هراز نيوز: با تداوم روند کنونی ، جمعیت کشورهایی مثل ایران و چین احتمالا تا کمی بیش از ۱۵۰۰ سال دیگر به کلی محو خواهد شد و در صورت عدم اصلاح الگوی باروری در ۸۳ کشور جهان از جمله ایران در آینده تعداد کافی دختر برای جایگزینی مادران امروز وجود نخواهد داشت .هفته نامه اکونومیست در گزارشی با مطالعه وضعیت زاد و ولد و میل به ازدواج در کشورهای مختلف جهان پیش بینی کرد با ادامه روند فعلی و بی میلی دختران و زنان به ازدواج و به هم خوردن ترکیب متناسب جمعیتی بین زن و مرد ، جمعیت کشورهای قابل توجهی از جهان تا سده های آینده از روی زمین محو خواهد شد.

به گزارش عصر ايران، این هفته نامه با مطالعه پدیده رایج ” اعتصاب ازدواج ” در میان دختران و زنان آسیایی می نویسد که جوامع آسیایی به طور روز افزونی درگیر کاهش جمعیت به دلیل بالا رفتن تحصیلات زنان ، خواهند بود.این گزارش با اشاره به گزارش سازمان ملل درباره کاهش نرخ رشد جمعیت در ۸۳ کشور جهان که ایران نیز جزء آنها ست می نویسد که با ادامه روند کنونی در بی میلی دختران و زنان به ازدواج و نیز شایع شدن پدیده تعیین جنسیت در میان بسیاری از کشورهای آسیایی ( همچون چین و هند) احتمالا طی سده های آینده و حداکثر تا سال ۳۵۰۰ جمعیت تعداد قابل توجهی از کشورها از جمله ایران محو خواهند شد.اکونومیست می نویسد با تداوم روند کنونی و تغییر ترکیب جمعیتی ،جمعیت کشورهایی مثل ایران و چین احتمالا تا کمی بیش از ۱۵۰۰ سال دیگر به کلی محو خواهد شد و در صورت عدم اصلاح الگوی باروری در ۸۳ کشور جهان از جمله ایران در آینده تعداد کافی دختر برای جایگزینی مادران امروز وجود نخواهد داشت .ادامه…

اکونومیست برای بررسی این موضوع مورد هنگ کنگ را مثال زده و با تخمین های آماری نتیجه گرفته که تا ۲۵ نسل دیگر از جمعیت ۳ میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفری این منطقه تنها ۱ زن باقی خواهد ماند.

در این گزارش با بررسی الگوی باروری کشورهای شرقی و غربی چنین نتیجه گیری شده که جمعیت کشورهایی چون ایتالیا، روسیه ، اسپانیا ، ژاپن و… تا پایان هزاره سوم و جمعیت کشوری مثل کانادا تا سال ۴۵۰۰ میلادی از روی زمین محو خواهد شد.

اکونومیست می نویسد به دلیل سنت های رایج در جوامع شرقی کاهش میل به ازدواج در میان زنان این جوامع تاثیری محتوم تر بر کاهش رشد جمعیت خواهد داشت چرا که در کشورهای غربی آمار زادو ولد وابستگی کمتری به ازدواج دارد اما در بیشتر کشورهای شرقی الگوی زاد و ولد بدون ازدواج بسیار نادر است و همین مساله سبب می شود وقتی آمار ازدواج کاهش می یابد به طور مستقیم آمار زاد و ولد نیز کاهش یابد و این مساله در صورت تداوم و افزایش در نسل های متوالی به مرورزمان ، جمعیت این کشورها را از روی نقشه جغرافیا محو خواهد کرد.

اکونومیست در ادامه و برای مقایسه وضعیت الگوی باروری در بین جوامع شرقی و غربی ژاپن را با کشورهایی چون سوئد و ایسلند مقایسه کرده و می نویسد :‌ ” در سال ۲۰۰۷ در ژاپن تنها ۲ درصد از نوزادان به دنیا آمده برای زوج هایی بوده اند که ازدواج نکرده بودند در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۸ در کشوری چون سوئد ۵۵ درصد و در ایسلند ۶۶ درصد بوده است .

این گزارش با اشاره به این مثال نتیجه می گیرد که در جوامع غربی با وجود کاهش میل ازدواج الگوی باروری خارج از خانواده سنتی رایج است در حالی که در جوامع شرقی چنین الگویی رایج نیست و این مساله سبب می شود کاهش آمار ازدواج در جوامع شرقی به طور مستقیمی در کاهش آمار زادو ولد و کم شدن جمعیت تاثیر گذار باشد.

اکونومیست در ادامه می نویسد که آمار موجود زنان مجرد در آسیا نگران کننده است و در حالی که در سال ۱۹۸۰ تنها ۲ درصد از زنان آسیایی مجرد می ماندند اما این آمار در سال ۲۰۱۰ در برخی کشورهای آسیای شرقی به ۲۷ درصد رسیده است.

این گزارش یکی از مهم ترین عوامل تغییر الگوی ازدواج در میان زنان در جوامع آسیایی را ارتقای سطح تحصیلات و اشتغال زنان و افزایش در آمد و استقلال مالی و اجتماعی زنان در این جوامع دانسته است.

اکونومیست درباره آمار ازدواج در میان زنان جوامع شرقی و غربی بر پایه سطح تحصیلات شان دست به مقایسه زده و نتیجه گرفته که این آمار در جوامع شرقی و غربی کاملا بر مبنای یک الگوی معکوس عمل می کند و در حالی که میل به ازدواج زنان در جوامع شرقی با بالا رفتن میزان تحصیلات شان کاهش می یابد اما در جوامع غربی با بالا رفتن سطح تحصیلات زنان میل به ازدواج آنها افزایش می یابد و زنان تحصیل کرده دانشگاهی در جوامع غربی در مقایسه با زنانی که فاقد این تحصیلات هستند ، بیشترمیل به ازدواج و تشکیل خانواده دارند .

این گزارش می افزاید که در صورت تداوم روند فعلی در الگوی باروری در کشورهای پرجمعیتی چون چین و هند ، احتمالا تا میانه های هزاره آینده جمعیت این کشورها محو خواهند شد . اکونومیست با مقایسه آمار میزان تولد نوزادان پسر و دختر در هند و چین می نویسد : در سال ۲۰۱۰ در چین، در مقابل هر ۱۰۰ نوزاد دختر ۱۱۸ نوزاد پسر به دنیا آمد و در هند نیز نسبت نوزادان پسر به دختر به رقم ۱۰۹ به ۱۰۰ رسید.

این گزارش می افزاید تا سال ۲۰۳۰ رقمی نزدیک به ۸ درصد از مردان چینی بالاتر از ۲۵ سال به دلیل نسبت ناهمگون در تعداد مردان و زنان این کشور از انجام ازدواج محروم خواهند شد و آمار مردان مجرد در چین در سال ۲۰۵۰ به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید.

اکونومیست مهم ترین دلیل ناهمگون شدن نسبت بین زن و مرد در جوامعی چون چین و هند را آمار بالای سقط جنین نوزادان دختر و نیز تعیین جنسیت نوزاد پیش از تولد از سوی والدین می داند که در این جوامع ، گرایش غالبی در داشتن فرزندان ذکور وجود دارد و این مساله سبب می شود در آینده نسبت بین زن و مرد در این جوامع به گونه ای ملموس ناهمگون شود.

این گزارش بر این پایه می افزاید در سال ۲۰۳۰، در دو کشور هند و چین، ۶۶۰ میلیون مرد بین سن ۲۰ و ۵۰ سال در مقابل ۵۹۷ میلیون زن وجود خواهد داشت و این آمار بدین معنا است که در این دو کشور در سال ۲۰۵۰ بیش از ۶۰ میلیون مرد مجرد بدون عروس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *