ابوالفضل بيهقي، نويسنده‌ي كتاب معروف «تاريخ بيهقي»، از آن دست نويسندگان ادبيات كهن ايران است كه كم‌تر افسانه‌‌پردازي‌اي درباره‌ي زندگي‌اش وجود دارد؛ با اين حال، مدفن اين اديب و مورخ بزرگ ايراني همچنان محل بحث و چالش است.

 

به گزارش  (ايسنا)، معمولا كساني كه به منطقه‌ي بيهق در خراسان بزرگ كه اكنون به نام سبزوار شناخته مي‌شود، مي‌روند و به صرافت مي‌افتند به سراغ آرامگاه نويسنده‌ي «تاريخ بيهقي» بروند، اشتباهي از آرامگاه ابن‌ فندق سر درمي‌آورند!

 

 

شباهت نام‌ خانوادگي ابن‌ فندق با ابوالفضل نه تنها مسافران؛ بلكه مردم شهر سبزوار را هم به اشتباه انداخته است. ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید ابن محمد بیهقی، معروف به ابن فندق بیهقی، حكيم، اديب و رياضي‌دان مشهور قرن ششم هجري است كه مگر شباهت نام خانوادگي، نسبت ديگري با ابوالفضل بيهقي ندارد.

 

آرامگاه ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید ابن محمد بیهقی در بخش ششتمد واقع در سي‌وپنج كيلومتري شهر سبزوار است. در حالي‌كه ابوالفضل بيهقي در روستايي در اين منطقه به دنيا آمده است؛ او در روستاي حارث‌آباد بیهق در نزدیکی سبزوار، به سال 370 هجري خورشيدي به دنيا آمده و بعد از آن‌جا به شهر غزنه مهاجرت كرده است.

 

محمدجعفر ياحقي ـ مصحح «تاريخ بيهقي» ـ به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: ابوالفضل بيهقي به شهر غزنه مهاجرت مي‌كند و در همان‌جا هم از دنيا مي‌رود. از آن‌جايي كه 60 – 70 سال بعد از درگذشت ابوالفضل بيهقي، شهر غزنه در حمله‌‌اي از بين مي‌رود؛ از همين‌رو مدفن ابوالفضل بيهقي نامعلوم است.

 

 

ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی سال 370 هجري خورشيدي به دنيا آمد و سال 456 خورشيدي از دنيا رفت. او اوايل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد و در سال 418 هجري خورشيدي پس از درگذشت استادش بونصر مشکان به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد.

 

 

اين مورخ و اديب سال 437 پس از آزادي از زندان، به نگارش «تاريخ بيهقي» مشغول شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *