وی با اشاره به اینکه نوع آسیب‌ها و بیماری‌ها در مشاغل مختلف با توجه به ماهیت و شرائط کار متفاوت است، گفت: اختلالات اسکلتی و عضلانی از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی به شمار می‌رود.

ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه طب کار به موضوع پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از کار در بین شاغلان می‌پردازد، افزود: طبق گزارش منتشر شده در سال ۱۳۹۱ توسط مرکز آمار ایران، تقریبا یک سوم از جمعیت کشور در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول به فعالیت هستند که این موضوع نشان دهندهٔ سرمایهٔ عظیم و ارزشمند انسانی در معرض آسیب‌های ناشی از حوادث شغلی است.

جواد ملکوتی اظهار داشت: بی‌توجهی به مسائل و موضوعات پیرامون طب کار و بهداشت حرفه‌ای آسیب‌ها و صدمات جدی را به شاغلان حرفه‌های مختلف وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع آسیب‌ها و بیماری‌ها در مشاغل مختلف با توجه به ماهیت و شرائط کار متفاوت است، گفت: اختلالات اسکلتی و عضلانی از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم وجود اختلالات اسکلتی و عضلانی و استرس‌های روانی را در حرفه پزشکی و پرستاری یادآورشد و اضافه کرد: ایستادن چند ساعته پزشک جراح و کادر جراحی بر روی پا در اعمال جراحی چندین ساعته، مواجهه با عومل شیمیایی زیان آور در آزمایشگاه‌ها، نوبت کاری در کارکنان شیفتی و فشارهای روانی از جمله مواردی است که پزشکان و پرستاران با آن روبرو هستند.

کار‌شناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای با بیان اینکه صنایع نقش پررنگ تری در بروز حوادث و ایجاد بیماری‌های مزمن در افراد دارند، افزود: در صنایع ساختمانی سقوط از ارتفاع یکی از شایع‌ترین این حوادث در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که شامل پیامدهایی از آسیب دیدگی‌های جزئی تا مرگ را شامل می‌شود.

ملکوتی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آموزش کارگران و نظارت بیشتر بر عملکرد کارفرمایان و چگونگی استفاده از تجهیزات کنترلی و حفاظتی می‌تواند در کاهش آسیب دیدگی‌های حوادث ناشی از کار موثر باشد.

وی با تاکید براینکه بسیاری از آسیب‌های جسمی و روانی در مشاغل مختلف قابل پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: بکارگیری کنترل‌های فنی و مهندسی، آموزش و اطلاع رسانی به افراد و افزایش سطح آگاهی، چرخش شغلی در مشاغل نوبت کاری، بکارگیری صحیح و اصولی از تجهیزات حفاظت فردی از راهکارهای کاهش حوادث و آسیب‌های ناشی از کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *