عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت/ صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

به هر عیدی که آید زنده باسید/به انوار خدا تابنده باشید

روا حاجت در این عید خدایی/همیشه خرم و فرخنده باشید

اینکه وداع با ماه رمضان برای مومنین حتی در سطح والای ائمه طاهرین (ع) بسیار سخت بود و در نجواهای عارفانه و عاشقانه امام سجاد (ع) با سوز و گداز خاصی از آن خداحافظی می فرمود، دلیلی است بر اینکه در ماه میهمانی بر سر سفره خداوند متعال و در غل و زنجیر بودن شیطان توقع بخشیده شدن از معاصی و گناهان بالا بوده و درهای رحمت و مغفرت الهی برای پیدا کردن بهانه ای جهت بخشش همه گناهان به روی همه باز بوده است.

در انتهای ماه مبارک رمضان پس از یک ماه روزه داری به اول شوال که می رسیم، عید فطر را که عید فطرت و محتوای وجودی انسان است و به دلیل خالص شدن در ماه مبارک و بازگشت به فطرت حقیقی این توفیق بزرگ را باید عید دانست و برای آن جشن گرفت، و فتور و سستی ها و لنگ زدن های زندگی را کنار گذاشت و هوس بازگشت به آن شرایط را از سر به دور کرد.

عید فطر یعنی باید در درجه اول نوعدوستی ها و مهر و محبت های درون دینی خود را تا حد اعلا افزایش داد و درد و رنج هموطنان آذربایجان متاثر شده از خسارات ناشی از زلزله را بی خیال نشد و برای کم کردن و رفع آن آستین های همت را بالا زد و به طور مداوم به همراهی با دولت جمهوری اسلامی و نهادهای مردم محور و انجمن های مردم نهاد اقدام کرد.  این صفت و خاصیت غمخواری برای همنوع را برای تمام مدت زندگی باید حفظ کرد و در خلقیات و رفتارهای عادی زندگی هم آن را نهادینه کرد.

عید فطر یعنی نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت نباشیم و به عنوان مسلمان باید سرنوشت مردم مظلوم فلسطین، شیعیان و مسلمانان سوریه و لبنان، وضعیت مسلمانان در میانمار، وضعیت مسلمانان در بحرین و یمن و عربستان و اردن و مصر و لیبی و تونس و مغرب (مراکش) و سایر کشورها برای ما باید دارای اهمیت باشد و ناراحتی و گرفتاری های آنان را عین گرفتاری خودمان بدانیم.

عید فطر یعنی باید تلاش کنیم تا حاکمان کشورهایی مانند ترکیه و عربستان و قطر در پازل و زمین استکبار بازی نکنند و مجری طرح های استکباری و شیطانی بر علیه مسلمانان و حکومت سوریه در جهت ضربه زدن به انقلاب اسلامی نگردند.  باید از وسیله قرار گرفتن تیم های جنایتکاری تشکیل شده توسط استکبار نظیر القاعده با نام اسلام و با ظاهر اسلامی ولی با محتوای اسلام آمریکایی و با بهره گیری از پتانسیل وهابیت و سلفی گری در عراق، اردن، سوریه و پاکستان و افغانستان جلوگیری کنیم.

عید فطر یعنی هوس شیطانی احیاء مجدد قدرت امپراطوری عثمانی در قالب جدید وابسته به غرب و تحت سیطره ناتو و با اسلحه های پیشرفته آنها توسط ترکیه را در نطفه خفه کرده و زمینه های بروز آن را از بین ببریم.

عید فطر یعنی عید برنامه ریزی های ملی برای مهار فعالیت های تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر در انواع مختلف، بعنی جلوگیری از بدحجابی و رشد ناهنجاری های فرهنگی و نافرمانی های مدنی، یعنی قرار گرفتن در مسیر بکار گیری سرمایه های ایرانی و تقویت تولید ملی و اصالت دادن به کار ایرانی، یعنی برنامه ریزی برای خنثی سازی توطئه بزرگ تحریم هیا سنگین علیه جمهوری اسلامی، یعنی متبلور سازی و نقش دادن به تولیدات کشاورزی در جهت ایجاد اطمینان در مردم برای ورود به صحنه های ارزشمند اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی.

عید فطر یعنی زندگی بر مبنای وجدانی آگاه و با آگاهی های لازم اجتماعی و سیاسی و فرهنگی برای جلوگیری از هدر رفت امکانان جامعه، خود کنترلی از مصرف کالاهای غریبه و خارجی، تقویت و مدرن سازی و قابل رقابت نمودن تکنولوژی تولیدات صنعتی داخلی، تلاش برای نجات اقتصاد ملی از چنگال اهریمنی استکبار جهانی و وابستگان داخلی آنها، یعنی کارآمد نمودن و ایجاد کارایی بیشتر و بهره وری بالاتر از امکانات موجود، یعنی کاستن هزینه های عمومی و بی دلیل و صرفه جویی ملی و ایجاد فرهنگ و باور عمومی برای فرار از زندگی های مصرف گرایانه.

عید فطر یعنی ایجاد زندگی ورزشی هدفدار و خارج شدن از فضای احساسی و فشار بی دلیل افکار عمومی برای ایجاد توقع بدون محتوا، جلوگیری از لجام گسیختگی استفاده از امکانات ملی و دولتی برای دادن دستمزدهای کلان به بازیکنانی که سطح بازی های آنان دارای چنین ارزشی نیست، ایجاد تعصب و غیرت ملی در بازیکنان برای ارائه حداکثر تلاش و غیرت در بازی های ملی، پرهیز از جایگزینی روند عمومی قهرمان سازی و تبدیل احساسی افرادی به قهرمان بدون اینکه موفق به کسب مقام شود، عید فطر یعنی خرج بیت المال مسلمین با دقت و جلوگیری شدید از حرام کردن آن.

عید فطر یعنی جلوگیری از مفت خوری و مفت خور پروری، یعنی ارزش دادن به کار و محترم شمردن آن، یعنی قدر زمان و وقت را به معنای واقعی دانستن، یعنی تبدیل زمان به کار مفید و موثر، یعنی تبدیل ایده های ناب به ثروت، یعنی پیدا کردن راههای ماندگاری و تداوم کارآمدی و بهره برداری از اوقات کارآفرینی و ثروت زایی برای کشور و آحاد مردم.

عید فطر یعنی آغاز جدیت در امور، یعنی نقد مدیریت ناکارآمد و فشل و مزاحم پیشرفت، یعنی فشار متعهدانه بر مدیریت بالادستی برای ایجاد تحول جدی و واقعی در نظام مدیریتی در زیر مجموعه های خود، یعنی ایجاد فشار برای کنار زدن مدیریت های چاپلوس مدارانه و نان به نرخ روز خور و پر زرق و برق و مدعی بی عمل یا کم عمل، رابطه بازی، و مزاحم ضابطه مداری، یعنی اصالت دادن به رفتارهای قانونی در مدیریت و مبارزه با محوریت هواهای نفسانی و رفیق بازی و رانت خواری و قدرت مداری.

خلاصه اینکه عید فطر سعید است اگر موجبات سعادت مردم با آن در نظام مدیریتی و در سیستم اقتصادی و رفتارهای فرهنگی و ارزش گذاری های سیاسی رقم زده شود.  در این صورت می توان با صدای بلند چندین بار در قنوت نماز عید گفت:

الٌلهم اهل الکبریاء والعظمه، و اهل الجود و الجبروت، و اهل العفو والرٌحمه، و اهل التٌقوی والمغفره، اسئلک بحق هذالیوم، الٌذی جعلته للمسلمین عیدا، و لمحمٌد صلی الله علیه و آله، ذخراً و شرفاً و کرامتاً و مزیدا، ان تصلٌی علی محمٌد و آل محمٌد، و ان تدخلنی فی کلٌ خیر، ادخلت فیه محمٌداً و آل محمٌد، و ان تخرجنی من کلٌ سوء، اخرجت منه محمٌداً و آل محمٌد، صلواتک علیه و علیهم، اللٌهم انی اسئلک خیر ما سالک به عبادک الصٌالحون، و اعوذ بک ممااستعاذ منه عبادک المصلحون

غلامعلی رنجبر/عید سعید فطر 1391

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *