کشورهای غربی در زمینه های مختلف مالی، تکنولوژیکی،محتوایی و… به حمایت از برنامه های ضدانقلابی، تبشیری و غیر اخلاقی شبکه های ماهواره ای لس آنجلسی می پردازند.

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی تلویزیون‌های غیراخلاقی برای برون رفت از بحران مخاطب

به گزارش هراز ، رویداد آنلاین، در بخش سوم گزارش راهبردی ، گفته شد که شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان تحت حمایت کشورهای غربی، در چهار طیف زیر دسته بندی می شوند:

1ـ شبکه های فارسی زبان وابسته به دولت ها 2ـ شبکه های وابسته به اپوزیسیون یا تلویزیون های لس آنجلسی 3ـ شبکه های رادیکال قومی،مذهبی 4ـ شبکه های بازاریابی و تبلیغاتی

در این قسمت به بررسی شبکه های لس آنجلسی پرداخته می شود که هرچند تقسیم بندی سنتی آنها به گروه های اپوزیسیون چپ، راست و التقاطی به هم خورده است اما می توان در قالب اپوزیسیون داخل و خارج نشین آنها را به گونه ای دیگر و به شکل ذیل دسته بندی کرد:

الف) اپوزیسیون سنتی (با محوریت ضد انقلاب مقیم لس آنجلس)

ب) شبکه های تبشیری

ج) شبکه های غیر اخلاقی

توضیح ضروری اینکه هم اینک گروه های اپوزیسیون داخل کشور بجز اقمار جریان فتنه با تلویزیون رسا، امکان و مجال بهره گیری از شبکه های تلویزیونی را ندارند. این امر به موانع فنی، حقوقی، مالی و انسانی مربوط می شود. با این حال تمایل جدی به بهره گیری از این امکان در میان فعالین سیاسی داخل کشور وجود دارد. به عنوان نمونه می توان از اقدامات اولیه اما جدی دبیر کل حزب اعتماد ملی، در سال 1385 برای راه اندازی شبکه ماهواره ای از طریق یک ترانسپوندر اروپایی، با واسطه گری امارات متحده عربی و برنامه سازی در داخل و خارج اشاره کرد که البته بنا به دلایل پیش گفته در همان مراحل اولیه متوقف گردید.

درخصوص شبکه های اپوزیسیون یا لس آنجلسی نکات زیر قابل ذکر هستند:

ـ تمرکز در آمریکا و اروپا

ـ نداشتن وابستگی آشکار به گروه های شناخته شده اپوزیسیون

ـ ثبات رسانه ای بدین معنا که نه شبکه ای تعطیل می شود و نه به سهولت شبکه دیگری تأسیس می شود.

ـ حرفه ای و تخصصی شدن شبکه ها: مثلا شبکه PMC در کنار فعالیت پخش آگهی، تمرکز خود را بر پخش موسقی قرار می دهد.در یک برداشت کلی می توان گفت پخش برنامه های عمومی و به ظاهر غیر سیاسی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، تأکید و تمرکز بر محورها و عناوینی مانند تبلیغ و ترویج مصرف گرایی، سبک جدید زندگی ، فمینیسم، دولت حداقلی، رفاه گرایی، ابتذال و اصالت رابطه آزاد با جنس مخالف، مزیت زندگی به سبک غربی، مزیت زندگی در آمریکا و اروپا دارند.

ـ تداوم اختلاف ها و تعارض های درونی میان شبکه های دارای گرایش های سیاسی پان ایرانیستی و سلطنت طلبی با سایر گروه های اپوزیسیون و قوم گرایان و گروه های سیاسی دیگر.برهمین اساس، به طور کلی فعالیت مشترک هدفمند و هماهنگی از سوی شبکه های لس انجلسی برای چهره سازی و معرفی افراد و نهادهایی به عنوان گروه های مرجع دنبال نمی شود و هر یک از شبکه ها سلایق، رویکردها و اولویت های خاص خود را دنبال می کنند.

ـ برخورداری از پشتوانه های مالی

ـ افزایش حجم برنامه های عامه پسند

ـ تلاش برای انطباق با شرایط سیاسی، اجتماعی ایران و نیازهای متنوع و متفاوت اقشار مختلف مخاطب

ـ استفاده از منابع خبری داخلی برای فضاسازی و جنگ رسانه ای

ـ پیدایش شبکه های مستهجن فارسی زبان و گسترش سریع پورنوگرافی فارسی زبان طی دو سال گذشته. از سال 1389 شبکه های پورنوگرافیِ تماما فارسی زبان به جمع هنجار شکنان ماهواره ای پیوسته اند. به هنگام پخش همه این برنامه ها پرچم جمهوری اسلامی ایران در گوشه تصویر به نمایش در می آید.

ب) گسترش فعالیت شبکه های تبشیری:

وجه مخرب دیگری از جنگ نرم رسانه ای که به دلیل عطف توجه بیشتر به شبکه های سیاسی حساسیت کمتری به آن می شود، در عرصه نفی و طرد باورهای دینی اسلامی جامعه ایرانی با تبلیغ مسیحیت و گسترش فعالیت های تبشیری از طرق مختلف به ویژه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان جریان دارد. در همین راستا از سال 1383 شبکه های تبلیغی و تبشیری فارسی زبان موجودیت یافته اند. گردانندگان، مجریان و مهمانان این تلویزیون ها نیز اغلب ایرانی ـ آمریکایی و مسیحیان ایرانی مقیم ایالات متحده هستند. در حال حاضر سه شبکه تلویزیونی فارسی زبان در این عرصه فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *