بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون سراسری آلمان (ای‌آردی) گفت‌وگو را گزینه راهبردی خود دانست و با تاکید بر حمایت مردم، بودن یا نبودن خود را بسته به تصمیم مردم دانست.

خبرگزاری فارس: وقتی کلینتون تهدید می‌کند

ایران دیپلماتیک، بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون سراسری آلمان (ای‌آردی) گفت‌وگو را گزینه راهبردی خود دانست و با تاکید بر حمایت مردم، بودن یا نبودن خود را بسته به تصمیم مردم دانست و اعلام کرد که دولت آمریکا از مخالفان مسلح در سوریه حمایت می‌کند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: اسد در این گفت‌وگو گفته است که «آنها (آمریکایی‌ها) طرف جانبدار منازعه [در سوریه] هستند. آنها حمایت و پشتیبانی سیاسی برای این گروهک‌ها (مخالفان) برای بی‌ثبات کردن سوریه فراهم می‌کنند.

بشار اسد افزود: تا زمانیکه انسان به تروریست‌ها کمک می‌کند، شریک آنان است. حال چه با ارسال سلاح باشد چه پول چه حمایت سیاسی.

این در حالی است که وزیر خارجه ایالات متحده پس از سخنان تند در نشست پاریس گفت: «شن‌های ساعت شنی برای دولت سوریه در حال ریختن است. زمان برای امیدهای صلح در سوریه در حال از دست رفتن است، دولت سوریه ممکن است فروبپاشد.» این جملات آخرین اظهارنظرهای  وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از ملاقات با کویچیرو گمبا، همتای ژاپنی خود در شهر توکیو مدعی شد: تاثیر نیروهای مخالف دولت سوریه در حال بیشتر شدن است و چنانچه خشونت‌ها هرچه زودتر پایان یابد، دولت سوریه بخت بیشتری برای جلوگیری از وقوع یک حمله مصیبت‌بار علیه خود خواهد داشت.

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون مدعی شد: اگر هرچه زودتر خشونت‌ها در سوریه پایان یابد و فرآیند انتقال قدرت سیاسی آغاز شود، نه تنها مردم کمتری جان خود را از دست می‌دهند بلکه دولت سوریه شانس بیشتری برای نجات خود از یک حمله مصیبت‌بار که ممکن است نه فقط برای این کشور بلکه برای کل منطقه خطرناک باشد، خواهد داشت.

او افزود: تردیدی وجود ندارد که مخالفان سوریه در دفاع از خود و روی آوردن به حمله علیه ارتش و شبه‌نظامیان وابسته به دولت سوریه هرچه بیشتر موثر عمل می‌کنند. اما سخنان تند وزیر خارجه آمریکا علیه دولت سوریه در حالی مطرح می‌شود که ارتش سوریه از آغاز رزمایش گسترده‌ هوایی، زمینی و دریایی خود با هدف ارتقای توان رزمی‌اش خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ارتش سوریه اعلام کرد رزمایش گسترده‌ دریایی، هوایی و زمینی را آغاز کرده که چند روز به طول خواهد انجامید و در آن ارتش توان رزمی خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش خواهد گذاشت. بنا به گفته مقامات سوری، این رزمایش ابتدا در سطح دریایی آغاز شده و نیروهای دریایی این کشور با استفاده از موشک‌های دریایی، ساحلی و قایق‌های ویژه پرتاب موشک و نیز قایق‌های هاورکرافت آغاز شده و پس از آن بخش‌های دیگر ارتش یعنی نیروی زمینی و هوایی نیز وارد رزمایش خواهند شد.

این در حالی است که همزمان، ارتش لبنان اعلام کرده که در پی کشته شدن سه نفر در مرز این کشور با سوریه نیروهای لبنانی را در این منطقه به حالت آماده‌باش درآورده و رییس‌جمهوری لبنان نیز حمایت کامل از مرزها را خواستار شده است.

از طرفی، کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به منظور دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه وارد دمشق پایتخت این کشور می‌شود. سفر عنان به دمشق در حالی صورت می‌گیرد که او روز گذشته طی سخنانی گفت تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شکست خورده است.

عنان به روزنامه لوموند فرانسه گفت: «تلاش‌های بسیاری برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این بحران انجام گرفت و روشن است که موفق نبوده‌ایم و ضمانتی هم برای موفقیت ما وجود ندارد.»

همچنین بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با تلویزیون ژاپن تاکید کرد برای حل بحران سوریه باید موضعی منسجم در شورای امنیت اتخاذ شود. او گفت: اتخاذ موضعی مشخص از سوی کشورهای عضو شورای امنیت در حقیقت کلید حل بحران سوریه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *