رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا برای اولین بار بعد از خروج رسمی نیروهایش از عراق، امروز وارد بغداد شد.

 

جام عربی؛ خبرگزاری مشهور عراقی “براثا” (Burathanews) از ورود ژنرال “مارتین دمپسی” رئیس ستاد مشترك ارتش امریكا به عراق برای اولین بار بعد از خروج نیروهای اشغالگر از این کشور خبر داد و تیتر زد: «پناه بر خدا! ژنرال دمپسی به بغداد رسید»

بنا بر این گزارش، قرار است دمپسی در این سفر با “نوری المالكی” نخست وزیر و سپهبد ‘”باباكر زیباری” رئیس ستاد مشترك عراق، دیدار و گفت و گو كند. این ژنرال امریکایی پیش از فرود در بغداد، به خبرنگاران گفت: «امریكا هنوز در عراق وظایفی دارد، اما شرایط (نسبت به گذشته) به شدت تغییر كرده است. ما هنوز نفوذ و سرمایه گذاری های فراوانی در عراق داریم، اما این امر بر اساس همكاری استوار است و نه مالكیت. من برای گفتگو با همتایان عراقی خود و توسعه همكاری های نظامی به این كشور آمده ام، نه برای طرح مطالبات واشنگتن.»

 

 

دمپسی که پیش تر گفته بود گزارش های دریافت شده مربوط به ارتباطات خاص ایران و سوریه از طریق عراق، در دستور مذاکراتش با دولتمردان عراقی نیست، اضافه کرد: «با این امید به بغداد نمی روم كه آقای نوری المالکی اظهارات خود را عوض كند. حتی از ایشان نخواهم پرسید كه آیا آن ها نقش فعالی در سوریه دارند یا خیر؟ ممكن است سلاح و تجهیزات از بیابان های غربی عراق به سوریه قاچاق شود بدون اینکه دولت بغداد دخالتی در آن داشته باشد. احتمال دارد دولت مركزی از اتفاقاتی که در غرب عراق می افتد اطلاع نداشته باشد و آن ها بتوانند از این فرصت استفاده كنند. اما به هر حال فكر نمی كنم در گفتگوی امروز ما صحبتی از این امر به میان آید.»

گفتنی است مقامات عراقی بارها در ماه های اخیر هشدار داده اند كه نیروهای القاعده با عبور از مرز ششصد كیلومتری سوریه-عراق، امنیت مرزی را به هم زده اند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *