نمایندگان باید بدانند مشاغل دوم آنان با تعهداتی که به نظام و مردم داده‌اند منافات دارد/ اگر این روش اصلاح نشود مردم باید یک چراغ زنبوری در دست بگیرند و دوباره دنبال همان آقای جاسبی بگردند.
مدیریت دانشجو مدیریت لبخند ملیح است/ نماینده واقعی فرصت خوابیدن هم ندارد چه برسد به شغل دوم

گروه سیاسی- انتصاب کاظم جلالی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست یکی از مناطق دانشگاه آزاد اسلامی هرچند در سکوت کامل خبری انجام شد اما توجه به آسیب‌های آن که همواره از آن به عنوان دوشغلگی یاد می‌شود اهمیت زیادی دارد.

در همین رابطه محمود احمدی‌بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون در مورد انتصاب یکی از نمایندگان مجلس به ریاست یکی از مناطق دانشگاه آزاد و ادامه راه عبدالله جاسبی رییس سابق دانشگاه آزاد توسط فرهاد دانشجو رییس جدید دانشگاه آزاد گفت: من نیز این خبر را چند روز پیش در سایت‌های خبری دیدم که باعث تاسف است. من به یاد دارم که در مجلس هشتم نیز ما با چند معضل روبرو بودیم که یکی از آنها مواجهه با دانشگاه آزاد بود.

وی ادامه داد: حتی با تصویب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد ما با اعتراض برخی از متدینین روبرو شدیم که در همین راستا این قانون لغو شد. از سوی دیگر ما بحث مقابله با دو شغله‌ها را در مجلس هشتم دنبال می‌‌کردیم که وقت مجلس در این مورد گرفته شد اما هنوز هم می‌‌بینیم افراد در شغل‌ها و پست‌های رسمی‌ و سازمانی هستند و یا اینکه در پست دومی‌ هستند اما شغل دوم محسوب نمی‌‌شود.

نماینده واقعی فرصت خوابیدن هم ندارد چه برسد به شغل دوم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم یادآور شد:چند روز پیش نیز خبری در مورد انتصاب یکی از نمایندگان مجلس به ریاست یکی از مناطق دانشگاه آزاد اسلامی‌ شنیده شد. همانطور که می‌‌دانید منطقه‌های دانشگاه آزاد به چند شهر ختم نمی‌‌شود و در برگیرنده چند استان است. متاسفانه این انتصاب در سکوت کامل خبری شکل گرفته است و رسانه‌هایی که برای هر انتصاب کوچک هیاهوی خبری راه می‌اندازند در این مورد سکوت کامل کردند.

به گفته وی، شغل دوم نمایندگان مجلس به ریاست دانشگاه‌ها ختم نمی‌‌شود و در برخی از موارد ما شاهد هستیم که نمایندگان مجلس ریاست برخی از فدراسیون‌های ورزشی را نیز بر عهده می‌‌گیرند. ما واقعا نمی‌‌دانیم چه خبر است. این مشاغل در حالی است که جایگاه نمایندگی طبق فرموده‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری یک جایگاه بسیار رفیع و بسیار پر مشغله است و کسی که نماینده مردم باشد و رأی مردم را امانت بداند حتی فرصت خوابیدن هشت ساعته در روز را هم پیدا نمی‌کند، اما مشخص نیست که چگونه برخی از نماینده‌ها قرار است به مشاغلی همچون ریاست مناطق دانشگاهی نیز بپردازند‌.

احمدی بیغش تاکید کرد: متاسفانه به این مسائل توجهی نمی‌‌شود. در مجلس کار نمایندگی بسیار پرمشغله است و نمایندگان وعده‌های زیادی را به مردم می‌‌دهند و باید امور مردم را پیگیری کنند. در حال حاضر مردم از نماینده هرگونه درخواستی دارند. در حال حاضر مجلس در هفته سه روز جلسه علنی و سه روز جلسه کمیسیون دارد و نماینده الزاما باید در آن‌ها شرکت کند و نمی‌‌تواند از حضور در این جلسات سر باز بزند. این موضوعات جز ملزومات کار نمایندگان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم افزود: نماینده باید فرصت مطالعه در ابعاد مختلف و رصد اخبار دنیا را داشته باشد تا اطلاعات جامعی پیدا کرده و قوانین منطبق بر نیازهای کشور را وضع کند. نماینده باید برای پیگیری درخواست‌های مردم فرصت دیدار با مسئولان اجرایی را نیز داشته باشد تا بتواند خواسته‌های مردم را پیگیری کند. از سوی دیگر در مجلس ده‌ها فراکسیون وجود دارد که معمولا نمایندگان مردم عضو چندین فراکسیون هستند این در حالیست که فراکسیون مکملی است برای اینکه نماینده بتواند امورات کشور، قانونگذاری و خواسته‌های مردم را پیگیری کند.

نماینده مردم شازند در مجلس هشتم معتقد است که با وجود این همه مشغله برای یک نماینده این سوال به وجود می‌‌آید که این نماینده چگونه می‌‌تواند در یک فدراسیون ورزشی هم باشد؟ آیا امر ورزش و امر تحصیل در سطوح عالی تنها یک امر تشریفاتی است تا تنها یک نفر را به عنوان مسئول در آن پست قرار دهیم؟ از نظر اینجانب رییس یک دانشکده باید آنقدر فراغ بال و فرصت داشته باشد که بتواند همه امور را مدیریت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر نمایندگان مجلس در حال تدریس در دانشگاه‌ها هستند و فردی که در دانشگاه آزاد مدیر می‌‌شود الزاما عضو هیات علمی‌ نیز می‌‌شود و مشخص نیست که این نماینده چگونه فرصت انجام همه این امور را پیدا می‌‌کند. ممکن است در توجیه این امر گفته شود که دیگر در کشور متخصص در علوم دانشگاهی وجود نداشته است که این موضوع جز محالات است چرا که همین حالا صدها هزار بیکار در کشور وجود دارد که دارای تحصیلات بالا هستند و اگر همین حالا یک فراخوان بدهیم داوطلبان زیادی خود را نشان می‌‌دهند.

وی خطاب به فرهاد دانشجو ادامه داد: آقای دانشجو شما به دنبال چه هستید؟ یکی از ایرادات ما به آقای جاسبی همین برخوردهای قبیله‌ای، فامیلی و رانتی بود. این موضوع در ذهن مردم جا می‌‌افتد که مبادا این کارها به پشتوانه برادر وی باشد که وزیر علوم است که اگر اینگونه باشد فاجعه است که در دولت خدمتگذار نهم و دهم به مناسبات اینگونه نگاه می‌شود. آقای دانشجو حق ندارد این کار را انجام دهد و از نمایندگان مجلس اینگونه استفاده کند. وی باید نیت خود را اعلام کند تا ما قانع شویم و عذرخواهی کنیم.

دانشجو در حال وامدار کردن نمایندگان است

احمدی‌بیغش تصریح کرد که حداقل چیزی که به ذهن مردم می‌‌رسد این است که دانشجو در حال وامدار کردن نمایندگان است تا از تیررس سوال نماینده‌ها در امان باشد و یقین دارم که در پس این مورد رضای خدا وجود نداشته است. چندی پیش در رسانه‌ها عنوان شد که داماد رییس‌ جمهور که پزشک است به ریاست موسسه استاندارد منصوب شده است و رسانه‌ها در مورد نامناسب بودن این حکم با تحصیلات شخص مورد نظر واکنش نشان دادند و در پی آن رییس‌جمهور داماد خود را عزل کرد. این رسانه‌ها کجا رفتند؟ چرا در حال حاضر از آقای دانشجو سوال نمی‌‌کنند که با چه نیتی به سراغ نمایندگان رفته است؟ آیا این نمایندگان وقتی وامدار آقای دانشجو و یا وامدار وزیر ورزش و جوانان می‌شوند می‌توانند به وظیفه خود عمل کنند؟ غیر ممکن است که بتوانند سوال کنند چرا که یک منسب عالی به دست آورده‌اند.

سازمان بازرسی مشاغل دوم نماینده‌ها را پیگیری کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم با طرح این سوال که آیا این مشاغل شغل دوم محسوب می‌‌شود یا خیر؟ گفت: سازمان بازرسی کل کشور باید پیگیری‌های لازم را در این مورد انجام دهد و حتی اگر اینگونه مشاغل شغل دوم هم محسوب نشود باز هم دلیلی ندارد که این مناصب را به نمایندگان مجلس بدهند. من معتقدم که این پست‌ها، نماینده را از وظیفه ذاتی خود خنثی و نماینده را ساکت می‌‌کند.

به گفته وی با سکوت نمایندگان، فساد و ناهنجاری به وجود می‌‌آید که خود بحران را به دنبال دارد. ما به راحتی می‌‌توانیم جلوی این بحران‌ها را بگیریم چرا که اینگونه انتصابات نباید خانوادگی و در جهت لکه‌دار کردن و وامدار کردن افراد باشد و همان ایراداتی که به آقای جاسبی می‌‌گرفتیم همان ایرادات در حال حاضر به آقای دانشجو وارد است و به دانشجو توصیه می‌‌کنیم که به هیچ وجه به سمت نمایندگان مجلس نرود.

احمدی‌بیغش تاکید کرد که نمایندگان باید بدانند مشاغل دوم آنان با تعهداتی که به نظام و مردم داده‌اند منافات دارد. نماینده مجلس اگر بخواهد تنها به وظایف نمایندگی خود بپردازد اصلا فرصت تدریس را هم پیدا نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اینگونه انتصابات از سوی دانشگاه آزاد و یا سایر نهادها ادامه پیدا کند و چگونه می‌‌توان جلوی آن را گرفت؟ گفت: من به مسئولان سازمان بازرسی که از فساد مالی بزرگ کشور بسیار ناراحت بودند عرض می‌‌کنم مبارزه با دوشغلگی یکی از راه‌های جلوگیری از فسادهای مالی است. همه رانت‌ها باید از بین برود و سازمان بازرسی باید در همین شرایط به دنبال دوشغله‌ها برود. رسانه‌ها نیز باید در این مورد روشنگری‌های لازم را انجام دهند و در مورد این موضع واکنش نشان دهند.

ممنوعیت دوشغلگی نمایندگان قانون شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم در مورد وظایف مجلس در این راستا نیز گفت: مدیریت مجلس تنها ایراد گرفتن از دیگران نیست و مدیریتی موفق است که ابتدا به نقایص خود ایراد بگیرد. مجلس قانونی تحت عنوان نظارت بر نمایندگان را به تصویب رسانده است که در آن قانون جای ممنوع شدن دو شغلگی نمایندگان خالی است و هیات رییسه مجلس باید نمایندگان را از مشاغلی جز نمایندگی منع کنند حتی اگر شغل دوم آن‌ها شغل محسوب نشود.

احمدی‌بیغش همچنین در مورد عضویت برخی از نمایندگان مجلس در هیات مدیره سازمان‌های پول‌ساز گفت: ما کاری به پست‌های سازمانی نداریم بلکه به عواقب سوء آن کار داریم. خود نمایندگان مجلس به مردم گفته‌اند که دوشغلگی ممنوع است و در کشوری که ما با این خیل عظیم بیکاران مواجه هستیم بدون شک انجام این کار از سوی نمایندگان اصلا درست نیست. وقتی نماینده‌ای عضو هیات مدیره شرکتی باشد دیگر نمی‌‌تواند از رییس آن شرکت گزارش بخواهد. به عنوان مثال در شرکتی چند نماینده عضو هیات مدیره آن بودند و یقین داریم که عضو شدن نمایندگان در این هیات مدیره با نظر سوئی انجام شده است. وجود نمایندگان مجلس در هیات مدیره‌های پولساز موجبات بروز فساد را فراهم می‌کند.

مدیریت دانشجو مدیریت مزاح و لبخند ملیح است!

وی همچنین در ارتباط با مدیریت دانشگاه آزاد از زمان شروع به کار فرهاد دانشجو در این نهاد گفت: برخی از نخبگان و نمایندگان مجلس ایرادی که به آقای جاسبی وارد می‌‌کردند این بود که وی یک مدیریت طولانی 30 ساله و خود مختار را انجام می‌‌دهد که این مدیریت با سختی‌های فراوانی تعویض شد و این انتظار می‌‌رفت که مدیریت جوانی که قصد دارد سکاندار این مرکز بزرگ علمی‌ کشور شود یک مدیریت پویا، عاقل، منطقی و بی‌حاشیه باشد اما متاسفانه مدیریت آقای دانشجو در این مدت بیش‌تر مدیریت مزاح بوده و هر سوالی را با خنده ملیح پاسخ می‌‌دهند و فکر می‌‌کنند از زیر سوال‌ها فرار کردن نوعی مدیریت است در حالی که این کار ضد مدیریت است.

دانشجو به دنبال پشتوانه فاقد وجاهت است

نماینده مردم شازند در مجلس هشتم تصریح کرد: دانشجو باید یک گزارش چندماهه از کار خود بدهد. من فکر می‌‌کنم هیچ تفاوتی در این چند ماه نسبت به دوران آقای جاسبی به وجود نیامده است و این حرکاتی که دانشجو در مورد انتصابات انجام می‌‌دهد از هر کار مثبت دیگری بیش‌تر ضرر می‌‌رساند و دانشجو به دنبال ایجاد پشتوانه فاقد وجاهت در مجلس است و اگر این روش اصلاح نشود مردم باید یک چراغ زنبوری در دست بگیرند و دوباره دنبال همان آقای جاسبی بگردند چرا که آقای جاسبی به هر حال نقاط قوتی داشت که در آقای دانشجو مشاهده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *