منابع خبری از دست به کار شدن مجدد «بندر بن سلطان»، رئیس سرویس اطلاعات رژیم سعودی براي آغاز دور جديدي از فعاليت‌هاي سياسي و جاسوسي علیه سوریه و جمهوري اسلامي ایران خبر می‌دهند.
مشرق، نشریه فرانسوی «اینتلیجنس‌آنلاین» اعلام کرد که «بندر بن‌سلطان» که در 29 تيرماه سال جاري به جای شاهزاده “مقرن” به سمت ریاست سازمان اطلاعات رژیم سعودی منصوب شد، قصد دارد که به ترکیه سفر کند.

این مجله فرانسوی که متخصص امور استراتژیک به شمار می‌‌آید و اطلاعات خود را از منابع اطلاعاتی و امنیتی غرب دریافت می‌‌کند، در ادامه نوشت که قرار است بندر بن‌سلطان در سفر خود به ترکیه با “هاکان ویدان” همتای ترک خود دیدار کند و هماهنگی‌‌های لازم درباره ادامه حمایت‌های دو کشور از گروهک‌های تروریستی مسلح در سوریه را به عمل آورد.

اینتلیجنس‌آنلاین در ادامه نوشت که افسران سازمان اطلاعات رژیم سعودی و ترکیه عملاً در پایگاه نظامی «اضنه» در خاک ترکیه که تنها 100 کیلومتر با سوریه فاصله دارد، مستقر هستند و با یک ‌دیگر در امر آموزش تروریست‌‌های مسلح سوری و نظارت بر عملیات ‌های آنها در سوریه همکاری می‌‌کنند.

این نشریه گفت که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی بندر بن‌سلطان را به این دلیل به ریاست دستگاه اطلاعاتش منصوب کرد چون معتقد است، عربستان باید فعالیت‌‌های اطلاعاتی خود در را تشدید کند.

این نشریه افزود: فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم سعودی در منطقه هم‌اکنون دو هدف اساسی را دنبال می‌کند،‌ یک: سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه و دو: مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه.

به گفته اینتلیجنس‌آنلاین نقش بندر بن‌سلطان ممانعت از دستیابی به راه‌‌حل میانه بین تهران و مسکو درباره دمشق است.

این درحالی است که باید بندر را طراح و مهندس نزدیکی ریاض به مسکو در سال 2007 ميلادي به شمار آورد. وي از جمله دوستان نزدیک “نیکولای پاتروشف” رئیس سازمان اطلاعات روسیه است که در سال 2008 ميلادي سمت دبیري شوراي عالي امنیت ملي روسیه وابسته به کاخ کرملین را احراز می‌‌کرد و منصبی است که موظف به هماهنگی سیاسی مسکو در امور سوریه است.

علاوه بر اين، بندر بن‌سلطان رابطه نزدیکی با “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه دارد که در سپتامبر سال 2008 ميلادي با وی دیدار در مسکو دیدار رسمی داشت.

این درحالی است که نباید ارتباط تنگاتنگ بندر بن‌سلطان با روسای سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا را نادیده گرفت؛ به ویژه آنکه برای 22 سال سمت سفارت عربستان سعودی را در واشنگتن برعهده داشت.

این نشریه فرانسوی در ادامه گزارش خود تأکید می‌‌کند که تنها 10 روز پیش از انتصاب بندر بن‌سلطان به سمت رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعوی، “دیوید بیترائوس” رئیس سازمان اطلاعات و جاوسوسی آمریکا با ملک عبدالله دیدار داشت.

این نشریه فرانسوی تأکید می‌‌کند که مهم‌ترین مأموریت بندر بن‌سلطان دمیدن روح تازه در سرویس اطلاعات و امنیت عربستان سعودی از طریق به خدمت‌گرفتن کارمندان غیرسعودی و بهبود روابط کاری درون سازمانی است.

بندر بن‌سلطان در کنار خود در سرویس اطلاعات عربستان عبدالعزیز پسر ملک عبدالله را نیز دارد که از سال 2003 ميلادي در این سازمان مشغول به فعالیت بوده و از جمله دشمنان عموی خود مقرن بوده است.

این نشریه در ادامه نوشت که بندر پیش از انتصاب خود به سمت ریاست سرویس اطلاعات عربستان سعودی به “مناف طلاس” ژنرال پيشين ارتش سوريه و خانواده‌اش کمک کرد تا پس از فرار از سوریه به عربستان سعودی پناهنده شوند.

اینتلیجنس‌آنلاین دیگر میدان‌‌های جنگ بندر بن‌سلطان را بحرین و عراق و منطقه القطیف در شرق عربستان سعودی که در آن شیعیان این کشور متمرکز شده‌اند و هر منطقه دیگری از خاورمیانه که ممکن است در تیررس نفوذ ایران قرار داشته باشد می‌‌داند.

این نشریه در پایان نوشت که سرویس اطلاعات عربستان سعودی با مشکلات بسیاری مواجه است که از جمله آنها باید به نبود تخصص و مهارت در میان کارمندان این سازمان برای بررسی و رسیدگی به امور جاری در منطقه اشاره کرد و به همین دلیل است که مشاهده می‌‌کنیم سرویس اطلاعات پاکستان در این سازمان نفوذ بسیاری دارد.

این نشریه در همين راستا فاش کرده است که در حال حاضر کارشناسان پاکستانی بسیاری به عنوان کارشناس در سرویس اطلاعات عربستان سعودی مشغول به کار هستند.

این اخبار درحالی درباره بندر بن‌سلطان منتشر می‌شود که پیش‌تر خبرهایی مبنی بر مرگ این شاهزاده سعودی در انفجار مقر وزارت کشور عربستان سعودی از سوي پايگاه خبري متعلق به “تيه‌ري ميسان” روزنامه‌نگار فرانسوي منتشر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *