حدود نه ماه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است و افراد زیادی خود را برای ورود به صحنه رقابت ها آماده کرده اند.  وضعیت اما در ساری به گونه ای است که اما و اگرهای فراوانی را با خود به همراه دارد.

در شهرداری های شهرهای دیگر کمتر از نیروهای غیر بومی مستخدمی را می توان دید ولی در ساری به خاطر طبیعت مرکز استان بودنش و برخی از تحمیل هایی که نهادهای وابسته به قدرت در شکل های مختلف دارند و درخواست های متعددی که از جریانات مختلف برای اشتغال به کار وجود دارد، بافت متشتت و مخلوطی از نیروهای سایر شهرستان ها را در خود جای داده و همین امر زمینه هایی از تنبلی و رخوت و سستی را در کارکرد نیروها پدید آورده و بی انگیزگی نیروها موجبات ناکارآمدی آنها را باعث شده است.  البته بخش های اندکی از این شهرداری بار تمام نیروها را بر دوش کشیده و پر تلاش ظاهر می شود.

شهردار جوان ساری به دلیل تکاپو و تلاش ذاتی و علاقه بسیار زیادی که به شهر و شهروندانش دارد، شب و روز نمی شناسد و جداً در فکر عمران و آبادانی شهر است و به دنبال پیدا کردن راههای درآمدزایی لازم برای اجرای پروژه های زیادی است که به دلیل قلت بودجه توان اجرایی آنها موجود نیست.  یک همت و وفاق جمعی باید بین همه شهروندان به وجود بیاید تا با یک حرکت هماهنگ بتوانند گامهای بزرگی را برداشته و پروژه های قابل اعتنایی را برای رفاه شهروندان به مورد اجرا بگذارند.  اصولاٌ شهر با آمال و آرزوهای زیباتر شدن و تامین رفاه بیشتر برای شهروندان زنده است و مشارکت جمعی در هر شکلش در پیگیری امور عمران و آبادانی شهر معنی پیدا می کند.

همین امر وظایف شورای شهر را بسیار سنگین می کند و باید آنها را در فکر تامین ملزومات درآمدزایی بالاتر بیندازد و سطح برخورداری های شهرداری مرکز استان را روز به روز بالاتر ببرد.  ورود افراد با تخصص های پائین یا غیر مرتبط که از اصول اولیه مسائل شهرداری اطلاعی ندارند و سوار بر احساسات پاک مردم این جایگاه را محلی برای نشان دادن توانمندی های خود و احیاناً پرش به سمت کاندیداتوری در نمایندگی مجلس یا مطرح شدن به عنوان مدیر استانی می دانند، ممکن است موجب صدمات و ضربات زیادی به حیثیت و جایگاه شهر و خدمات شهری و روانی کارکرد شهرداری فرهم سازد.

با جمعیت بیش از 300 هزار نفری شهر ساری بدترین تصور این است که نمایندگان شورای شهر آن با تعداد آراء بسیار قلیل وارد صحنه این خدمت شده و برای آن کیسه دوخته باشند.  هر چند ساری به دلیل مرکزیت و طبیعت و نگرش جامع مردمش حالت قومی و قبیله ای کمتری دارد ولی باز هم گروههای اجتماعی فعال در پاره ای از بخش های آن به صورت قومی و قبیله ای و دستجاتی رفتار کرده و برای رای آوری کاندیدای مورد حمایت خود تمام تلاش خود را به خرج می دهد و کاری هم به توانمندی و موثر بودنش در صحنه کارکرد شورایی ندارد.

همین امر باعث پخش آراء بین کاندیداها شده و معمولاً رای کاندیداها برای ورود به صحنه خدمت در شورا بسیار پائین تر از آن حدی است که تصور می شود.  با سطح سواد و شخصیت های بزرگ و ارزشمند موجود در شهرهای بزرگ انتظار می رود مردم با درایت و روشن بینی خود افراد بزرگی را برای انجام کارهای بزرگ انتخاب کنند به طوری که نوع انتخاب آنها معرف سطح و شخصیت شهر مرکز استان باشد و بدانند در صورت انتخاب شدن افراد کوتوله یا متوسط القامت از نظر سواد، تجربه و توانمندی و تشخیص و قدرت چانه زنی و لابی گری و سطح و جایگاه و منزلت اجتماعی نباید انتظار انجام کارهای برنامه ریزی شده و بزرگ را داشته باشند.  ساری باید الگوی تمام شهرهای استان برای نشان دادن روشن بینی و درایت مردم در انتخابات خدمتگزارانش باشد.

تعداد زیادی از افراد برای تامین زمینه های رشد خود در آینده برای ورود در صحنه به انواع حیل برای آوردن رای دست خواهند زد.  تجربه در دوره های قبل نشان از آن دارد که برای آوردن بین ده تا پانزده هزار رای به زمین و زمان متوسل می شوند و از توان رای سازی هر جریانی استفاده می کنند و به انواع شیوه های خلاف و تقلب و آزادی روابط و عبور از خط قرمزها متشبث می شوند.  آنچه برای یک نظام و مردم آزادمنش و فهیم ناخوشایند است این است که گروهی برای خرید رای از برخی از افراد که برایشان میزان کاسبی از حق رای مهمترین مسئله است اقداماتی را انجام دهند که وهن نظام و مذهب ما است.  یکی از ملزوماتی که کمتر قدرت مراعات آن وجود داشته کنترل این مسئله است و تجمع نمایندگان آشکار و نیمه مخفی طرفداران کاندیداها در سر صندوق ها و مداخله در جهت دهی آراء به سمت کاندیداهای مورد نظر، تکمله انواع تخلفاتی است که از شروع فعالیت ها مرتکب می شوند.

البته نبود یک جریان بازرسی و نظارت قوی و برخورد قانونی با کارکرد ستادهای کاندیداها و رها کردن امور بعد از انتخاب، خود به این جریان دامن می زند به طوری که فرد انتخاب شده با هر شیوه و با هر سطح از تخلف خود را بعد از انتخاب شدن در امان دیده و دست مسئولان را برای پیگیری تخلفات ارتکابی کوتاه می بیند.  انتظار می رود افراد در کامنت های خود انواع این تخلفات را متذکر شوند و شیوه های مختلف رای آوری کاندیداها را نیز ذکر نمایند تا بر غنای مطلب افزوده شود. البته مسائل زیادی از نظر ترکیب موجود در انتخابات شوراها و ضعف و قوت های فراوانی که وجود دارد قابل بازگویی است ولی بهترین راه برای جامع تر کردن مطلب استفاده از نظرات نخبگان و اندیشه ورزان جامعه است.  اینکه هر کسی یکی از ملزومات مهم را بتواند بازگو کند کار سختی نیست و جمع بندی آنها می تواند یک بسته قوی و جامعی را برای شهر فراهم سازد.

ملزومات انتخابات شورای شهر و شیوه هایی که بتوان به آن ورود پیدا کرده و با موفقیت از آن بیرون آمد و سطح ورودی های شورای شهر ساری و جوی که در فضای شورا باید بعد از انتخابات حاکم باشد و نیز تخصص های مورد نیاز در شورا و تفکر جامع و برنامه ریز و قدرت چانه زنی و لابی گری و دفاع از حقوق شهروندان، نیازهای تامین فضای کالبدی شهری و صاحب نظر بودن در امور ترافیک و بافت و ساختار نمایی و معماری شهر و مهارت در استفاده از متنوع سازی فضای تامین اعتبار برای شهرداری و قدرت برنامه ریزی برای ساماندهی مناسب نیروهای مستقر در شهرداری با کمک شهردار و کاهش هزینه های جاری و ایجاد تعادل بین هزینه های جاری و عمرانی و نمودار سازی تاثیرگذار فعالیت های خدماتی و قدرت ایجاد جو مشارکت جویانه در بین اقشار مختلف شهر و قدرت تحلیل و تفسیر مسائل شهری و فضای سیاسی شهر و استان و تاثیرگذاری بر مدیریت های استانی مرکز استان و ایجاد جو تعامل در فضای استانی برای برنامه ریزی در جهت ایجاد تحول در کل استان می تواند شاخصه های مفیدی را در شناخت ضرورت های حداقلی برای تعیین سطح نمایندگان شورا فراهم سازد.

غلامعلی رنجبر 26/6/91

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *