رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس دولت در برنامه تلویزیونی گفت: رئیس جمهور که می گوید طبق قانون امکان تذکر قانون اساسی به همه را دارد، اگر به مجلس راهش ندهند از کدام تریبون می تواند تذکر بدهد.

زندگی: رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی با مردم اعلام کرده امکان تذکر قانون اساسی به همه را دارد و این اجازه را مردم به او داده اند. عبدالرضا عزیزی در این باره تصریح کرد: تذکر قانون اساسی در اختیار مجلس است و این اجازه را مردم به مجلس داده اند نه دولت.

وی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور می خواهد تذکر قانون اساسی بدهد اگر در مجلس راهش ندهند چطور می تواند تذکر دهد و از کدام تریبون این امکان را دارد. بنابراین قوه مجریه فقط باید بگوید چشم و قوانین مصوب مجلس را اجرا کند.

محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفته است وقتی قوانین خلاف قانون اساسی را امضا نمی کنیم برخی سر و صدا می کنند. این نماینده مجلس در پاسخ به این صحبت رئیس جمهور گفت: تشخیص خلاف بودن قانون با شورای نگهبان است. اگر شورای نگهبان تشخیص داد که مصوبه مجلس خلاف است، تایید نمی کند، اما اگر تایید کرد هیچ بنی بشری نمی تواند از اجرای آن سر باز بزند.

وی در ادامه اذعان داشت: در خصوص این صحبت احمدی نژاد چند نکته مطرح است. ابتدا اینکه مجلس قانونی خلاف قانون تصویب نمی کند، نکته دوم اینکه شورای نگهبان قانون خلاف قانون را تایید نمی کنند. نکته آخر اینکه تشخیص صحت قوانین بر عهده شورای نگهبان است و دولت در این راستا حق اظهار نظر ندارد.

عزیزی همچنین عنوان کرد: قوانین در مدت معین شده باید از سوی دولت ابلاغ شوند که اگر دولت این کار را هم انجام ندهد ، رئیس مجلس می تواند راسا آن را ابلاغ و قابل اجرا نماید. بنابراین اجرای قوانین نیز محدود به دولت نمی شود. از سویی اگر دولت نیز مصوبه ی خلاف قانونی داشته باشد، باز هم مجلس می تواند مانع اجرای آن از طریق قانون شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر رئیس دولت تخلفی انجام دهد باید پاسخگو باشد اظهار داشت: مجلس تا جایی که توانسته جلوی تخلفات دولت را گرفته است، اما رئیس دولت و زورایش باید بدانند که پس از تحویل قدرت به صورت کاملا شخصی باید در دیوان محاسبات پاسخگوی اعمال خود باشند.

وی ادامه داد: ممکن است اکنون که قدرت در دستشان است جولان بدهند، اما پس از اینکه قدرت را از دست دادند باید آنقدر پله های دیوان محاسبات را بالا و پائین بروند که خسته شوند، زیرا دیوان محاسبات با کسی شوخی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *