هر چند این سؤال ، می تواند به عنوان کلیشه در همه دوره های انتخاباتی مطرح شود ، ولی در حال حاضر که برخی سوء مدیریت های دولت حاکم از یک سو و تضییقات بین المللی از سوی دیگر ، آثار خود را در جای جای کشور گذارده است ، طرح این پرسش ، راهبردی تر از هر زمان دیگری است.

عصرایران – رئیس جمهور آینده ایران کیست؟ هنوز کسی جواب این سوال را نمی داند و برای گمانه زنی ها هم بسیار زود است. در ایران ، شاید بتوان در سه شنبه آخر قبل از انتخابات ، حدس زد که چه کسی رئیس جمهور می شود!

با این وصف ، آنچه در حال حاضر می تواند در خصوص انتخابات آینده مطرح شود ، این است که بدانیم رئیس جمهور یازدهم ایران باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند کشور را از وضعیت کنونی خارج کرده ، به اوضاع مطلوب سوق دهد.
هر چند این سؤال ، می تواند  به عنوان کلیشه در همه دوره های انتخاباتی مطرح شود ، ولی در حال حاضر که برخی سوء مدیریت های دولت حاکم از یک سو و تضییقات بین المللی از سوی دیگر ، آثار خود را در جای جای کشور گذارده است ، طرح این پرسش ، راهبردی تر از هر زمان دیگری است.

بی آن که بخواهیم موضوع را طولانی کنیم ، می توانیم بگوییم رئیس جمهور یازدهم ایران ، باید از سه ویژگی برخوردار باشد و الا حضورش در رأس دستگاه اجرایی کشور ، چیزی جز خسران برای کشور نخواهد داشت:

1 – رئیس جمهور آینده باید اراده و توان به کارگیری همه نیروهای سیاسی جامعه را داشته باشد. اگر رئیس جمهوری بر سر کار بیاید و تیم اداره کشور را از میان اصولگرایان برگزیند یا همکارانش را صرفاً از بین اصلاح طلبان انتخاب کند ، با دولتی تک بعدی مواجه خواهیم شد که با محرومیت از بسیاری از توانمندی های مدیریتی ، کشور را با چالش های جدید مواجه می کند.

دولت بعدی ، الزاماً باید دولت وفاق ملی باشد و رئیس جمهور باید بتواند در حد و اندازه دولت سازی ملی باشد.
دولت یازدهم با رئیس جمهور “کوچک” و “جناحی” سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت.

2 – رئیس جمهور بعدی ، باید از اقتصاد سر رشته داشته باشد و یا لااقل ، بتواند تیم اقتصادی قدرتمندی را به کار گیرد. اعتماد به متخصصان اقتصاد و به غربت نینداختن آنها ، از لوازم مهم ریاست جمهوری در ایران است.
این نکته ای است که در دوره حاضر مغفول مانده و نظرات کارشناسان اقتصادی ، قربانی دیدگاه های شخصی برخی مقامات دولتی از جمله  رئیس جمهور شده است.
احترام به کارشناسان اقتصادی و بهره مندی عملی از مشاوره های آنان ، ویژگی مهمی است که رئیس جمهور بعدی باید نسبت بدان تعهد دهد.

3 – رئیس جمهور یازدهم ایران ، باید جهان امروز و ادبیات دیپلماتیک را بفهمد و راه و چاه رابطه با جهان و تنش زدایی را بداند. عدم اشراف رئیس جمهور بر روابط بین الملل ، می تواند به ساده انگاری و نهایتاً هزینه زایی منجر شود.
فراموش نکنیم که نوع روابط کنونی ایران با جهان به گونه ای است که ترمیم آن ، نیاز به “تخصص” دارد و با شعار و هیاهو نمی توان اوضاع را بهبود بخشید.

مخلص کلام آن که  «توانایی ایجاد دولت وفاق ملی» ، «اقتصادگرایی» و «فهم دیپلماسی» ، سه مؤلفه ای هستند که در هر کس که باشند ، می توان ریاست جمهوری بعدی را با دغدغه خاطر کمتری به او سپرد.
ما چاره ای جز دوست داشتن ایران نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *