از سالها قبل به دنبال انتشار ویدئوهای یوتیوب حرکات نمایشی خطرناک و تصادفات وحشتناک اعراب جوان در امارات متحده عربی و راه پیدا کردن آن در شبکه بلوتوث، ایرانیها این اقدامات را اسراف و افراط و نتیجه ثروت بادآورده میشناختند و مورد شماتت قرار میدادند. اما بدون حضور داشتن در خیابانهای شهرهای بزرگ و تنها با بررسی اخبار صفحههای اقتصادی روزنامهها و خبرگزاریها و گزارشهای نشریات خودرویی این کشور میتوان به این نتیجه رسید که اکنون ایران نیز مانند امارات به یکی از واردکنندگان اتومبیلهای گران قیمت تبدیل شده است.
پورشه
هرچند در ایران نهایت سرعت مجاز تردد در اتوبانها 120 کیلومتر است، اما فراهم نبودن بسترهای مناسب برای بهره گرفتن از سرعت سوپر اسپرتها مانعی برای ثبت سفارش آنها نبوده است. از سوی دیگر ناهموار بودن راههای بین شهری، وجود دستاندازهای سرعتگیر غیر استاندارد در خیابانها و تردد خطرناک موتورسوارها از جمله عواملی است که لذت رانندگی با اتومبیل را در ایران از بین برده است، اما چشم و همچشمی ثروتمندان یکی از دلایل اصلی افزایش واردات خودروهای لوکس به ایران و رخ دادن تصادفهای پرخسارت است.
در این میان تنها گروه کوچکی از صاحبان اتومبیلهای سوپر اسپرت نسبت به آنچه که خریداری میکنند شناخت کامل فنی دارند و در این زمینه به طور حرفهای فعالیت میکنند. علاقه ایرانیها به خریدن خودروهای جدید چنان رو به افزایش است که اروپا نیز آن را احساس کرده و مدتی قبل شرکت پورشه آلمان اعلام کرد از 24 پورشه بسیار گران سفارش داده شده به این کارخانه توسط کشورهای خاورمیانه، 12 دستگاه از آن به ایران ارسال شده است.
با توجه به این که ایرانیها با پرداخت 115 درصد عوارض واردات خودرو برای صدور پلاک را به دولت میپردازند و در حقیقت دو برابر قیمت دیگر مردم جهان برای اتومبیلسواری خود هزینه میکنند، میتوان با اطمینان به این نتیجه رسید که آنها کشوری ثروتمند را در شمال خلیجفارس تشکیل دادهاند.
در این میان کمپانیهایی چون فورد و جنرال موتورز ایالات متحده که اکنون برای بازاریابی محصولات خود نیاز به مشتریهای جدید دارند، از حضور در بازار همیشه داغ و پرهیجان این کشور محروم هستند، چرا که آنها به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در صورت ورود به ایران میتوانستند جدیدترین محصولات خود را به راحتی جایگزین تویوتای ژاپن کنند.