رسانه های اسراییل ماه‌ها پیش از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین حزب الله در آسمان سرزمین‌های اشغالی نسبت به نیروی هوایی توانمندی مقاومت به خصوص در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین هشدار داده بودند.

مشرق، حیت روزنامه صهیونیستی «يديعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی در ماه ژوئن نوشت که «در صورت حمله علیه ایران حزب الله تلاش خواهد کرد، هواپیماهای بدون سرنشینی از نوع «ابابیل» را وارد کارزار نموده و با آنها پایگاه‌‌ها و مناطق حساس اسرائیل را بمباران کند.

این روزنامه صهیونیستی در توضیح نوشت: حزب‌الله تلاش‌ های خود را برای بالا بردن توانمندی و فناوري یگان هواپیماهای بدون سرنشین خود ادامه می‌‌دهد تا از آنها در حمله به اسرائیل استفاده کند.

سپس روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارونوت” گزارش خود درباره هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله را این گونه ادامه می‌دهد: «ابابيل» این هواپیمای کوچک بدون سرنشین که صنایع هوایی ایران آن را با هزینه نسبتاً کمی مدرنیزه کرد و نمونه‌های آن بسیار و فراوان است و توان حمل کلاهک‌‌های هسته‌ای به وزن ده‌‌ها کیلوگرم را دارد و نیازمند آموزش چندانی نیست را باید از جمله هواپیماهای بدون سرنشینی به شمار آورد که به دلیل رادارگریز بودن آن، امکان تحت تعقیب یا پیگرد قرار دادن آن وجود ندارد.

ایرانی‌‌ها از یک دهه پیش مشغول مدرنیزه کردن و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هستند. نمونه‌‌ای که از ابابیل وجود دارد، حدود 84 کیلوگرم وزن و عرض بال‌‌های آن حدود سه متر است و توان حمل 40 کیلوگرم مواد منفجره را دارد. سرعت این هواپیما به 290 کیلومتر در ساعت می‌‌رسد و می‌‌تواند برای 90 دقیقه مستمر پرواز داشته باشد و از مرکز کنترل خود می‌‌تواند 120 کیلومتر فاصله بگیرد. این در حالی است که مي‌توان برنامه این هواپیما را از قبل داد و پیشاپیش آن را برنامه‌‌ریزی کرد و مسیرهای عملیاتی را برای آن مشخص کرد تا پس از اجرای عملیات‌‌های محوله در مکان مورد، نظر توسط چتر فرود آید. این هواپیمای بدون سرنشین همچنین توان حمل دوربین‌‌های دید در شب و گرفتن عکس‌های ثابت یا فیلمبرداری با دقت بسیار بالا را هم دارد.

شاید آنچه بیش از همه اسرائیلی‌‌ها را از توانایی‌های این هواپیمای بدون سرنشین به وحشت انداخته است، توان پروازی پایین آن و استفاده از سامانه رهیاب یا جي‌پي‌اس است که به این هواپیما اجازه می‌‌دهد، اهداف خود را با دقت نشانه بگیرد.

اين گزارش مي‌افزايد: باید توجه داشت، نیروی هوایی مقاومت اسلامی حزب‌الله دارای پیشینه درخشانی در اين زمينه است؛ به عنوان مثال در سال 1987 ميلادي یکی از عناصر حزب‌الله توسط یک هواپیمای سبک وارد شمال فلسطين اشغالي شد و این هواپیما اندکی بزرگتر از ابابیل بود. وی با این هواپیما در نزدیکی یک پایگاه آموزشی فرود آمد و موفق شد شش نظامی اسرائیلی را پیش از به سرنگوني هواپيمايش به قتل برساند.

همچنين در آوریل 2005 ميلادي یک هواپیما از نوع “مرصاد” تا 30 کیلومتر وارد مرزهای اسرائیل شد و به سلامت به لبنان بازگشت.

این در حالی است که رسانه‌‌های اسرائیلی بارها از تلاش‌‌های حزب‌الله براي وارد کردن هواپیماهایی از این نوع وارد شمال اراضی اشغالی در روزهای آخر جنگ ژوئن 2006 ميلادي سخن گفته بودند و در این ارتباط می‌توان به هواپیمای اف16 و سامانه پرتاب موشک «بانتر» اشاره کرد که اقدام به هدف قرار دادن دو فروند هواپیمای ابابیل کردند که با خود مواد منفجره‌‌ای به وزن 40 تا 50 كيلوگرم را حمل می‌‌کردند و تلاش داشتند بدان وسیله نقاط استراتژیک اسرائیل را هدف قرار دهند.

از آن زمان توجه کارشناسان اسرائیلی به مشکلات هدف قرار دادن هواپیماهای کوچک و سبک متمرکز شد و آنان فرماندهی نیروی هوایی ارتش اسرائیل را به کار بر روی راه‌ ها مقابله با تهدیدات این نوع هواپیماها جلب کردند.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پارسال با يک فروند پهپاد تجسسي از ارتفاع نيم‌کيلومتري، اقدام به گرفتن فیلم و عکس به مدت 50 دقیقه از یک ناو هواپیمابر آمریکایی کرده بود.

در این راستا نیروی هوایی اسرائیل در سال 2006 ميلادي و برای مقابله با این خطر اقدام به برپایی رزمايش‌هایی با استفاده از پهپادهاي ساخت چین کرد تا سناریویی براي مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله داشته باشد.

در این رزمايش، نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از جنگنده‌های اف16 تلاش کرد محل و محدوده پرواز پهپادها را مشخص و سپس با مسلسل‌‌های 20 میلی‌‌متری این جنگنده‌‌ها پهپادها را هدف قرار دهند.

نمونه‌ چینی این هواپیماها که ارتش اسرائیل به واسطه آنها رزمايش خود را برگزار کرد تفاوت بسیاری با “ابابيل” دارد؛ چون این هواپیماهای چینی از نوع  ASN-206/207 هستند و 220 كيلوگرم وزن دارند و می‌‌توانند 50 كيلوگرم مواد منفجره را با خود حمل و حداکثر هشت ساعت پرواز کنند و از مرکز کنترل خود 150 كیلومتر دور شوند و سرعت آنها بالغ بر 180 كیلومتر در ساعت است. این هواپیما توسط چتر فرود می‌آید و به دلیل وزن آن هنگام نشستن بر زمین خسارات بسیاری به آن وارد می‌شود و می‌‌توان از آن برای جنگ‌های الکترونیک استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *