سخنان شنبه شب بهمنی درباره تغییر نرخ ارز مرجع تا ۱۰ روز آینده باعث شد تا بازار با واکنش های ناگهانی روبرو شده و قیمت هر دلار از مرز ۲ هزار و ۲۲۰ تومان عبور کند.
  افکار نیوز، این سخنان بهمنی به این معنا بود که گفته حمید صافدل در خصوص تغییر نرخ ارز مرجع از 1226 تومان به 1600 تومان صحت دارد و تایید بانک مرکزی کافی بود تا بار دیگر شرایط برای نوسان گیری در بازار ارز فراهم شده و دلالان در بازار نقش آفرینی کنند.
قیمت هر دلار روز گذشته 2 هزار و 230 تومان تعیین شد؛ این در حالی است که قیمت 1950 تومان از دید بسیاری از کارشناسان بازار قیمت مناسبی برای ارز به شمار آمده و تجار ایراتی 1600 تا 1700 تومان را نرخ واقعی می دانند.
بنابراین این میزان افزایش قیمت تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن افزایش فعالیت سفته بازان در بازار است.
این اتفاقات در حالی صورت گرفته که محمدرضا فرزین با رد این تصمیم از سوی دولت گفته که تغییر نرخ ارز مرجع به هیچ وجه مطرح نیست.


محمدرضا فرزین یک خبر خوشحال کننده نیز داشت و آن عرضه 20 درصد از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بازار بورس ارز و تبدیل آن به ریال برای حمایت ریالی از صنعت و کشاورزی است.
این خبر به معنای تامین ارز مورد نیاز برای 2 ماه واردات کشور و تامین 14 هزار میلیارد تومان (با در نظر گرفتن دلار 1800 هزار تومانی) برای حمایت از تولید و صنعت است.
این خبر فرزین بدون شک در هفته آینده در بازار ارز شوک سنگین قیمتی ایجاد خواهد کرد و قیمت هر دلار را به زیر 2 هزار تومان باز خواهد گرداند.
از سوی دیگر به دلیل رفع مشکل ریالی صنعت و بخش خصوصی می توان به رونق تولید داخل امیدوار بود و در نتیجه بازار ایران در 2 ماه آینده در شرایط ثبات اقتصادی قرار خواهد گرفت.
شاید تلاشهای دولت، صندوق توسعه ملی و مجلس بتواند به نوسانهای قیمتی ارز خاتمه داده و آرامش را حداقل برای چندماه به بازار باز گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *