گيتي خامنه درباره‌ي راه‌اندازي شبكه‌ي انيميشن اظهار كرد: این روزها به جهت تنیده شدن شبکه‌های ارتباطی‌ دنیا با هم، در دنیای ساخت انیمیشن هم شاهد کپی‌برداری از کارهای موفق هستیم. نفس الهام گرفتن و تاثیرپذیري از کارهای موفق را هیچ صاحب اندیشه‌ای رد نمی‌کند. اما اشکال از زمانی‌ به وجود می‌آید که هنرمندان دچار خودکم‌بینی‌ می‌شوند و تضعیف اعتماد به نفس در آنها به پذیرش بی‌‌قید و شرط توانمندی دیگران و کپی‌‌برداری مطلق، بدون بهره‌گيري از توانمندی و نیروی خلاقه‌ي آنان می‌‌انجامد.

 

اين مجري پيشكسوت برنامه‌هاي كودك و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي برنامه‌هايي كه كپي‌برداري از نمونه‌هاي خارجي هستند، توضيح داد: در حال حاضر کم نیستند برنامه‌هایی‌ که از نمونه‌هایی‌ الگوبرداری می‌کنند که خود آنها هم نمونه‌هایي گاه ضعیف و نه چندان متمایز کارهای موفق اولیه هستند. کارهایی که اگر باور و اعتماد به نفس سازندگان آنها و پشتیبانی‌ دست‌اندرکاران از آنها صورت نمی‌گرفت، هرگز شکل نمی‌گرفتند.

 

او با بيان اينكه آرزوی قلبی‌اش این است که دوستان جوان ما قیمت خود و اندیشه‌ی نابشان را دست کم نگیرند، افزود: اگر این توان و نوآوری مورد توجه آنها و حمایت مسؤولان قرار گیرد، شبکه نوپاي انيميشن موفق به ارایه‌ي کارهای موفقی‌ خواهد شد که رفته رفته جای خود را در میان آثار دیگر نقاط دنیا باز خواهد کرد.

خامنه افزود: آثار متمایز هنری همیشه با همت و باور ویژگی‌های منحصر به فرد افرادی که از جامعه، فرهنگ و باورهایی با ریشه‌های عمیق بهره برده‌اند، شکل گرفته‌اند.

خامنه با اعتقاد بر اينكه انيميشن به خاطر قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي كه دارد، توان در نوردیدن مرزهای واقعی‌ و خلق فضایی فرا و ورای واقعیات رادارد، اظهار كرد: این امکان به علاوه استفاده از امکانات فوق‌العاده تکنیکی‌ و ویژگی‌های منحصر به فرد سازندگان آن امکان و امتیازی را در اختیار انیماتورها قرار می‌دهد که در خور تأمل است.

گيتي خامنه در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود درباره‌ي تفاوت كودك ديروز و امروز گفت: همه چيز تغيير كرده است؛ فقط بچه‌ها نيستند كه تغيير كرده‌اند. دنياي اطراف ما تغيير كرده است. ارتباطات، ميزان دانش و مهارت‌ها همگي تغير كرده‌اند. کودکان امروز به جهت سیر رشد بسیار سریع دنیا به مهارت‌هایی دست یافته‌اند که کودکان دیروز و والدین امروز حتي از تجسم آن ناتوان بودند. اینکه این میزان و شکل رشد فراگیر خوشایند بزرگترها هست یا نه موضوع اساسی‌ و کلیدی است که به یقین نیاز به بررسی‌ همه جانبه دارد، اما صرف نظر از این نکته، این یک واقعیت مسلم است.

وي با اشاره به اينكه در بسياري از مواقع عدم هم‌پايي با كودكان موجب مي‌شود تا فاصله و شکاف بین دو نسل که همواره در همه جوامع معضلی دیرپا به شمار می‌رفته تشدید و تعمیق شود، افزود: به یقین اگر هدف ما کار برای کودکان و همراهی و هدایت آنهاست به کسب مهارت‌هایی فراگیرتر از مهارت‌های دنیای دیروز نیازمندیم که در صورت تمایل ما امکان‌پذیر اما نیازمند تلاش است و اين مقدور نخواهد بود مگر اینکه نسل دیروز تلاش کند تا دنیای نسل امروز را بشناسد.

گيتي خامنه با اعتقاد به اينكه عجيب نيست كه اولين شبكه كودك متعلق به صداوسيما نيست، خاطرنشان كرد: در اين راستا به نوعي ما هم به سمت خصوصي‌سازي صنعت سيما مي‌رويم؛ بنابراين تعجب نمي‌كنم چون دنيا به سمت خصوصي‌سازي مي‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *