مهمترین عناوین سیاسی روز شنبه 22 مهر ماه به شرح زیر است:

رهبرانقلاب در جمع مردم اسفراین:
نباید گذاشت كه عوامل گوناگون این نشاط همگانی را ضعیف كند / صدها شبكه تلویزیونی و سایبری تلاش می‌كنند كه امید را در ملت ایران از بین ببرند.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع مردم اسفراین ضمن اشاره به راههای حفظ و تقویت شور و نشاط و سرزندگی در کشور برای ادامه مسیر پیشرفت، به تبیین دو شاخص مهم پیشرفت یعنی “اعتماد به نفس ملی” و “عدالت” پرداختند و تأکید کردند: ملت ایران امروز با احساس قدرت و توانایی، در یک عرصه رویارویی بزرگ جنگ اراده ها با دشمنان پیشرفت کشور، قرار دارد و آنچه که در این نبرد اراده ها تعیین کننده خواهد بود، حفظ عزم و اراده مستحکم، بصیرت و روشن بینی، وحدت مردم و اتحاد کلمه  مسئولان، وظیفه شناسی آحاد مردم، و مغرور نشدن و غفلت نکردن از کید دشمن است.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص شور و نشاط و سرزندگی ملت بعنوان زمینه مهم پیشرفت، خاطر نشان کردند: این سرمایه بزرگ را باید حفظ کرد و نگذاشت عوامل گوناگون آنرا تضعیف کنند و یا از بین ببرند.

ایشان هدف اصلی امپراطوری خبری غرب را القای یأس و نا امیدی در میان مردم بویژه جوانان دانستند و افزودند: بدخواهان ملت ایران به خوبی میدانند که شور و نشاط و سرزندگی موجب حرکت و کار و تلاش میشود، بنابراین بدنبال خاموش کردن این شعله فروزان و زمینه سازی برای روحیه خمودگی و درنهایت ایجاد عقب ماندگی در کشور هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای پیشرفت های مادی در غرب از جمله آمریکا را ظاهری و غیر واقعی خواندند و تأکید کردند: چنین پیشرفت های ظاهری که در کنار آن فاصله های طبقاتی وجود دارد ناشی از اداره کشور با منطق سرمایه داری و لیبرال دموکراسی غربی است.

ایشان در خصوص وضعیت عدالت، به پیشرفت های کشور در توزیع منابع عمومی، ساخت زیر ساخت ها ازجمله جاده ها و بزرگراه ها، گسترش تحصیل علم، و ایجاد شرایط نسبتاً برابر برای بروز و ظهور نخبگان در مناطق مختلف اشاره کردند و افزودند: اگر شرایط کشور را با این شاخص بسنجیم، نسبت به قبل از انقلاب و یا بسیاری از کشورها پیشرفت کرده ایم اما اگر شرایط، با ایده آل اسلام مقایسه شود، عدالت موجود، تا نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد.

افشاگری یک کارگزارانی از تخلفات کرباسچی

سیدمرتضی سجادیان در واکنش به ادعانامه دبیرکل کارگزاران مبنی بر عدم مسئولیت نامبرده در این حزب، به افشاگری در خصوص «عملکرد کرباسچی» در روزنامه «کارگزاران» پرداخت.

غلامحسین کرباسچی اواخر هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد سجادیان در مقطع انتشار کارگزاران به عنوان سمپات ساده‌ای در برخی جلسات حزب متبوعش شرکت می‌کرد.

وی همچنین در این اطلاعیه نوشته بود: سجادیان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیست و در روزنامه هم مسئولیتی ندارد و فقط در مقطعی به دلیل ناشناخته بودن و عدم حساسیت روی او، مدیریت روزنامه را بر عهده داشت اما بعد از مدتی برکنار و فرد دیگری جایگزین وی شد.

عارف: اجماع اصلاح‌طلبان بعید است

محمدرضا عارف معاون اول سیدمحمد خاتمی رئیس ‌دولت اصلاحات امروز در مصاحبه‌ای مفصل با یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره موضوعات مختلفی مانند وضعیت اساتید، تفکیک جنسیتی، فضای دانشگاه‌ها، خروج مغزها و انتخابات آتی ریاست جمهوری نظر داده است.

روزنامه آفتاب یزد عنوان «عارف سکوت خود را شکست» را برای ‌این مصاحبه را انتخاب کرده و ‌‌در کنار این مصاحبه، زندگینامه محدرضا عارف و نظرات تعدادی از سیاسیون اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را هم منتشر کرده است.

در حالی از آقای عارف ‌به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو نام برده می‌شود که برخی اصلاح طلبان و اعضای مجمع روحانیون از او به عنوان “بازی خراب کن” یاد می کنند.

او در این مصاحبه شرکت در انتخابات آتی را «ضرورت و تکلیف» دانسته و گفته که اصلاح‌طلبان هنوز به نتیجه قطعی درباره انتخابات آینده نرسیده‌اند.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین نسبت به اجماع اصلاح‌طلبان و ورود آنها به عرصه انتخابات با یک کاندیدا ابراز تردید کرده و تأکید کرده است: «تجربه گذشته نشان داده که این اتفاق نخواهد افتاد.»

نظر زیباکلام درباره کاندیداتوری عارف

صادق زيباکلام، استاد دانشگاه تهران گفت : افکار و عقايد خاتمي با افکار و عقايد اصولگرايان متفاوت است زيرا خاتمي به آزادي بيان و انديشه معتقد است و در هشت سال دوران رياست جمهوريش تا جايي که مي توانست از اين مفاهيم دفاع کرد.

اين استاد  دانشگاه ادامه داد: برخي اصولگرايان نمي توانند خاتمي را تحمل کنند.

استاد دانشگاه تهران درباره کانديداتوري عارف نيز مي گويد: عارف از محبوبيت  خاتمي برخوردار نيست البته بدون آمار دقيق اظهار نظر در اين خصوص سخت است اما در هر حال بايد بگويم با کانديدا شدن عارف نيمي از راي اصلاح طلبان از دست خواهد رفت.

وي تاکيد کرد: از آنجايي که عارف از محبوبيت خاتمي برخوردار نيست لذا نمي تواند نيمي از راي خاتمي را هم به دست آورد.

علی لاریجانی به دانشگاه قم می‌رود

بسیج دانشجویی دانشگاه قم در پی تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و پاسخ گویی به سوالات و مطالبات دانشجویان از علی لاریجانی برای حضور در این دانشگاه دعوت به عمل آورد. در همین راستا علی لاریجانی چهارشنبه 26 مهرماه در دانشگاه قم حضور خواهد یافت.

مجتبی سعیدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه قم با اعلام این خبر گفت: از مسئولین استان از جمله نمایندگان مردم قم در مجلس و استاندار هم جهت حضور در این جلسه دعوت به عمل آمده است.

مسئولانی‌که مصون از اشتباه هستند!

“یکی از خطاهائی که در اواسط دهه هفتاد انجام شد، ادامه سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود زیرا نسل جوان عامل اصلی پیش روندگی کشور است. البته اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوائل دهه هفتاد کار صحیحی بود اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.”

این، فرازی از بیانات رهبر انقلاب در جمع مردم استان خراسان شمالی در روز چهارشنبه گذشته (19/7/91) است که بلافاصله پس از ورود به بجنورد در ورزشگاه تختی این شهر ایراد شد. این سخن از دو نظر دارای اهمیت است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ اول آنکه مجموعه نظام جمهوری اسلامی هر چند دیر اما به هر حال به این نتیجه رسیده که در مورد سیاست کنترل جمعیت باید تجدیدنظر کند و دوم آنکه بالاترین مقام نظام با صراحت اعلام کرده است یکی از سیاست‌های اساسی که مورد تأیید کلیه مسئولین قرار گرفته بود اشتباه بوده و باید جبران شود.

متأسفانه فرهنگ اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از مردم و تأکید بر اینکه باید بابت اشتباهات از خدا طلب عفو شود، در میان مسئولین ما اصولاً جایگاهی ندارد. امام خمینی در چند مورد با صراحت اعلام کردند که اشتباه کرده‌اند و رهبر انقلاب نیز دو سال قبل در مراسم 14 خرداد در حرم امام خمینی با اشاره به همین سیره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بر ضرورت اعتراف به اشتباه و تصحیح آن توسط مسئولان تأکید کردند ولی علیرغم این اقدامات و تذکرات، هنوز پذیرش اشتباه به یک فرهنگ در میان مسئولین تبدیل نشده است.

عجیب است که تمام مسئولان ما از خرد و کلان عادت دارند خود را مصون از اشتباه بدانند، سفرهای داخلی و خارجی خود را بدون استثنا “پربار” معرفی کنند و هرگز کمترین عیب و نقصی را به آن وارد ندانند!

کلنگ مشـایی بر سر «سماموس»

اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کنار محمود طالبی، سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان، کلنگ نخستین هتل ۷ ستاره ایران را در روستای سفیدتمشک رامسر به زمین زد.

هتلی که نامش را خواندند «سماموس»، برگرفته از نام بلندترین کوه منطقه رامسر با ارتفاعی بیش از ۳۶۰۰ متر که در تمام فصول سال پوشیده از برف است و در امتداد دریا بر شهرهای رودسر، کلاچای، چابکسر و رامسر اشراف دارد.

«سماموس» که عنوان نخستین هتل ۷ ستاره ایران را بر دوش می کشد پس از گذشت بیش از ۵ سال از زمان کلنگ زنی، هنوز آجری از آن روی آجر دیگر قرار داده نشده است.

انتشار نامه ای منتسب به همسرهاشمی

عفت مرعشی با انتشار نامه ای برای فرزندانش مهدی و فائزه ، نسبت به آن واکنش نشان داد. سایت اینترنتی وابسته به شبکه فتنه سبز که از پاریس به روزرسانی می شود، نامه عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد.

وی در این نامه بدون آن که به 3 سال تأخیر در پیگرد و اعمال مجازات قضایی برای فائزه و مهدی هاشمی اشاره کند یا به همکاری وخامت آمیز این دو با آشوب طلبان بپردازد، می نویسد: مهدی و فائزه عزیزم! همان طور که پدرتان انتخابات سال 84 را به خدا واگذار کرد، من نیز می خواهم از این پس برای خدای خود نامه بنویسم و درد و دل کنم.

گاهی با خود می گویم تو که بیش از ده سال زندان و شکنجه آقای هاشمی را در زمان طاغوت تحمل کردی، چطور چند روز زندانی شدن فرزندانت را تاب نمی آوری؟ تو که آنهمه سختی و بلا کشیدی و بچه ها را در خردسالی و در روزگار درماندگی با آن همه درد و رنج آشنا کردی، چرا در بزرگسالی نمی خواهی آنها طعم محنت را بچشند؟

روایت رهبری از امتحانی درمیانه بدر و خیبر

عنصر تشبیه، تمثیل و اشاره به حوادث تاریخی یک سنت قرآنی است که هدف اصلی از آن پند و عبرت گرفتن از کردار، رفتار و گفتار گذشتگان است. « به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است. سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایی] است که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و برای مردمی که ایمان می‌آورند رهنمود و رحمتی است.»(یوسف: 111) کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند محکوم به تکرار آنند چرا که تاریخ در حال تکرار است. از رهگذر این اشارات تاریخی برخی مفاهیم گنگ و غیر قابل ملموس که بعضا در غبار فتنه های زمانه و حجاب معاصرت گم می شوند رخ می نمایانند و حق را از باطل، سفیدی را از سیاهی و سره را از ناسره تمییز می دهند.

رهبر معظم انقلاب نیز با تاسی به همین سنت حسنه قرآنی در تحلیل و تبیین برخی وضعیت ها و مقاطع زمانی حساس در کشور از این اشارات تاریخی به خصوص حوادت تاریخی صدر اسلام استفاده می کنند که حاوی پیام ها و عبرت های زیادی است.

معظم له در سفر اخیر خود به استان خراسان شمالی در دیدار روحانیون و علمای این استان با تشبیه وضعیت کنونی کشور به جنگ احزاب فرمودند: امروز نیز همانند شرایط جنگ احزاب در دوران پیامبر(ص)، همه دشمنان ملت ایران در سطح بین المللی و منطقه ای، دست به دست یکدیگر داده اند، تا ایستادگی و عزم راسخ این ملت را بشکنند اما همانگونه که در آن جنگ، مومنان به خود ترس و تردید راه ندادند، ملت ایران هم با تلاش برای افزایش قدرت و توانایی های خود، در مقابل فشارها ایستاده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: در جنگ احزاب عده ای منافق و سست ایمان، مومنان را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دادند که چرا کوتاه نمی آیید و سیاست خود را عوض نمی کنید اما یاران واقعی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) در پاسخ به آنها می گفتند: ما از این فشارها تعجب نمی کنیم و نمی هراسیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *