اولیاء الهی شبیه ترین مردم، در اخلاق، به رسول الله (صل الله علیه و اله ) هستند.

نیکوترین مردم در جمیع اخلاقیات و رفتار بودند و هستند، اصلاً رسول الله هم به فرموده خودشان « برای به اوج رسانیدن مکارم اخلاق » مبعوث شده اند . اگر چه دستان کوتاه ما به دامان بلند ایشان نمی رسد، اما با نگاهی به ویژگی های اخلاقی اولیاء الله، می توان شمیم رفتار ایشان را استشمام نمود .

حضرت آیت الله بهاءالدینی هم که از اوتاد اولیاء الهی بودند، این رایحه ی خوش محمّدی را در تمامی جوانب زندگی، جاری و ساری نموده بودند . ایشان بسیار مهربان و دوست داشتنی بودند، کاملاً متواضع بودند و اگر از ایشان تعریف می کردند، می فرمودند :« این حرفها هیچ تأثیری در حال ما ندارد، ما همان که بودیم هستیم .»

زندگی کاملاً ساده و بی آلایش ایشان همواره گواه بر عدم دنیا دوستی ایشان بود . به دور از هر گونه افزون طلبی، در « محقّر خانه ای که دهها سال شاهد غنای معنوی صاحبش بود » زندگی می کردند .

ساده و بی تکلف بودند، اکثراً هر جا نشسته بودند برای استراحت همانجا دراز می کشیدند.

امامه را زیر سر می گذاشتند و عبا را بر سر می کشیدند . می فرمودند :« فرقی نمی کند روی زمین بنشینیم یا روی فرش، خانه کوچک باشد یا بزرگ .» هیچ اثری از انانیّت و خود پرستی در وی نبود، همه را دوست می داشت . یک مرتبه شام مطلوبی برایشان آوردند، فرمودند :« ببرید برای آن کارگری که در اتاق انتهای حیاط می خوابد و صبحها به بنّا کمک می کند، » عرض شد : او شام خورده است . خیلی جدی تر فرمود ند :« بدهید به ایشان، ما از لذت دیگران بیش از خود لذت می بریم !» . برای ایشان کوچک وبزرگ مطرح نبود، به همه در نهایت کمال احترام می گذاشت . به حقوق مردم کاملاً حساس بودند، روزی با ماشین فرزندشان جایی می رفتند، چرخ عقب ماشین به زمین کسی داخل شد، فرمودند :« ببینید صاحب زمین کیه، حتماً از او حلالیت بگیرید !» همواره حالت حضور در محضر ذات پاک خداوند را دارا بودند، به قول یکی از شاگردانشان :« ایشان وقتی در مورد شلغم هم صحبت می کند، حالت حضورش رفع نمی گردد !»

بسیار منظم بودند و کارهایشان را سر وقت انجام می دادند، همه را با هر رفتاری می پذیرفتند و می فرمودند :« با مدارا می توان در همه تغییر ایجاد نمود.» و…

 

نصایح ، فرمایشات ، نظرات

 

 

اگر در این جمعیت سه نفر حرف گوش کنند و عمل کنند ما را بس است، به جای این دست بوسیدن ها از بزرگان، بروید خلاف امر خدا را انجام ندهید.

عرفان عملی، نظر الهی می خواهد . هر چند هم بدانی، ولی تا نظر الهی نباشد نمی شود .

در تمام عمر یک قدم هم برای مقام و موقعیت خود بر نداشتم !

بایستی از دنیا استفاده کرد ولی نه آنکه در آن فرو رفت، مردان الهی دنیا را در خدمت دین می گیرند و افراد مادی گرا، دین را در خدمت دنیا .

این که خداوند درباره پیامبر فرمودند: « اِنَّکَ لَعَلی

خُلُقٍ عظیم » برای این بود که ایشان می دانستند که یک سری از آنهایی که می آیند، آدم نیستند! ولی طردشان نمی کردند . تمام نارحتی های عمر شما به اندازه یک ساعت پیامبر نیست! عقل کُلّ را می گفتند مجنون است! به حرف همه گوش می دادند، یک سری از اعراب می آمدند، لَم می دادند و می گفتند برای ما حدیث بگو ! پیامبر تمام اینها را با روی باز می پذیرفت . ما هم باید سعی کنیم شبیه ایشان گردیم.

تمامی مسیر ها در برابر اهل بیت (علیهم السلام ) نردبان شکسته اند، اهل بیت انسان را به جایی می رسانند که تمامی مسیر های دیگر را زیر پایت می بینی، محبت اهل بیت میان بُر است .

با خدا باشید، ذاکر خداوند باشید و او را بسیار یاد کنید، ذکر بگویید و از ذکر شونده غافل نباشید !

محترق الشهدا ،حمزه اسماعیلی

منبع: سیری در آفاق : حجت الاسلام حسین حیدری کاشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *