سال در سمت خود ابقا شده است به عملکرد بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه نسبت به ابتدای سال 15 درصد رشد کرده و به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است.همچنین شاخص کل بورس 12 درصد رشد داشته و به 28 هزار و 966 واحد رسیده است.

 

وی ادامه داد: حجم کل معاملات بورس در حال حاضر 9 هزار میلیارد تومان است که هزار و 800 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات بر خط بوده که نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این‌که آخرین سود پیش بینی شده شرکت‌ها 15 درصد رشد داشته و به 23 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون دو شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و بیمه ملت در بورس تهران پذیرش شده‌اند و سیمان آبیک نیز پذیرفته شده که به زودی در بورس عرضه می‌شود.

 

 

قالیباف به عرضه هلدینگی خلیج فارس اشاره کرد و افزود: اقدامات زیادی برای عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران انجام شده است و در حال حاضر منتظر ثبت افزایش سرمایه این شرکت بزرگ در سازمان بورس هستیم تا وضعیت آن مجددا در هیات پذیرش بررسی شود.

 

 

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون 20 شرکت شرایط بورس را از دست داده‌اند و به فرابورس منتقل شده‌اند افزود: شرکت خوارزمی به تازگی از فرابورس به بورس منتقل شده و سهام آن در بورس تهران درج شده است.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون اوراق مشارکت شهرداری شیراز و سایپای کاشان در بورس پذیرفته شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون میز صنعت سیمان و خودرو به منظور بررسی مشکلات این صنایع در بورس تهران برگزار شد.

 

وی در ادامه این نشست اهداف کلان شرکت بورس را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد:‌ شرکت بورس براساس مصوبه هیات مدیره هفت اهداف کلان را متصور بوده و در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

 

به گفته قالیباف ، به کارگیری مقررات و رویه موثر برای حفظ سلامت بازار و حقوق سهامداران، تامین و گسترش بازار سرمایه، تسهیل و گسترش دسترسی به بازار، توسعه دانش مالی در کشور، نظام روابط سرمایه‌گذاری و دستورالعمل حسابرسی، توسعه مستمر دارایی فیزیکی و سرمایه انسانی و خلق ارزش برای سهامداران شرکت بورس از اهداف کلان این شرکت است.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به برنامه شرکت بورس در حوزه پذیرش اشاره کرد و افزود:‌سال گذشته دو سمینار اثرگذار با عنوان توسعه تامین مالی و فرصت‌های تامین مالی از طریق بورس برگزار شد که در جریان آن هفت شرکت غیر اصل چهل و چهاری سال گذشته در بورس تهران پذیرفته شد.

 

وی ادامه داد: امسال نیز کاریابی و شناسایی ناشران معتبر جزو برنامه‌های بورس است که با جدیت دنبال می‌شود زیرا دستورالعمل بورس دستورالعملی است که اجازه نمی دهد هر شرکتی وارد این بازار شود تا زمانی که شرکت از کیفیت مناسب و ساختار مالی مطلوب برخوردار باشد.

 

قالیباف با بیان این‌که ناشران را تشوق می کنیم که وارد بورس شوند عنوان کرد: با تمام هلدینگ های سرمایه‌گذاری مذاکره کرده ایم تا شرکت‌های زیر مجموعه خود را وارد بورس کنند که در این راستا اخیرا جلسه‌ای با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برگزار و قرار شد این شرکت هلدینگ‌های زیر مجموعه خود را وارد بورس کنند.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از توسعه اوراق مشارکت با آپشن‌های جدید خبر داد و افزود:‌ پذیرش اوراق مشارکت و تقویت این ابزار از برنامه‌های دیگر شرکت بورس است تا شاهد حضور اوراق مشارکت دولتی و غیر دولتی بیشتری در بازار سرمایه باشیم.

 

وی اضافه کرد: احساس ما این است که اگر بتوانیم بازار سرمایه را توسعه دهیم باید اوراق جدید را به بازار عرضه کنیم که همکاران شرکت بورس از ابتدای سال روی اوراق مشارکت قابل تبدیل بررسی کرده‌اند تا اوراق مشارکت با آپشن‌های جدیدی ایجاد شوند که این امر باعث توسعه بازار سرمایه می‌شود.

 

قالیباف در ادامه طبقه بندی شرکت‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: هر جایی که احساس شود شرکت‌های بورسی شرایط پذیرش را از دست داده‌اند به هیات پذیرش پیشنهاد می‌دهیم که اگر شرکتی لغو پذیرش می‌شود در بازار فرابورس قابل معامله باشد که در این راستا 20 شرکت از بورس لغو پذیرش شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شده‌اند.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد:‌هر شرکتی که شرایط بازار را از دست داده باشد به تابلوی پایین‌تر منتقل می‌شود و شرکت‌هایی که شرایط بالایی از پذیرش را احراز کنند این فرصت را پیدا می کنند که از فرابورس به بورس منتقل شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های شرکت بورس که با جدیت دنبال می‌شود برندسازی در بورس است زیرا شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند انتظار دارند که تامین مالی آن‌ها تسهیل شوند.به همین منظور قرار است بانک‌ها به شرکت‌های بورسی تسهیلاتی ارائه دهند.

 

قالیباف توضیح داد: با برخی بانک‌ها وارد مذاکره شدیم تا به شرکت‌های بورسی تسهیلات ارائه دهند زیرا شرکت‌های بورس از کیفیت بالایی برخوردارند و باید به آن‌ها کمک شود.

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه عنوان کرد:‌در حوزه ابزار جدید مطالعات زیادی انجام شده و جزو برنامه‌های شرکت بورس است که به طور دائم پیگیری می شود تا تنوع مطلوبی در ابزارهای بورس بوجود آید.در این راستا اوراق مشارکت جزو ابزارهای جدید است که مطالعه و امکان سنجی اوراق مشارکت با اختیارات خاص باعث تنوع در حوزه اوراق بدهی می‌شود.

 

وی یادآور شد: توسعه نرم افزار معاملات قرارداد آتی و نرم افزار اوراق اختیار سهام از دیگر برنامه‌های شرکت بورس است که سال گذشته مطالعات آن انجام شد و دستورالعمل اوراق اختیار معامله مورد تصویب قرار گرفت که درحال حاضر در خصوص نرم افزار آن مطالعاتی در حال انجام است.

 

قالیباف ادامه داد: از دیگر برنامه‌های شرکت بورس در سال جاری امکان سنجی و مطالعات اوراق سلف سهام در بورس تهران است که به نقدشوندگی سهام کمک می کند.در این راستا دستورالعمل آن به سازمان بورس ارسال شده و در کمیته فقهی سازمان مورد بررسی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *